- هزاران نفر از معترضان مخالف برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) روز شنبه در لندن تجمع کردند و خواستار پیوستن مجدد به اتحادیه اروپا شدند.

هزاران نفر در انگلیس خواستار پیوستن دوباره به اتحادیه اروپا شدند

به گزارش قدس آنلاین به نقل  از خبرگزاری "آناتولی" شرکت کنندگان در این راهپیمایی که توسط "نهاد ملی بازگشت مجدد" سازماندهی شده بود به سمت میدان پارلمان حرکت کردند و شعار "ما می‌خواهیم ستاره (کنایه از اتحادیه اروپا) خود را برگردانیم," سر دادند.

معترضان درحالی که پرچم‌های اتحادیه اروپا را حمل می‌کردند, کلاه و تی شرت‌هایی به تن کرده بودند که پرچم اتحادیه اروپا روی آن‌ها چاپ شده بود. آن‌ها همچنین بنرهایی حمل می‌کردند که خواستار استعفای دولت انگلیس بود.

مایک گالسورثی، رئیس جنبش اروپایی انگلیس که در این راهپیمایی نیز حضور داشت، گفت که برگزیت خیانت به طبقه کارگر و کارگران طبقه پایین در بخش‌های ماهیگیری، کشاورزی و غیره است.

به گزارش ایرنا, به گزارش ایرنا، ایده خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را دیوید کامرون نخست وزیر اسبق انگلیس در سال ۲۰۱۳ مطرح کرد تا در برابر اجرای برخی از قوانین دست‌وپاگیر اتحادیه اروپا در این کشور مقاومت کند. او به ظاهر اعتقادی به برگزیت نداشت اما از این اهرم برای چانه‌زنی در برابر رهبران اتحادیه اروپا استفاده کرد.

در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۱.۹ درصد مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا و ۴۸.۱ درصد آن‌ها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند و به این ترتیب دیوید کامرون از مقام خود کناره‌گیری کرد. گفته می‌شود که آقای استارمر هم در آن زمان به ماندن در اتحادیه اروپا رای داد و مخالف برگزیت است.

به این ترتیب، سکان دولت در سال ۲۰۱۶ دست ترزا می‌وزیر وقت کشور انگلیس افتاد تا پروژه برگزیت را اجرا کند. سال ۲۰۱۹ در نتیجه سه سال چانه زنی دولت «می‌» با اتحادیه اروپا، دو طرف به توافقی دست یافتند که مجلس عوام انگلیس با آن موافقت نکرد.

سرانجام «می‌» از مقام خود کناره‌گیری کرد تا بوریس جانسون، چهره‌ای به ظاهر تندرو و طرفدار برگزیت موفق شد با برگزاری انتخابات زود هنگام، آرایش مجلس را به نفع حزب خود تغییر داده و توافق به عمل آمده را با اندکی اصلاحات از سد مجلس عبور دهد.

انگلیس سرانجام ۲۱ دی ۱۳۹۹ از اتحادیه اروپا خارج شد و به ۴۷ سال عضویت در این بلوک، به طور رسمی پایان داد. اما توافق بدست آمده، نه به انگلیس آزادی ماهیگیری در آبهای خودش را می‌دهد، نه آن را از مقررات و استانداردهای اتحادیه اروپا آزاد می‌کند، نه حتی آنقدر آزادی عمل می‌دهد که انگلیس بتواند با سایر کشورها معاهدات تجاری مستقل امضا کند. حتی راه را برای دخالت اتحادیه اروپا در مرز داخلی بین ایرلند شمالی و سرزمین اصلی باز می‌گذارد.

مردم انگلیس این روزها که تورم در کشور به بالاترین حد در نیم قرن گذشته رسیده، بیشتر متوجه بی‌فایده بودن برگزیت شده‌اند. در توافق بدست آمده انگلیس امتیاز خاصی بدست نیاورده و آنچه از آن با نام حفظ حاکمیت یا در دست گرفتن کنترل و سرنوشت کشور تعبیر می‌شود در عمل با محدودیت‌های تحمیل شده در این توافق بی‌معنی است.

چندی پیش نایجل فاراژ یکی از عناصر کلیدی پویش خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، در پی مشکلات عمیق اقتصادی این کشور اعتراف کرد که پروژه برگزیت شکست خورده است.

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که مردم و بسیاری از کسب‌وکارها در این کشور از برگزیت پشیمان شده و خواستار بازگشت به اتحادیه اروپا هستند. طبق تحقیقات اتاق‌های بازرگانی انگلیس (BCC) بیش از نیمی (۵۶ درصد) از شرکت‌ها که با اتحادیه اروپا تجارت می‌کنند، گفته‌اند که در پیروی از قوانین جدید برای صادرات کالا با مشکلاتی روبرو شده‌اند؛ این درحالیست که ۴۵ درصد هم مشکلاتی را در زمینه تجارت خدمات گزارش کرده‌اند. بر اساس این گزارش ۷۷ درصد از شرکت‌هایی که تحت این قرارداد معامله می‌کنند، گفته‌اند که این توافق کمکی به افزایش فروش یا توسعه آن‌ها نکرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.