نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بریکس پی با توجه به قابلیت‌های زیادی که گروه بریکس دارد، می‌تواند به ما به ویژه در دور زدن تحریم‌ها کمک زیادی کند.

«بریکس پی» می‌تواند به رفع تحریم‌ها کمک کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، غلامرضا مرحبا درباره قابلیت‌های «بریکس پی»، گفت: «بریکس پی» یک سیستم پرداخت برای تراکنش‌های بین کشورهای عضو بریکس بدون نیاز به تبدیل ارز محلی به دلار است.

وی بیان کرد: در نظام مبادلات مالی و پولی دنیا سازوکاری به نام «سوئیفت» وجود دارد و از آنجایی که کنترل آن دست غربی‌ها و آمریکاست، از سوئیفت به عنوان بستری برای اعمال فشار و تحریم کشورهای مستقل استفاده می‌کنند. الان بسیاری از کشورهای دنیا حتی کشورهایی هم که روابط خوبی با غرب دارند، به دنبال مبادلات مالی مستقل از سوئیفت یا مبادله با ارزهای محلی هستند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هم به سمت بریکس و شانگهای رفته است که در واقع ما هم به دنبال بسترها و سازوکارهایی هستیم تا بتوانیم مبادلات خود را به صورت مستقل از سوئیفت انجام دهیم.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «بریکس پی» با توجه به قابلیت‌های زیادی که گروه بریکس دارد، می‌تواند به ما به ویژه در دور زدن تحریم‌ها کمک زیادی کند. کشورهای عضو بریکس می‌توانند به جای آنکه مبادلات خود را پایاپای انجام دهند، از طریق «بریکس پی» انجام دهند.

سامانه بریکس پی جایگزین سوئیفت می‌شود

به گزارش مهر، محمدباقر قالیباف اخیراً در صحن مجلس، اظهار داشت: در پیمان بریکس یکی از کارهای مهمی که انجام شده است این بوده که سیستم ارتباطی بانک الکترونیکی جایگزین سوئیفت شده است. این سیستم اکنون فعال است و از اول ژانویه ما هم در این سیستم عضو می‌شویم و فرصت بزرگی پیش‌روی ما می‌گذارد تا با کشورهای بزرگی کار کنیم.

وی بیان کرد: ۳۰ درصد از کل حجم معاملات ما با کشورهایی مانند چین، روسیه، هند و آفریقای جنوبی بوده که از این ظرفیت ایجاد شده در پیمان بریکس می‌توان استفاده کرد و از این سیستم بانکی جایگزین بهره برد. فرصت بزرگی برای ما ایجاد شده است. در مجموعه بریکس این سامانه بریکس جایگزین سوئیفت می‌شود و کشورهای عضو بریکس و سایر کشورهایی که علاقه‌مند باشند می‌توانند از این سیستم پیمان الکترونیکی بین بانکی بهره ببرند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.