بهره‌برداری از معدن طلای قلقله سقز نیازمند سرمایه‌گذاری دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی است.

آخرین وضعیت معدن طلای قلقله سقز / بهره‌برداری از معدن ۲۵۰۰ میلیارد اعتبار می‌خواهد

به گزارش قدس آنلاین، عملیات احداث کارخانه طلای قلقله سقز با هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شرکت شستا، دهم آذرماه سال گذشته با دستور رئیس‌جمهور در سنندج به صورت ویدئوکنفرانس آغاز شد.

معدن طلای قلقله سقز یکی از طرح‌های پیشران کردستان است که در ۱۵ کیلومتری محور سقز ـ بانه و در اراضی روستایی به همین نام از توابع این شهرستان واقع شده است. این محدوده در پی مطالعات بنیادی و اکتشافات ناحیه‌ای که توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در دهه ۷۰ انجام شده، شناسایی و بر این اساس حدود ۲۰۰ کیلومتر مربع از آن برای اکتشاف معرفی شد.

با انجام اکتشافات مقدماتی نیمه تفصیلی در دهه ۸۰ حدود ۱۸.۷۵ کیلومتر مربع برای درخواست یک فقره پروانه اکتشاف به سازمان صنایع و معادن وقت معرفی شده که با موافقت این سازمان پروانه اکتشاف محدوده طلای قلقله در سال ۸۸ به نام سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور صادر شد.

در سال ۱۳۹۶ هم با حضور وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخش معدن این طرح افتتاح و قرار بود بعد از گذشت ۲ سال کارخانه استحصال طلا در جوار معدن هم به بهره‌برداری برسد اما با توجه به قرار گرفتن محل کارخانه در بالادست سد چراغ ویس که منبع تامین آب شرب شهر سقز با ۲۲۵ هزار نفر جمعیت است، اداره کل محیط‌زیست و شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان با اجرای آن مخالفت کردند و همین باعث عدم صدور مجوز بهره‌برداری از آن شد.

بعد از کش و قوس‌های فراوان و تغییر مکان احداث کارخانه طلا به پایین دست سدچراغ ویس، مطالعات انجام شده توسط مشاور تأیید و سال گذشته مجوز آن صادر و پیمانکار پروژه انتخاب شد. حال به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان بهره‌برداری از معدن طلای قلقله سقز نیازمند سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ میلیارد تومانی است.

بختیار خلیقی صبح امروز در کارگروه رفع مشکلات معدن طلای قلقله سقز اظهار داشت: عملیات اجرایی پروژه شرکت توسعه طلای کردستان در سقز در تیر ماه سال گذشته حسب دستور استاندار آغاز شد.

وی گفت: کارگروهی جهت شناسایی و رفع مشکلات پیش روی اجرای این پروژه تشکیل شده تا پس از بررسی مشکلات، در خصوص رفع آنها تصمیم‌گیری شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به سرمایه‌گذاری شرکت شستا در این پروژه اشاره کرد و افزود: بهره‌برداری از معدن طلای قلقله سقز به عنوان یکی از پروژه‌های پیشران استان، نیازمند سرمایه‌گذاری دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی است و انتظار می‌رود دستگاه‌های مربوطه همکاری لازم را داشته باشند.

وی تصریح کرد: همچنین انتظار می‌رود شرکت شستا برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تولیدی، صنعتی و معدنی در دیگر شهرستان‌های استان ورود کرده، تا شاهد توسعه و تحول در کردستان باشیم.

خلیقی با بیان اینکه معدن طلای قلقله سقز یکی از پروژه‌های پیشران استان محسوب می‌شود، خاطر نشان کرد: هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد اولیه اجرای این طرح بوده و در مجموع بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تا پایان سرمایه‌گذاری نیاز است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: این کارخانه که در ۱۵ کیلومتری محور سقز - بانه قرار دارد و ۲۲ کیلومتر از معدن فاصله دارد ظرفیت کارخانه در حال حاضر ۵۰۰ هزار تن در سال است و انتظار می‌رود راه دسترسی معادن که ۶.۵ کیلومتر است فراهم شود و دستگاه‌های اجرایی از جمله محیط زیست و منابع طبیعی حمایت‌های لازم را در این زمینه داشته باشند.

۵۸ درصد کل سطح استان به مساحت ۱۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع پهنه‌بندی و تحت اکتشافات نوین معدنی و زمین شناساسی قرار گرفته است، تاکنون در کردستان ۳۵۶ پروانه بهره‌برداری در بخش معدن، ۱۴۰ فقره پروانه اکتشاف و ۱۰ فقره گواهی کشف صادر شده است.

گزارشات حاکی از آن است که در گروه ۶ ماده معدنی که شامل طلا، آهن و منگنز است در استان ۲۶ معدن فعال، ۶ معدن غیرفعال، ۳ معدن در مرحله مزایده و یک معدن هم در حال تجهیز است.

بیشترین معادن استان در گروه ۶ مواد معدنی در شهرستان سقز با ۱۰ معدن واقع است، شهرستان سقز با ۵۹ میلیون تن رتبه چهارم ذخیره قطعی مواد معدنی را در کردستان به خود اختصاص داده است. کردستان بزرگ‌ترین تولیدکننده طلای کشور بوده به طوری‌که ۵۰ درصد طلای کشور در این خطه تولید می‌شود.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.