آئین افتتاحیه پنجاه و چهارمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور با همکاری سازمان انرژی اتمی و اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد.

نمایشگاهی برای تبیین موفقیت‌ها

به گزارش قدس خراسان، آئین افتتاحیه پنجاه و چهارمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور که با حضور معاون سازمان انرژی هسته‌ای، جمعی از مدیران آموزش و پرورش خراسان رضوی، جمعی از دانشجویان و دانش آموزان برگزار شد، شهرام ملازاده با بیان این مطلب که مشهد اولین شهر در کشور است که بعد رونمایی از این دستاوردها در حضور مقام معظم رهبری میزبان این چنین نمایشگاهی است گفت: در راستای جهاد تبیین و تاکید مقام معظم رهبری تلاش شد دستاوردهای صنعت هسته‌ای برای مردم تبیین شود در همین راستا حصارها و دیوارهای دور نیروگاه هسته‌ای برداشته شد تا مردم شناخت و آشنایی بهتر و بیشتری از دست آورده‌ای هسته‌ای داشته باشند.

الگو برداری همسایه از ایران

معاون سازمان انرژی هسته‌ای افزود: نمایشگاه مشهد نیز با محوریت تبیین آخرین دستاوردها و فناوری‌های صنعت هسته‌ای برپا شده تا دانش آموزان، دانشجویان و علاقه مندان به این حوزه بتوانند از نزدیک در جریان آخرین دست آورده‌ای دانش هسته‌ای کشورمان قرار بگیرند.

وی افزود: هر کشوری که بتواند از دانش روز بهره داری کند قطعاً در عرصه‌های مختلف جهانی پیشتاز خواهد بود.جنگ اوکراین این قضیه را به همه ثابت کرد در این جنگ اگر اوکراین مواضع خود را حفظ می‌کرد و از فناوری بهره می‌گرفت این اتفاق رخ نمی‌داد.

ملازاده افزود: برخی‌ها پیش از این شعارشان این بود که باوجود منابع سرشار نفت و گاز کشورمان نیازی به انرژی هسته‌ای ندارد اما امروز با دست آوردهایی که در این زمینه به دست آوردیم که حوزه‌های مختلفی را نیز شامل می‌شود حتی کشورهای اطراف ایران همچون عربستان، امارات و ترکیه را بر آن داشته تا به سمت دانش هسته‌ای حرکت کنند.

درآمدزایی ۳ برابری نیروگاه اتمی

وی ادامه داد: نیروگاه اتمی بوشهر چند برابر نیروگاه معمولی تولید برق دارد و تاکنون سه مرتبه هزینه‌های خود را تأمین کرده است. این نیروگاه ثمرات زیادی در صرفه جویی مصرف سوخت و انرژی‌های فسیلی، حفاظت از محیط زیست و همچنین اشتغالزایی داشته است که اینها همه از ثمرات دست آورده‌ای علمی در این زمینه بوده و هست.

معاون سرمایه گذاری و اقتصادی سازمان انرژی هسته‌ای بیان کرد: ما در نیروگاه اتمی بوشهر سالی یک بار مجبوریم برای تعمیرات، ۲۰ روز تعطیل کنیم درهمین چند روز دیده ایم که چند وزارتخانه از جمله وزارت نفت برای تامین سوخت نیروگاه‌ها و وزارت نیرو برای تامین برق با مشکل مواجه می‌شوند و سازمان حفاظت محیط زیست نیز از افزایش آلودگی هوای برخی شهرها خبرمی دهد.

معاون سازمان انرژی هسته‌ای همچنین در خصوص پنچاه و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای کشور گفت: این نمایشگاه در قالب ۲۰ غرفه و در سه بخش اصلی چرخه سوخت، نیروگاه‌های اتمی و حوزه‌های پرتودهی برپا شده و آخرین دستاوردها و فناوری‌های هسته‌ای را به نمایش گذاشته است.

جمهوری اسلامی توقف‌پذیر نیست

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در مراسم افتتاحیه پنجاه و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای انرژی هسته‌ای گفت: بعد از انقلاب که مورد غضب و تحریم دولت‌ها قرار گرفتیم، جمهوری اسلامی با همت بیشتری در اوج تحریم‌ها توان خود، دانشمندان و جوانان را با طی کردن بالاترین رده‌های فنی و علمی در ناامید کردن دشمن نشان داد و دنیا که در ابتدا این را به صورت جعلی تلقی می‌کرد، در اندک زمانی به اقتدار ایران پی برد و تمام محاسبات و مذاکرات دنیا بر این شد که ایران اسلامی را از بهره‌وری و بهره‌مندی از این انرژی ارزشمند محروم کند و همه تلاش خود را کرد.

سید امیر شوشتری بیان کرد: اکنون شاهد هستیم که بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب، در هر دهه‌ای شگفتی‌ها ی دیگری به دست جوانان ایرانی خلق می‌شود. بعد از پیروزی انقلاب، ایران مسیری از پیشرفت را طی کرد که دنیا در زمینه تولید علم توسط ایران شگفت زده و مجبور به اعتراف شد. در اولین گام‌ها در راستای توسعه انرژی هسته‌ای و اتمی به غنی‌سازی ۲۰ درصد دست یافت، در زمینه‌های علمی و پزشکی و بهره‌وری‌هایی در علم ژنتیک و پژوهشکده رویان و ساخت ماهواره و پایگاه پرتاب ماهواره خود را نشان داد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: جوانان، دانشجویان و دانشمندان که در پی هم گام‌های پیشرفت را برداشتند، به دنیا فهماندند جمهوری اسلامی توقف‌پذیر نیست بلکه در توسعه فناوری‌ها اولین کشور رسمی و اولین دولت و ارتش بودیم که مزه انفجار موشک‌های ما را پایگاه‌های مدعی‌ترین کشور نظامی یعنی آمریکا در عین الاسعد چشید. ناوگروه ایرانی توانست اقیانوس‌های دنیا را طی کند و دشمن نتوانست چپ نگاه کند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در درون و در ذهن فرزندان نتوانستیم آن گونه که باید اقتدار خود را اثبات کنیم، بلکه دشمن تلاش زیادی برای انحراف افکار عمومی و منحرف کردن ذهن‌های فرزندان ما انجام داد. ما باید با بهره‌مندی از این نمایشگاه‌ها و امثال آن بتوانیم جهاد تبیین که فرمایش مقام معظم رهبری است را تبیین کنیم و پیشرفت‌ها و توانمندی‌های ایران را که جزو برترین کشورهای دارای قدرت ساخت پهباد است، بشناسانیم.

شوشتری اضافه کرد: کار دشمن به جایی رسیده که تلاش می‌کند جلوی توسعه صادرات و انتقال تکنولوژی ایران به سایر کشورها را بگیرد. این نشان می‌دهد دشمن به این توانمندی و اقتدار اعتراف می‌کند. دشمنی که روز به روز رو به افول بوده و ایرانی که توانمندی خود را اثبات کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.