بر اساس آمار منتشر شده از سوی دولت سودان، نزدیک به ۱۳ هزار مورد ابتلا به تب مالاریا در شمال دارفور در غرب این کشور، ثبت شده، موضوعی که به مشکلات این کشور جنگ زده افزوده است.

۱۳ هزار نفر در شمال دارفور به مالاریا مبتلا شدند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا از شیوع ابتلا به مالاریا در شهر الفاشر در شمال دارفور در غرب سودان همزمان با کمبود شدید دارو در این منطقه خبر داد.

پایگاه خبری سودان تریبون نوشت که در اثر درگیری های نظامی در اوایل شروع درگیری میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در این منطقه، اغلب مراکز درمانی در شهر الفاشر از چرخه خدمتدهی خارج شده اند و این شهر با خطر فروپاشی سیستم درمانی مواجه است.

به نوشته این پایگاه بعنوان نمونه ای از این تعطیلی ها، نیروی موسوم به پشتیبانی سریع بیمارستان کودکان واقع در شرق این شهر را تصرف و آن را به پایگاه نظامی خود تبدیل کرده است.

احمد محمد الدومه مدیرکل بهداشت ولایت شمال دارفور به این پایگاه خبری گفته است که شاهد افزایش بسیار زیاد تعداد مبتلایان به مالاریا در شهر الفاشر هستیم و این وزارتخانه تاکنون ۱۳ هزار نفر از این بیماران را شناسایی و ثبت کرده است.

این مسوول به کمبود شدید داروهای مربوط به مالاریا و سایر داروهای اورژانسی، ناچیز بودن کمک های سازمان های ذیربط بین المللی برای مواجهه با بیمارهای واگیردار و نیز عدم پرداخت حقوق به کارکنان بعنوان عواملی برای تشدید وخامت اوضاع بهداشتی در این منطقه اشاره کرد.

وی گفت که وزارت بهداشت طرحی برای مبارزه با مالاریا و اپیدمی های دیگر با حمایت دولت محلی و برخی سازمان‌های بین‌المللی تهیه کرده است، اما توقف کار بانک‌ها باعث شده است که سازمان‌های ذیربط نتوانند به تعهدات مالی خود برای حمایت از بخش بهداشت در این منطقه عمل کنند.

مالاریا یک بیماری عفونی است که باعث پیدایش موجودی انگلی به نام پلاسمودیوم می شود که توسط پشه ها منتقل می شود و این انگل به گلبول های قرمز بدن نفوذ می کند.

سازمان ملل اعلام کرده است که ۸۰ درصد از مراکز بهداشتی در سودان به دلیل قرار گرفتن در معرض بمباران، تخلیه اجباری و کمبود تجهیزات پزشکی فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

گفتنی است؛ درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش به فرماندهی ژنرال عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی ژنرال محمد حمدان دقلو (معروف به حمیدتی)، بر سر قدرت آغاز شد و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌وگوها ثمری نداشته است.

تاکنون چندین بار در سودان با وساطت بین‌المللی آتش‌بس اعلام شده اما طرف‌های درگیر به طور مداوم آن را نقض کرده‌اند.

این درگیری‌ها که در مناطق مختلف سودان اما بیشتر در خارطوم متمرکز شده، ادامه دارد و تاکنون در این درگیری‌ها صدها هزار نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند همچنین صدها غیرنظامی کشته و هزاران نفر دیگر زخمی شده‌اند. یونیسف نیز اخیرا اعلام کرد که ۱۴ میلیون کودک سودانی نیازمند کمک انسانی فوری هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.