ولادیمیر باربین سفیر روسیه در دانمارک در آستانه اولین سالگرد انفجار در خطوط لوله گاز نورد استریم، گفت: کپنهاگ از همکاری با مسکو نه تنها برای تحقیق مشترک درخصوص انفجارها در خطوط لوله گاز نورد استریم ۱ و ۲ بلکه برای برآورده کردن اکثر درخواست‌های حقوقی در این مورد خودداری می‌کند.

مسکو: دانمارک درباره انفجار در خطوط لوله گاز نورد استریم با روسیه همکاری نمی‌کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، باربین افزود: هنوز هیچ پیشرفت اساسی با دانمارک در بررسی نتایج تحقیقات در مورد انفجار در خطوط لوله گاز نورد استریم ۱ و ۲ رخ نداده و هیچ تعاملی در این باره وجود ندارد.

سفیر روسیه در کپنهاگ اظهار کرد: دفتر دادستانی کل روسیه تنها برای یک درخواست خود از دانمارک پاسخ دریافت کرد که عبارت بود از اینکه دادستانی این کشور در ماه ژوئن اعلام کرد در ماه فوریه یک شی استوانه‌ای شکل توسط اپراتور خط لوله گاز نورد استریم ۲ در نزدیکی محل وقوع خرابکاری در این خط لوله، در کف دریای بالتیک کشف شده است.

تحقیقات نشان داد که این شی یک سیگنال دود شناور دریایی خالی است که برای علامت‌گذاری بصری استفاده می‌شود و از نظر ایمنی خطری ایجاد نمی‌کند.

خطوط لوله زیر آبی نورد استریم ۱ و ۲ که برای انتقال سالانه ۱۱۰ میلیارد متر مکعب گاز روسیه به اروپا ساخته شده بودند، در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ در حادثه‌ای مشکوک دچار انفجار شدند که روسیه آن را عملیاتی تروریستی از سوی غرب اعلام کرد.

سوئد در ماه اکتبر به دلایل امنیت ملی اعلام کرد تمایلی به انجام تحقیقات مشترک با آلمان و دانمارک در مورد حمله به نورد استریم ندارد.

آلمان به‌عنوان دریافت‌کننده اصلی عرضه مقرون‌به‌صرفه گاز روسیه توسط نورد استریم، ذینفع اصلی این خطوط لوله بود. مسکو نیز در نتیجه این اقدام خرابکارانه صنعتی متحمل آسیب‌های اقتصادی جدی شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.