قرارداد پیگیری مراحل مختلف تا تولید نهایی و فروش نخستین داروی آپنه انسدادی خواب بین مخترع این دارو با ۲ شرکت آلمانی و ترکیه‌ای در محل مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری منعقد شد.

قرارداد فروش نخستین داروی آپنه انسدادی خواب در بیرجند به شرکت آلمانی امضا شد

این قرارداد بین دکتر سید "محمد موسوی میرزایی" مخترع دارو و اعضای تیم، شرکت آلمانی و شرکت ترکیه‌ای و با حضور معاون مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری به امضا رسید.

مخترع نخستین داروی آپنه انسدادی خواب در جهان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مالک انحصاری شرکت برای انجام مذاکرات و انعقاد قرارداد، چند بار بشخصه به ایران سفر و مذاکرات را پیگیری کرد.

موسوی میرزایی افزود: بسیاری از کسانی که کارهای مشترک‌ جهانی انجام‌ داده‌اند می‌دانند که برای مذاکرات و قراردادها ما باید مراجعه کنیم و با نمایندگان آنان ملاقات و گفت و گو شود اما با توجه به خاص بودن و اهمیت ویژه این دارو شرکت‌های متعددی برای مذاکره به ما مراجعه داشتند.

وی گفت: در انعقاد چنین قراردادهایی راستی آزمایی بسیار اهمیت دارد و طرف قرارداد با علاقمندی فراوان پیگیر امضای آن بود.

متخصص مغز و اعصاب افزود: صاحب آلمانی و ترکی شرکت برای راستی آزمایی با توجه به بزرگی ادعای مطرح شده مبنی بر اولین داروی آپنه انسدادی خواب و با توجه به اهمیت ویژه این بیماری، چند نوبت مراجعه و اسپری را دریافت کردند. بعد از مشاهده اثرات قابل توجه درمانی آن در بین نزدیکان و بیماران استفاده کننده، علیرغم اینکه تا لحظاتی قبل از امضای قرارداد اطلاعی در مورد ماهیت آن نداشت بسیار مشتاق به انعقاد قرارداد بود.

وی بیان کرد: ۹۸ درصد مفاد قرارداد توسط ما تنظیم شده که نشان دهنده اهمیت ویژه محصول است و در این مذاکره با توجه به ماهیت و اثرات قابل قبول دارو در نهایت شرکت قبول کرد که عمده شرایط ما را مورد پذیرش قرار دهد.

موسوی میرزایی به تعهدات شرکت طرف قرارداد اشاره کرد و گفت: شرکت تعهد کرد، با سرمایه‌گذاری در ایران تولید را برای اولین بار به نام میهن عزیز ایران اسلامی و در داخل کشور آغاز کند و متعهد شد سپس در بقیه نقاط جهان از جمله آلمان و ترکیه تولید را گسترش دهد که این موضوع نشان می‌دهد توانسته‌ایم باعث برافراشته شدن پرچم علمی کشور در دنیا شویم.

وی اضافه کرد: اینکه یک شرکت با تجربه، تعهدی بسیار بزرگ برای خودش ایجاد می‌کند که حاضر است خسارت زیادی در فرض نبود موفقیت در تجاری سازی جهانی این محصول پرداخت کند، نشان می‌دهد طرف متعهد به یقین آنچه قرارداد بسته است، ایمان دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به همراهی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری گفت: باعث خرسندی است این مرکز که دارای ماموریت‌های خاص و ویژه بوده، پیرو سیاست دیپلماسی علمی کشور، پشت این پیمان است و نشان می‌دهد دانش را کاملا باور دارند و اعتبار علمی جمهوری اسلامی ایران را در پشت آن قرار داده است.

وی با بیان اینکه این قرارداد با شرایط منافع اقتصادی ایده آل تنظیم شده است گفت: چند بار پیشنهاد شد، پیرو هماهنگی که با مقامات سیاسی کشور آلمان و ترکیه انجام شده است در زمان بسیار کوتاهی اقامت برای اینجانب و اعضای تیم برای مهاجرت در آنجا گرفته خواهد شد که این موضوع مورد موافقت قرار نگرفت زیرا فرزند این خاک‌ هستیم و تلاش می‌کنیم آن را بسازیم هرچند سختی‌ها و مشکلات فراوانی وجود دارد.

موسوی میرزایی با یادآوری این نکته که کلینیکال ترایال اولیه استاندارد این دارو انجام شده بود تصریح کرد: بسیاری از دانشمندان و پژوهشگران دغدغه کار علمی و کلینیکال ترایال را داشتند، با توجه به اینکه قرار است فاز بزرگتر آن به صورت چند مرکزی در ایران، ترکیه و آلمان انجام شود مشتاقانه منتظر دغدغه مندان برای شرکت در این کارآزمایی با استانداردهای جهانی هستیم.

وی افزود: اولین بار در تاریخ علوم پزشکی نوین در کشور است که اولین تولید کننده یک مولکول و دارو برای یک بیماری بدون درمان هستیم و این یعنی به لطف خداوند، تلاش زیاد و اراده محکم می‌توانیم اتفاقات بزرگ را رقم بزنیم.

کشف درمان دارویی آپنه انسدادی خواب اولین بار در جهان توسط دکتر سید "محمد موسوی میرزایی" متخصص مغز و اعصاب و رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با نتایج رضایت‌بخش از کارآزمایی بالینی سال گذشته اعلام شد.

وقفه تنفسی در خواب یا آپنه خواب (به انگلیسی: Sleep apnea) یک اختلال خواب است که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدت کوتاه اما با تعداد دفعات زیاد در خواب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش توانسته به روش درمانی برای این اختلال دست پیدا کند، گفت: اولین بار برای درمان آپنه انسدادی خواب یک اسپری داریم که وقتی استفاده می‌شود، بیمار طی ۲ هفته شروع روند بهبودی را مشاهده می‌کند و پس از یک ماه به طرز قابل توجهی حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد علائم آن کنترل می‌شود.

موسوی میرزایی افزود: کارآزمایی بالینی اولیه برای این محصول انجام شده که نتایج رضایت‌بخش داشته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.