وزیر کشور عراق از اقدام نیروهای این کشور در دور کردن گروهک‌های تروریستی معاند ایران از نوار مرزی مشترک میان دو کشور خبر داد.

تروریست های معاند ایران را از مرزهای مشترک با عراق دور کردیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، «عبدالامیر الشمری» وزیر کشور عراق در گفتگو با العربیه تاکید کرد که نیروهای عراقی، عناصر تروریست معاند جمهوری اسلامی ایران را از نوار مرزی مشترک با این کشور در شمال عراق دور کرده اند.

وی در ادامه افزود: مرزهای مشترک میان ایران و اقلیم کردستان عراق به صورت کامل تحت کنترل نیروهای عراقی است.

پیش از این یک منبع نزدیک بە گروهک‌های معاند کرد مستقر در شمال عراق، اعلام کرده بود: همە نیروهای مسلح وابستە بە گروهک‌های کردی از کوه‌های هلگورد و بربزین (مرز مشترک ایران و اقلیم) عقب نشینی کردەاند.

این منبع کە نام وی فاش نشدە است گفت: قرار است هیئت ناظر اقلیم کردستان و عراق بە این کوه‌ها بروند و تمامی مقرهای گروهک‌های معاند را تخریب کنند.

توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق عصر روز یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ طی مراسمی با حضور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، توسط علی شمخانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق امضا شد.

همان زمان اعلام شد امضای این موافقتنامه که روند تهیه آن چندین ماه ادامه داشته، تأثیر تعیین کننده‌ای در کاهش و مدیریت چالش‌های امنیتی ناخواسته بین دو کشور به دنبال خواهد داشت که ریشه در شرارت گروه‌های ضدانقلاب حاضر در اقلیم کردستان دارد. بررسی دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که برخی اقدامات ضد امنیتی که در گذشته توسط عوامل رژیم صهیونیستی در داخل خاک ایران انجام شده نیز با هماهنگی و همکاری گروه‌های ضدانقلاب حاضر در اقلیم کردستان انجام شده است.

«فواد حسین»، وزیر خارجه عراق که اخیراً به تهران سفر کرده بود، در یک نشست خبری مشترک با «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه ما درباره توافق امنیتی ایران و عراق گفت‌وگو کردیم، گفت: «قانون اساسی عراق می‌گوید که به هیچ گروهی اجازه استفاده از خاک عراق را برای حمله به کشور دیگری نمی‌دهد؛ مسئله این است که همکاری امنیتی بین ایران و عراق بر اساس قانون اساسی عراق است؛ نقشه راه در این رابطه وضع شده و ما به آن متعهد هستیم؛ هدف نهایی ما این است که گروه‌های تروریستی در مرزها خلع سلاح و به اردوگاه‌های پناهندگان منتقل شوند و تحت نظارت سازمان پناهندگان قرار بگیرند.»

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.