۲۸۰ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل در دست اجرا بوده که تکمیل قطعات مختلف آن نیازمند تامین اعتبارات و همچنین پرداخت مطالبات پیمانکاران به میزان هشت هزار میلیارد ریال اعتبار است.

احداث بزرگراه‌های اردبیل درگیر و دار مطالبات پیمانکاران

به گزارش قدس آنلاین، استان اردبیل از لحاظ شاخص برخورداری از شبکه بزرگراه در کشور جزو رده‌های آخر در بین استان‌ها بوده است که یکی از بزرگترین دلایل آن عدم احساس نیاز به توسعه شبکه بزرگراهی در سالیان قبل بوده است.به طوری که شاخص برخورداری استان اردبیل از بزرگاه ۲۱ درصد بوده است .

با عنایت به نقش زیرساخت حمل و نقل و توسعه شبکه بزرگراهی در توسعه سایر شاخص‌های اقتصادی، در سالهای اخیر توجه مدیریت ارشد شهری به این بخش معطوف شده است. این رقم با بهره برداری از بخشی از شبکه بزرگراهی به ۲۷ درصد رسیده است و تا پایان سال با افتتاح دست کم ۶۰ کیلومتر دیگر به ۳۰ درصد خواهد رسید.

تا پنج سال پیش فقط چهار طرح بزرگراهی اردبیل - نیر، اردبیل – نمین، اردبیل - مشگین‌شهر و ۵۰ کیلومتر از جاده اردبیل - گرمی دارای ردیف اعتباری ملی بود ولی در سال‌های اخیر تمام مسیرهای استان دارای ردیف ملی شده و توسعه شبکه بزرگراهی از سرعت قابل ملاحظه‌ای برخوردار شده است.

به گفته علی یوسف زاده معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی تا سال ۱۳۹۶ به تعداد ۱۳۷ کیلومتر بزرگراه در استان احداث شده بود که این میزان هم اکنون به ۲۳۷ کیلومتر رسیده و نزدیک ۲۷۰ یا ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه هم در مناطق مختلف استان در دست اجراست.

سال گذشته ۵۲ کیلومتر بزرگراه با حضور سید صورت مرتضوی معاون وقت اجرایی رئیس جمهور به بهره برداری رسید و طبق برنامه ریزی انجام شده طی سه چهار سال آینده در صورت تامین منابع ۳۰۰ کیلومتر دیگر به شبکه بزرگراهی استان اضافه می شود ولی کمبود اعتبارت و مطالبات پیمانکاران مانع توسعه بزرگراهی استان شده است.

احداث بزرگراه‌های اردبیل درگیر و دار مطالبات پیمانکاران

اداره کل راه و شهرسازی با توجه به محدودیت‌های مالی پروژه‌های در دست اجرا را بر اساس اولویت بندی اجرا می کند بر این اساس در حال حاضر مسیرهای اردبیل- مغان، اردبیل - مشگین شهر و اردبیل - سرچم که جزو جاده‌های پرتردد و حادثه خیز است در اولویت بهسازی و تعریض قرار گرفته است اما با توجه به محدویت اعتبارات و محدودیت فصل کاری مطابق برنامه‌های زمان بندی وزارت راه و شهرسازی پیش نمی‌رود.

از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم اقدامات اساسی و زیربنایی برای جبران عقب‌ماندگی‌های استان در حوزه راه‌سازی با تامین اعتبارت لازم از محل‌های مختلف شروع شده است. در زمینه آخرین وضعیت توسعه شبکه بزرگراهی استان با علی یوسف زاده معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل به گفت و گو نشستیم.

آقای یوسف زاده به نظر می‌رسد که عملیات جاده‌سازی و راه‌سازی در نقاط مختلف استان به لحاظ کمبود اعتبارات به کندی پیش می‌رود برای تامین اعتبارات حوزه راه استان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

یوسف زاده: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در حوزه راه‌سازی انجام گرفته ولی آنطور که دلمان بخواهد کار به خوبی پیش نمی‌رود و دلیل اصلی آن بر می‌گردد به محدودیت اعتبارات که پیگیر هستیم این محدودیت برطرف شود ببینید اعتبارات حوزه راه براساس پیوست یک قانون بودجه برابر مصوبه مجلس شورای اسلامی ابلاغ می‌شود. در سال ۱۴۰۰ استان اردبیل از لحاظ اعتبارات حوزه راه رتبه بیست و سه کشوری قرار داشت که با بسته شدن پرونده سال مالی این استان در رتبه دوم کشوری قرار گرفت.البته پیوست یک قانون تغییر نکرده بلکه ما به دنبال منابع مختلف از محل ماده ۵۶ و تهاتر نفت بودیم که توانستیم از این محل‌ها اعتبارات مورد نیاز را دریافت کنیم

در سال ۱۴۰۰ استان اردبیل از لحاظ اعتبارات حوزه راه رتبه بیست و سه کشوری قرار داشت که با بسته شدن پرونده سال مالی این استان در رتبه دوم کشوری قرار گرفت.

