فعالیت دلالان مسکن در اقتصاد بر اساس آمار سازمان برنامه و بودجه در ۲۰ سال اخیر ۵۰ درصد افزایش یافت.

فعالیت دلالان مسکن در ۲۰ سال ۵۰ درصد افزایش یافت‌

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، به استناد اطلاعات سازمان برنامه و بودجه از سهم ارزش افزوده رشته فعالیت‌های اقتصادی کشور بر اساس قیمت‌های ثابت سال پایه ۱۳۹۰ سهم  دلالان مستقلات از ۰.۲ درصد در سال ۱۳۸۰ به ۰.۳ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده و رشد ۵۰ درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که سهم دلالان املاک و مستغلات در کشور در سال ۱۳۷۰، صفر درصد برآورد شده است.

مشاوران املاک بیشترین فعالیت غیرمجاز میان صنوف را دارا هستند

در همین راستا جواد سادات مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه فعالیت مشاوران املاک با صنفی مواجه بودیم که بیشترین سهم فعالیت بدون پروانه و غیرمجاز را در میان همه صنوف به خود اختصاص داده بود.

ساماندهی مشاوران املاک از مسیر دولت و مجلس

گفتنی است؛  با توجه به لزوم ساماندهی مشاوران املاک و دلالان مسکن در کشور طرح ساماندهی این صنف در ماه‌های گذشته آغاز شده و همچنین مجلس نیز در حال تصویب قانونی به منظور ساماندهی این بخش در حوزه مسکن است.

بر اساس آخرین آمار از طرح ساماندهی مشاوران املاک تا کنون ۲۶۷۴ مشاور املاک به دلیل تخلف و پلمپ واحد مواجه شده و جریمه‌ای معادل ۹۵ میلیارد تومان را متقبل شده‌اند.

بر اساس نظرسنجی انجام شده در یک نهاد پژوهشی ۷۲ درصد از مردم از عملکرد مشاوران املاک در سطح کشور اعلام نارضایتی کرده بودند، مفاد اعلام نارضایتی مردم شامل بی‌مسؤولیت مشاوران املاک، دریافت کمیسیون فراتر از مبلغ قانونی و تبانی مشاوران املاک به منظور افزایش قیمت مسکن عنوان شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.