در اینکه کریدورها در دوران کنونی به شاهراه ارتباطی بسیار مهمی در نظام بین‌الملل تبدیل شده‌اند تردیدی وجود ندارد تا جایی که برخی از آن به عنوان جنگ کریدورها یاد می‌کنند.

کریدور ارس یا دالان زنگزور؟/ آنچه ایران، آذربایجان و ارمنستان در قفقاز دنبال می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین، دو کریدور بسیار مهم در منطقه قفقاز جنوبی وجود دارد: یکی دالان تورانی ناتو یا زنگزور و دیگری کریدور لاچین.

برای همین تحولات قفقاز برای ایران بسیار مهم است و مهم‌تر آنکه منافع سیاسی، امنیتی و اقتصادی ایران به این کریدورها گره خورده است. بر اساس ماده ۶ توافق نوامبر ۲۰۲۰ میان آذربایجان و ارمنستان، «گذرگاه لاچین تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسیه در قره‌باغ است» اما به مرور زمان این گذرگاه به دست آذربایجان افتاده و این احتمال وجود دارد که کریدور جعلی زنگزور نیز به باکو ملحق شود. 

روز سه‌شنبه الشرق الاوسط نوشت: اردوغان در گفت‌وگو با خبرنگاران در پرواز برگشت خود از منطقه خودمختار نخجوان، جایی که با الهام علی‌اف، رئیس جمهور این کشور دیدار کرد، گفت اگر ارمنستان اجازه عبور کریدور تجاری از خاک خود را ندهد، سیگنال‌های مثبتی دریافت کرده‌ایم که ایران از این ایده که اجازه عبور از خاک این کشور را صادر کند، استقبال می‌کند.

اگر این صحبت اردوغان صحیح باشد و کریدور مزبور از راه ایران بگذرد اتفاق‌های بسیار مهمی برای جلب نظر ایران در حال رخ دادن است. یعنی این بهترین حالت برای ماست که این کریدور از داخل خاک ما عبور کند.

قضیه چیست؟ کریدور جعلی زنگزور یا همان «دالان تورانی ناتو» به منطقه‌ای گفته می‌شود که آذربایجان را از طریق استان سیونیک ارمنستان به جمهوری خودمختار نخجوان متصل می‌کند. 

۱۲ شهریور بود که مقام‌های ایرانی بر حفظ مرزهای بین‌المللی در جریان سفر اخیر «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه به تهران تأکید و به‌صراحت بر خطوط قرمز طراحی شده توسط رهبر معظم انقلاب در مورد تغییرناپذیری مرزهای ژئوپلتیکی منطقه تأکید کردند.

امیرعبداللهیان در سفر به باکو و دیدار با رئیس‌جمهور آذربایجان در حاشیه نشست وزیران خارجه جنبش عدم تعهد درباره کریدور ریلی ارتباطی خاک اصلی آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان گفت: «ما با آقای رئیس جمهور و مقام‌های جمهوری آذربایجان اتفاق نظر داریم که مسیر تاریخی و کریدوری که از جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد به سرعت فعال شود. کریدور ارس مورد توافق ماست که به دستور رئیس جمهور کشورم عملیات اجرایی آن به زودی شروع خواهد شد و امیدوارم حداکثر ظرف یک سال بهره‌برداری آن انجام شود. این کریدور نقش اصلی برای اتصال ریلی آذربایجان به نخجوان بر عهده دارد». 

وی همچنین درباره دیدگاه جمهوری اسلامی ایران نسبت به کریدور زنگزور تأکید کرد: ما در خصوص رفع انسداد مسیرهای مواصلاتی در منطقه با آقای الهام علی‌اف گفت‌وگو داشتیم و ایشان تأکید کرد این موضوع که رفع انسداد مسیر مواصلاتی منجر به بسته شدن مسیرهای مواصلاتی تاریخی میان ایران و ارمنستان می‌شود، تحلیل و ارزیابی نادرستی است و تصریح کرد جمهوری آذربایجان به دنبال بستن مسیرهای تاریخی مواصلاتی جمهوری اسلامی ایران نبوده است.

در این دیدار وزیر خارجه کشورمان به صراحت از «کریدور ارس» سخن به میان آورد و حذف مسیرهای مواصلاتی تاریخی ایران یا همان عبور کریدور زنگزور از مرز مشترک با ایروان را رد کرد.
با وجود این، ایران مخالف اجرای فتنه ژئوپلتیکی «دالان تورانی ناتو» و تغییر مرزهای بین‌المللی است و در مورد مفهوم کریدور زنگزور یا ارس، وجود نقاط کنترل و مالکیت آن نیز باید مداقه کند و در هر صورت نباید ژئوپلتیک منطقه‌ای تغییر کند.

البته باید توجه داشت اردوغان معتقد است گذرگاه زنگزور باید یک کریدور بین‌المللی باشد و ارمنستان اجازه اعمال حاکمیت در این کریدور را نداشته باشد. ایران با این مسئله نیز مخالف است که حاکمیت ارمنستان به مخاطره خواهد افتاد.

اما مسئولان سیاست خارجی باید دقت نظر داشته باشند که هر لحظه ممکن است اشغال جنوب ارمنستان از ناحیه جرموک و شمال استان سیونیک صورت گیرد نه از نوار مرزی ایران و ارمنستان. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.