معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: حدود ۲۲ هزار نفر به صورت مستقیم در پویش مشهد مهربان حضور داشتند و تعداد زیادی هم وجه نقد دریافت شده که آمار دقیق آن مشخص نیست. 

دست مهربان مشهدی‌ها روی شانه‌ زندانیان 

 به گزارش قدس خراسان، مهدی ابراهیمی در نشست اختتامیه پویش مشهد مهربان و آزادسازی زندانیان غیر عمد و آغاز کمک به کودکان بازمانده از تحصیل صبح روز چهارشنبه ۲۹ شهریورماه که در سالن شهدای شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: از سال گذشته در شوراهای اجتماعی محلات بر دو پویش مردمی متمرکز شدیم، یکی آزادسازی جرایم غیرعمد که از ماه رمضان آغاز شد و دیگری پویش حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل است که در ادامه آغاز می‌شود. 

همدلی و همبستگی اجتماعی هدف اصلی پویش است 

مهدی ابراهیمی عنوان کرد: در این پویش‌های مردمی چند رویکرد را دنبال می‌کردیم. تعداد آزادسازی زندانیان هدف اصلی پویش نیست، انچه ما دنبال می‌کنیم همدلی و همبستگی اجتماعی در برابر چالش بزرگ شهرهاست، یعنی کاهش مشارکت اجتماعی و سرمایه اجتماعی در زندگی شهری. در پویش‌های مردمی تعداد شرکت کنندگان و البته پیوست اجتماعی فعالیت‌های سازمان فرهنگی اهمیت دارد.  

وی با اشاره به عدد بالای شرکت کنندگان در مناطق محروم گفت: پیوست اجتماعی در حاشیه جشن‌ها و مراسم‌های ماه رمضان اتفاق افتاد. اعضای شورای اجتماعی محلات نیز برای افزایثش مشارکت مردمی ابتکاراتی را اجرا کردند. 

ابراهیمی ادامه داد: رویکرد دوم این بود که فهرستی از زندانیان را تقدیم شورای اجتماعی محلات کردیم تا هرکس در محله خود بتواند در این راستا قدمی بردارد. حدود ۲۲هزار نفر به صورت مستقیم در این پویش شرکت کردند و تعداد زیادی هم وجه نقد دریافت شده که آمار دقیق آن مشخص نیست. 

جمع‌آوری ۷۰۰ میلیون تومان توسط شورای اجتماعی محلات 

پس از آن رئیس ستاد دیه استان خراسان رضوی بیان کرد: از همه کسانی که در رقم زدن این اتفاق در سومین سال مشارکت داشتند تشکر می‌کنم. امروز از عزیزانی تقدیر می‌کنیم که در جهت آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد سه سال است فعالیت می‌کنند. عزیزانی که نان‌آور خانواده بودند و به زندان رفتن آن‌ها مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند.  

جواد غفاریان طوسی با اشاره به اینکه در سنوات قبل سالانه یک گلریزان در استان داشتیم ادامه داد: به لطف خدا و به برکت همدلی مردم، سال گذشته تعداد گلریزان‌ها افزایش یافت و امسال به ۲۷ گلریزان رسید که ۱۳ مورد آن را شورای اجتماعی محلات برعهده داشتند. امسال غریب به ۲۲هزار نفر مشارکت داشتیم درحالی که سال گذشته ۱۰هزارنفر و سال قبل از آن ۴هزار نفر مشارکت داشتند. این افزایش تعداد مشارکت‌ها بسیار ارزشمند و مهم است و نشان می‌دهد مسئولیت اجتماعی در بدنه جامعه ترویج شده است.  

وی بیان کرد: یقیین دارم در ۱۳ همایش شورای اجتماعی محلات بیش از ۸۰۰ میلیون تومان جمع‌آوری شده است. مجموع کمک‌های جمع‌اوری شده در کارتخوان‌های مناطق ۱۳ گانه، نزدیک به ۷۰۰ میلیون تومان است و بخش زیادی نیز به صورت نقدی و حضوری جمع‌آوری شده است. 

غفاریان طوسی از آزادسازی ۲۳ زندانی طی امروز و فردا خبر داد و گفت: نزدیک به ۱۳ میلیارد تومان جمع بدهکاری این افراد بوده که با مشارکت مددکاران، رئیس زندان، خادمان حرم و دبیران شوراهای اجتماعی محلات، نزدیک به ۲ میلیارد تومان آن بخشیده شده و ۸ میلیارد نیز قسط بندی شده است. علاوه بر مبلغ ناچیزی که توسط مددجو ارائه شده است، ۱میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان با مشارکت‌های مردمی پرداخت شده تا این افراد نیز به زودی آزاد شوند.  

رئیس ستاد دیه خراسان در پایان تاکید کرد:  ستاد دیه یک نهاد مردمی است و به وسیله مردم اداره میشود.  امیدواریم این روند تا پایان سال ادامه داشته باشد و مقدمات گلریزان بهتری را در سال اینده شاهد باشیم. 

