۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 916120

یک فعال کارگری بر تقویت قدرت خرید و جبران هزینه‌های سبد معیشت خانوارهای کارگری تاکید کرد و مساعدت کارفرمایان برای ‌ترمیم مزد کارگران را خواستار شد.

مساعدت کارفرمایان برای ترمیم مزد کارگران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، فتح الله بیات از ترمیم مزد کارگران در نیمه دوم سال استقبال کرد و گفت: منظور قانون از تعیین دستمزد سالانه این نیست که تنها یکبار درباره مزد تصمیم گیری کنیم. بسیاری از کشورها با توجه به وضع معیشت نیروهای کار و شرایط اقتصادی خود حتی به سمت تعیین مزد بیش از دوبار در سال هم رفته‌اند و این اتفاق عجیبی نیست.

وی ادامه داد: طبق نظر کارشناسان و محاسبات صورت گرفته هزینه ماهانه سبد معیشت یک خانوار ۳.۳ نفره در تهران حدود ۲۰ میلیون تومان برآورد می‌شود؛ لذا اگر کارفرمایان بپذیرند که در نیمه دوم سال از جهت تقویت قدرت خرید وجبران هزینه های سبد معیشت درصدی ترمیم مزد داشته باشیم هم کارگران را دلگرم می‌کند، هم باعث می‌شود تا در مذاکرات مزد پایان سال، کار آسان‌تری پیش روی آنها باشد.

بیات گفت: گروه کارگری در تعیین مزد ۱۴۰۲ با کارفرمایان همراهی کردند در حالی که هزینه‌های زندگی خانوارهای کارگری افزایش یافته بود، لذا کمترین انتظار این است که در راستای تقویت سبد معیشت این مساعدت صورت گیرد.

ابن فعال حوزه کار در عین حال درباره کنترل تورم و تلاش دولت برای ثبات قیمت‌ها گفت: منکر تلاش‌های دولت برای کنترل بازار و تثبیت قیمت‌ها نیستیم هر چند که مهار تورم در کشور کار دشواری است. در حال حاضر کاهش تقاضا برای برخی محصولات به منزله اشباع بازار نیست و بخشی از آن به کاهش قدرت خرید بر می‌گردد که می‌طلبد تدابیر و تمهیدات مناسب به منظور افزایش قدرت خرید خانوار کارگری اندیشیده شود.

به گفته وی بالا رفتن توان خرید کارگران و بازنشستگان هم کارفرما و کارگر و دولت را منتفع می‌کند و هم موجب رونق تولید و گردش اقتصاد می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.