نخست وزیر عراق با تأکید بر لزوم احترام آمریکا به حاکمیت این کشور، گفت که تبعه‌های آمریکایی و انگلیسی در قضیه موسوم به «سرقت قرن» در عراق دست داشته‌اند.

السودانی: آمریکا اگر خواستار رابطه با عراق است، باید به حاکمیت ما احترام بگذارد

به گزارش قدس آنلاین، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، بعدازظهر امروز (جمعه)، تأکید کرد که مبارزه با داعش باعث شد گفتمان فرقه‌گرایانه در عراق از بین برود.

السودانی که در یک گفت‌وگو در شورای روابط خارجی آمریکا حضور داشت، گفت: «نمی‌پذیریم که هیچ طرف خارجی بخواهد فرآیند سیاسی را در عراق تغییر دهد. رقابت در این فرآیند بر اساس مکانیزم‌های قانون اساسی است و این نشانه ثبات در نظام سیاسی به شمار می‌رود».

وی با بیان اینکه باید بین رابطه مثبت با کشورهای همسایه و رابطه منفی که به سر حد مداخله می‌رسد، تفاوت قائل شد، خطاب به آمریکا گفت: «همه کشورها از جمله آمریکا، اگر خواستار رابطه با عراق هستند، باید به حاکمیت این کشور و اراده ملت آن احترام بگذارند».

نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه برخی از گروه‌های سیاسی در عراق، با کشورهای همسایه ارتباط دارند، تصریح کرد: «بیشتر احزاب در انتخابات آینده، احزاب نوپا هستند».

السودانی در بخش دیگر این گفت‌وگو به مسئله «سرقت قرن» در این کشور پرداخت و اظهار داشت: «بسیاری از سران کانون‌های تصمیم‌ساز در عراق، در این سرقت، دست داشتند. مسئولان بلندپایه‌ای هم از دولت قبلی، در این قضیه دخالت داشتند که حکم بازداشت آنان صادر شده است».

وی با بیان اینکه برخی از این افراد، در آمریکا حضور دارند و تبعه این کشور و انگلیس هستند، خاطر نشان کرد: «بیش از سه تریلیون دلار در برابر دیدگان دولت قبل و نهادهای امنیتی آن، به یغما رفته است. بخش اعظم این پول‌ها، به بانک‌هایی در خارج از عراق منتقل شده است. ما نیز تلاش خواهیم کرد بخش باقیمانده را به عراق بازگردانیم».

آغاز تحقیقات گسترده در ارتباط با فساد، پس از آن است که در اکتبر سال گذشته و دو ماه مانده به پایان مسؤولیت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر سابق عراق، کشف بزرگترین فساد مالی تاریخ عراق، سر و صدای زیادی به پا کرد. فسادی به ارزش ۳.۷ هزار میلیارد دینار (بیش از ۲.۵ میلیارد دلار) که پای بسیاری از مقامات سابق را به میان کشیده است.

این مقدار فساد در وزارت دارایی عراق و سازمان مالیات این کشور رخ داده است. مصطفی الکاظمی گفته است که تمامی این فساد در دولت او رخ نداده و بخش عظیمی از از آن به دولت‌های پیشین باز می‌گردد؛ ادعایی که بسیاری از مقامات کنونی و نمایندگان پارلمان عراق آن را رد می‌کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.