از محل تهاتر نفت و ماده ۵۶ چه میزان اعتبار به توسعه شبکه بزرگراهی استات اختصاص داده شده است؟

یوسف زاده: سال گذشته اختصاص اعتبار از محل تهاتر نفت مطرح شد ولی هنوز منابعی از این محل برای استان پرداخت نشده و مقرر است ۱۰ هزار میلیارد ریال تهاتر نفت در حوزه راه اختصاص داده شود که هفت هزار میلیارد ریال آن مربوط به راه‌سازی و سه هزار میلیارد ریال دیگر هم مربوط به راه آهن اردبیل- سرچم است.

عملکرد اداره کل راه وشهرسازی در پیگیری اعتبارت حوزه راه مثبت است؟

یوسف‌زاده: استاندار اردبیل همانند استاندار سابق به حوزه راه توجه خاصی دارد اما برنامه‌ریزی‌ها آنطور که مورد دلخواه باشد. حوزه راه در استان دارای عملکرد مثبتی است اما همچنان برای ارتقای شاخص‌های بزرگراهی استان نیازمند حمایت مسئولان هستیم.

غیر از مشکلات مالی عمده ترین چالش و مشکل توسعه شبکه بزرگراهی اداره کل راه و شهرسازی چیست؟

یوسف زاده: علاوه بر مشکلات تامین منابع مالی که باعث انباشته شدن مطالبات پیمانکاران شده است، در حال حاضر هم در تامین قیر با مشکل زیادی مواجه هستیم. بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام باید برای خرید یک هزار تن قیر ۱۷۰ میلیارد ریال بصورت نقد پرداخت شود که از توان ما خارج است و این مصوبه سبب شده که ما نتوانیم در اردبیل – سرچم عملیات آسفالت ریزی را انجام دهیم. کار تا حدودی متوقف شده است.

بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام باید برای خرید یک هزار تن قیر ۱۷۰ میلیارد ریال بصورت نقد پرداخت شود که از توان ما خارج است و این مصوبه سبب شده که ما نتوانیم در اردبیل – سرچم عملیات آسفالت ریزی را انجام دهیم.ایرنا: استدلال مجمع تشخیص مصلحت نظام در رد مصوبه مجلس چیست؟

یوسف زاده: دقیقا مشخص نیست یک بار مجلس مصوبه آورد مجمع آن را رد کرد و برای بار دوم هم دوفوریتی مجلس در مجمع رد شد.

درحال حاضر وضعیت پروژه‌های شما چگونه است و برای رفع این مشکل چه اقداماتی باید انجام داد؟

یوسف زاده: در مسیر پارس آباد –سربند و سربند – مشگین شهر مطالبات پیمانکاران به تعویق افتاده و قول‌های مکرری هم برای پرداخت این مطالبات داده شده ولی عملی نشده است با این همه این پیمانکاران کار را متوقف نکردند و این مشکل را در مسیرهای گرمی - بیله سوار و اردبیل - مشگین‌شهر هم داریم. البته هیچ طرحی به لحاظ نبود اعتبار در استان تعطیل نشده است. حتی در زمستان هم طرح‌های راه‌سازی غیر از عملیات بتن ریزی تعطیل نمی‌شود . در برخی از مناطق هم به لحاظ برودت هوا از سرعت اجرای طرح کاسته می‌شود.

احداث بزرگراه‌های اردبیل درگیر و دار مطالبات پیمانکاران

الان میزان مطالبات پیمانکاران از شما چقدر است؟

یوسف زاده: نزدیک هشت هزار میلیارد ریال پیمانکاران حوزه راه از اداره کل راه و شهر سازی مطالبه دارند که امیدوارم با اختصاص اعتبار از بانک گردشگری حاصل از فروش نفت این مطالبات پرداخت شود.