حرکت به سمت توسعه مشارکت اجتماعی و فرهنگ‌سازی  

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری نیز در ادامه این نشست مطرح کرد: رویکرد جهت گیری هوشمندانه شورای شهر ششم به مباحث اجتماعی زمینه را برای افزایش مشارکت‌های اجتماعی فراهم کرد و همکاران ما هم خوب پای کار آمدند تا این مسیر را تسهیل کنند.   

حسین باغگلی ادامه داد: انچه برای ما اهمیت دارد زمینه سازی برای توسعه مشارکت اجتماعی با هدف انسجام اجتماعی است. این فعالیت یک نمونه خوب و بارز در حوزه توسعه مشارکت اجتماعی است. حرکتی که در سال سوم از ۴هزار نفر به ۲۲هزار نفر می‌رسد، نشان دهنده تحقق فرهنگ‌سازی و مشارکت اجتماعی است.  

وی تولی‌گری سازمان‌های اجتماعی و برنامه‌ریزی اقتصادی برای حل مسائل جامعه را آسیب دنیای مدرن خواند و گفت: راه حل جایگزین برای افزایش مشارکت اجتماعی حرکت به سمت خیرهای بزرگ و کلان بود که در رویکرد اسلامی و فرهنگ‌سازی گزینه مطلوبی نیست. تمام فعالیت‌ها باید زمینه ساز رشد اجتماعی باشد.

باغگلی بیان کرد: این رویکرد که زمینه را ایجاد کرده تا هر فرد با هر توانی پای کار باشد اتفاق مهمی است. کاش آماری از میزان تراکنش‌ها هم وجود داشت تا ببینیم تعدا تراکنش‌های مثلا ۱۰ هزار تومانی چقدر است که نشان می‌دهد در خیلی از موارد مبلغ مشارکت بالا نیست. امروز در مشهد فعالیت اصلی خود را روی فرهنگ‌سازی موضوعاتی که مشارکت اجتماعی را بالا ببرد گذاشتیم. بحث میزبانی از زائران در دهه اخر صفر نیز برای ادامه این فرهنگ‌سازی بسیار موثر بود.  

وی در پایان تاکید کرد: اطلاع رسانی مناسب از این موضوعات نیز می‌تواند برای پیش‌برد این هدف تسهیل کننده باشد. مرحله دوم این پویش نیز که در حوزه کودکان بازمانده از تحصیل انجام می‌شود اتفاق مطلوبی است و می‌تواند انسجام اجتماعی ما را افزایش بدهد.

زمانی زندانی با بدهی زیر 100 میلیون نداشتیم

رئیس زندان مرکزی مشهد نیز در ادامه بیان کرد:  زندان مرکزی مشهد بزرگترین‌ زندان سطح استان و یکی از زندان‌های حساس در سطح کشور است. خداراشاکریم که در مجموعه زندان‌های استان آزادسازی زندانیان با حضور مردم و خیرین به طور جد دنبال می‌شود.

هادی اسماعیل‌زادگان با اشاره به اینکه در مقطعی زندانی با بدهی زیر 100 میلیون تومان نداشتیم ادامه داد: خانواده کسی که وارد  زندان میشود، بیشتر تحت فشار است، سرپرست ندارد و آسیب‌های اجتماعی بیشتری به آن‌ها وارد می‌شود. توفیق شده هر هفته به خانواده زندانیان مراجعه میکنیم. بعضی از آن‌ها وضعیت اسفناکی دارند و الحمدلله شاهد همکاری و همراهی نهادها در این رابطه هستیم.

حال شهر امام رضا(ع) به دست مردم خوب می‌شود

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد با بیان اینکه شهرداری یک ابرسازمان اجتماعی است مطرح کرد: شهرداری‌ها پیش از هرچیز برای پیشبرد اهداف اجتماعی تشکیل شده‌اند. مشهد از لحاظ ظاهری وضعیت خوبی دارد، چه به لحاظ فضای سبز و تمیزی محیط چه به لحاظ حمل و نقل وضعیت مناسبی دارد. اما حال زیرپوست شهر خوب نیست و از لحاظ هنجارهای اجتماعی وضعیت مناسبی نداریم.

حجت‌الاسلام حسن منصوریان ادامه داد: ما شهر خشنی هستیم.  از نزاع‌های خیابانی و دسته جمعی گرفته که گاهی اوقات تا سالی 700 معلول و کشته به جا می‌گذارد تا  18 هزار کودک بازمانده از تحصیل در استان و 9هزار مورد در مشهد و موارد طلاق، موجب شده تا نتوانیم خودمان را در امور اجتماعی شهری مهربان بدانیم. این تعحب آور است چراکه فلسفه وجود این شهر این است که ما همه به امام رضا(ع) پناه بردیم، میتوان گفت جوان‌ترین کلان شهر هستیم و سرعت پیشرفت آن به خاطر این بود که همه به خاطر امام رضا(ع) مهاجرت کرده و به پیشرفت شهر کمک میکردند.

