کارشناس بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: از ابتدای امسال ۱۲ هزار مصدوم با دلیل حیوان گزیدگی به مراکز درمانی استان اصفهان مراجعه کرده‌اند.

افزایش ۲۰ درصدی حیوان گزیدگی در اصفهان

 به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس ، عباسعلی قاسمی، کارشناس بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ۶ مهر روز جهانی مقابله با هاری نام دارد اظهار داشت: شاهد افزایش حیوان گزیدگی در سطح شهرها و روستاهای استان اصفهان هستیم.

وی گفت: بیماری هاری نوعی از عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی و قابل انتقال از حیوان به انسان است که بروز علائم این بیماری در انسان صددرصد کشنده است.

کارشناس بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأکید کرد: سال گذشته در استان اصفهان با ۲۱ هزار و ۳۴۹ حیوان گزیدگی در رتبه پنجم کشور قرار داشتیم.

قاسمی گفت: حدود ۷۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها مربوط به سگ و ۳۰ درصد دیگر مربوط به گربه بوده است.

وی اضافه کرد: اگر فردی دچار حیوان گزیدگی، چنگ خوردگی یا لیسیده شدن یا خراش‌های پوستی با حیواناتی مانند سگ و خانواده سگ‌سانان، گربه و خانواده گربه سانان و سایر حیوانات شود، باید سریعا با مراجعه به مراکز هاری در شهرستان نسبت به شست‌وشوی محل زخم، تزریق سه تا چهار نوبت واکسن هاری اقدام کند، در برخی از موارد نیز سرم در یک نوبت دریافت کند.

بر اساس دستورالعمل کشوری شست‌وشوی محل زخم و تزریق سه تا چهار نوبت واکسن هاری به صورت رایگان انجام می‌شود.

پایان پیام/۳۸۱۳

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.