امسال چه میزان بزرگراه در استان به بهره برداری می‌رسد؟

یوسف‌زاده: امسال ۶۰ کیلومتر بزرگراه در استان بهره برداری می‌شود که از این مقدار ۲۰ کیلومتر مربوط به بزرگراه مشگین شهر – سربند، پنج کیلومتر مربوط به پارس آباد- سربند و ۳۵ کیلومتر هم مربوط به مسیر اردبیل- سرچم است.

برای افتتاح این طرح‌ها چه میزان اعتبار مورد نیاز است؟

یوسف‌زاده: هزینه احداث هر کیلومتر بزرگراه در مناطق هموار ۲۰۰ میلیارد ریال و در مناطق صعب العبور ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود و در مجموع برای افتتاح ۶۰ کیلومتر بزرگراه در استان ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

هزینه احداث هر کیلومتر بزرگراه در مناطق هموار ۲۰۰ میلیارد ریال و در مناطق صعب العبور ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود و در مجموع برای افتتاح ۶۰ کیلومتر بزرگراه در استان ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

میزان مطالبات پیمانکاران در ۶۰ کیلومتر بزرگراه چقدر است؟

یوسف زاده: ۶هزار میلیارد ریال از مطالبات پیمانکاران در این حوزه به تعویق افتاده که پیگیر تامین و پرداخت این مطالبات از محل‌های مختلف هستیم.

یکی از کارهای شاخص اداره کل راه شهرسازی استان بزرگراه اردبیل – سرچم به عنوان مسیر اصلی ارتباط مرکز استان با مرکز کشور است عملیات اجرایی بزرگراه در این مسیر چگونه پیش می رود و منابع مورد نیاز آن چقدر است؟

یوسف زاده: طرح احداث بزرگراه اردبیل – سرچم در هفت قطعه در دست اجرا است و منابع مورد نیاز برای بهسازی و تکمیل کل مسیر بزرگراه اردبیل – سرچم را ۱۲۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است و برای تامین این میزان اعتبار پیگیری‌های لازم صورت گرفته که در صورت تخصیص ، اجرا و تکمیل بقیه قطعات اردبیل - سرچم اجرا خواهد شد.

مصوبات سفر رئیس جمهور در استان اردبیل چه میزان گشایش در حوزه پروژه‌های راهسازی استان ایجاد کرده و در سفر آتی رئیس جمهور اولویت‌های حوزه راه چیست؟

یوسف زاده: حسن طرح‌های مصوب سفر رئیس جمهور این بود که تخصیص اعتبارات حوزه راهسازی در اولویت باشد و علاوه بر آن هم کمک بیشتری در تامین اعتبار بیمارستان نجف زاده و مجتمع های فرهنگی و هنری شده است بطوریکه سه مورد از این مجتمع‌ها آماده بهر برداری است. در مجموع مصوبات سفر ۵۰ درصد طرح‌های ما را تسریع کرد و با توجه به اینکه زیرساخت حمل و نقل منجر به توسعه استان می‌شود اعتقاد براین است همچنان توسعه این شبکه جزو اولویتهای اصلی مصوبات سفر آتی رئیس جمهور باشد.

احداث بزرگراه‌های اردبیل درگیر و دار مطالبات پیمانکاران

یکی از مطالبه جدی مردم استان تکمیل تونل دوم حیران است عملیات اجرایی این تونل در چه مرحله ای است؟

یوسف‌زاده: احداث تونل دوم حیران ضمن کاهش قابل توجه ترافیک در مسیر اردبیل- آستارا و بالعکس صرفه‌جویی زیادی در وقت و سوخت محقق شده و ایمنی تردد هم در این مسیر به میزان قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت.پیشرفت فیزیکی تونل دوم حیزان به ۵۰ درصد رسیده و ادامه کار به پیمانکار جدید واگذار شده تا طرح در زمان مقرر به بهره‌برداری برسد. هم اکنون ۴۱۰ متر از داخل تونل، ۱۲۰ متر عملیات بتن‌ریزی فونداسیون قسمت پاشنه‌های ۲ طرف تونل و ۱۵۰ متر عایق‌های حفاظتی داخل تونل اجرا شده و عملیات لاینینگ (روکش لاستیکی) داخل تونل هم در روزهای آینده آغاز خواهد شد.پیش بینی ما این است تونل سال آینده مورد بهره برداری قرار بگیرد که هزینه مورد نیاز است ۲ هزار میلیارد ریال است.

احداث بزرگراه‌های اردبیل درگیر و دار مطالبات پیمانکاران

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.