وی با اشاره به اینکه این شهر به خاطر پناه بردن به عالم آل محمد(ص) شکل گرفته گفت: در این شهر باید علم و علم‌آموزی شاخصه باشد و در چنین شرایطی کودک بازمانده از تحصیل معنا ندارد. برخی اتفاقات اجتماعی با فلسفه وجودی این شهر مغایرت دارد. در بعضی اتفاقات هم متاسفانه در کشور سرآمدیم. متاسفانه صفات امام در شهر تجلی پیدا نکرده است. شهر ما هنوز حرم شهر نشده است.

منصوریان بیان کرد: روزهای اولی که وارد شورا شدیم خواستیم فعالیت‌های اجتماعی را پررنگ‌تذ از فعالیت های عمرانی و فرهنگی پیش ببریم و اتفاقات اجتماعی زیرپوست شهر را به شاخصه‌های حرم شهری برسانیم. در این راستا قرارگاه اجتماعی و باشگاه‌هایی تاسیس کردیم. مثل باشگاه باهم که برای کاهش نرخ طلاق و اموزش مهارت های زندگی به زوجین جوان فعالیت می‌کند که امسال 10هزار زوج به آن دعوت شدند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر با بیان اینکه رفع معضلات اجتماعی مثل امر میزبانی از زائران فقط توسط مردم امکان‌پذیر است گفت: باید حال شهر امام رضا(ع) به دست مردم خوب بشود. ما در مشهد بیش از 2هزار خیریه داریم و حدود 1500 گرسنه، چرا هرکدام یک نفر را تحت پوشش قرار نمی‌دهند؟ چون مساله محور فعالیت نمیکنند. باید  مساله محور عمل کنیم؛ برای مثال روی خانواده پایدار تمرکز کنیم.  امروز میانگین زندگی متاهلی در مشهد 8 سال است و شهر ما دچار ناپایداری خانواده شده است. اگر خانواده را درست نکنیم باید میلیاردها تومان برای درمان ضررهای آن هزینه کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: این شهر، شهر امام رضا(ع) است و برکات زیادی در آن وجود دارد. باید همه شاخصه ها را به فعلیت برسانیم تا حال شهر را خوب کنیم.

زمینه و ساختار فعالیت‌های مردمی باید در شهرداری برنامه ریزی و حمایت شود

در ادامه  شهردار مشهد مقدس نیز بیان کرد: محور اصلی کارهای جمهوری اسلامی ایران، مردم هستند. اگر تاریخ را مرور کنیم در تمامی برهه‌ها خواهیم دید آنچه باعث شده جمهوری اسلامی توانمندتر و پرقدرت‌تر شود حضور فعال مردم است.این مسئله مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست که نشان می‌دهد مردم پای کار این نظام هستند.

محمدرضا قلندرشریف به راه اندازی پویش مردمی مشهد مهربان اشاره کرد و گفت: هرجایی که مردم پای کار آمدند بهترین نتیجه را گرفتند. عاشورا و تاسوعا نیز به خاطر مردمی بودن مراسمات است که هرساله پررنگ‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود. در چنین پویش‌هایی کمیت مهم نیست، ولی کیفیت کار که حضور مردم است اهمیت دارد و هر چه می‌توانیم باید از این پویش‌ها حمایت کنیم.

وی بیان کرد: زمینه و ساختار فعالیت‌های مردمی باید در شهرداری برنامه ریزی شود و به خوبی حمایت شود تا پویش‌ها به بهترین شکل صورت گرفته و  فرهنگ سازی در زمینه مشارکت‌های مردمی انجام شود. مبلغ کمک‌های مردمی مهم نیست، بلکه فرهنگ سازی این روحیه دارای اهمیت بیشتری است.

شهردار مشهدمقدس با اشاره به اینکه فرد زندانی علاوه بر خودش، خانواده اش نیز دچار بحران می‌شود گفت: این کمک‌های حتی کم از طرف مردم، عایدی برای کل جامعه دارد و یک خانواده را نجات می‌دهد. پویش حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل نیز بسیار مهم است. آینده کشورمان این کودکان هستند و اگر کودکی مجبور شود کار کند یا درگیر آسیب‌های اجتماعی شود و نتواند به راحتی تحصیل کند، آینده آن‌ها نیز به خطر می‌افتد. این پویش‌ها می‌تواند از آسیب‌های اجتماعی که به سراغ این افراد می‌آید تا حد زیادی جلوگیری کند.

در پایان این مراسم از فعالان پویش مشهد مهربان در حوزه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد تقدیر به عمل آمد و از پوستر پویش حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل نیز رونمایی شد.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.