اکنون سوالی مطرح می‌شود که با وجود همه درخواست‌های اخلاقی و محیط زیستی، چرا کماکان مردم توانایی ترک گوشت را ندارند. شاید پاسخ این مسئله در میان ژن‌های افراد نهفته باشد. طی تحقیقی که مدتی پیش در مجله علمی پلاس وان صورت گرفت، ۳۴ ژنتیک مرتبط با گیاه‌خواری شناسایی شدند.

خبرهای شنیدنی چرا مردم توانایی ترک گوشت را ندارند؟/ شاید گیاه‌خواری در ژنتیک شما باشد!+صوت

تکتم شریفی نژاد خبرنگار تحریریه جوان قدس : گیاهخواری برای محیط زیست مفید است اما برای تمام کسانی که به آن عمل می‌کنند به یک شکل نیست بلکه برای برخی افراد آسان‌تر و قابل اجراتر است.

اگر دوست دارید به جای خواندن ،این مطلب را بشنوید اینجا را پلی کنید : 

این روزها بحث درمورد کاهش مصرف گوشت بسیار داغ‌تر از پیش است و گروه‌های متنوع‌تری از جمله گیاه‌خواران (مقاوتی در برابر خوردن لبنیات و تخم مرغ ندارند)، وگان‌ها (از خوردن هر نوع محصول حیوانی را خودداری می‌کنند)، کاهش‌دهنده‌ها (گوشت، لبنیات و تخم مرغ کمتری مصرف می‌کنند)، انعطاف پذیرها (بیشتر بر غذاها و نوشیدنی‌های گیاهی تاکید دارند و گوشت را به عنوان وعده تشویقی، خیلی کم مصرف می‌کنند) و زیست‌خواران (میوه، سبزیجات، آجیل، غلات کامل، تخم مرغ و لبنیات می‌خورند و تفاوت اساسی آنها با گیاه‌خواران، مصرف غذاهای دریایی است) تشکیل شده اند. با این وجود آمار کسانی که در ایالت متحده گوشت نمی‌خورند رو به کاهش است؛ طبق گزارشی در سال ۱۹۹۹، ۶ درصد از میانسالان این منطقه اعلام کردند گوشت نمی‌خورند؛ این رقم در ماه اوت سال جاری، ۴ درصد بود. طبق تحقیقات صورت گرفته، میزان مصرف گوشت هر نفر در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۹، تقریبا یکسان بوده است.

اکنون سوالی مطرح می‌شود که با وجود همه درخواست‌های اخلاقی و محیط زیستی، چرا کماکان مردم توانایی ترک گوشت را ندارند. شاید پاسخ این مسئله در میان ژن‌های افراد نهفته باشد. طی تحقیقی که مدتی پیش در مجله علمی پلاس وان صورت گرفت، ۳۴ ژنتیک مرتبط با گیاه‌خواری شناسایی شدند.

به گفته نبیل یاسین، استاد بازنشسته در دانشگاه نورث ورست و نویسنده اصلی مطالعه نوین، "این ارتباط از لحاظ علمی، طی یک آزمایش ثابت شده است." در این تحقیق، ژنوم (واحد تشکیل دهنده DNA که حاوی محتوای ژنتیکی فرد است) ۵۳۲۴ گیاه‌خوار سخت ( افرادی که طی سال گذشته گوشت مصرف نکرده بودند) و ۳۲۹,۴۵۵۵ غیر گیاه‌خوار را در پایگاه اطلاعات معروف به بیوبانک بریتانیا، مقایسه کردند؛ محققان به دنبال تفاوت‌هایی میان این ۲ گروه بودند.

آنها ارتباطی بین یک نشانگر یک مکان ژنتیکی و افراد گیاه‌خوار، پیدا کردند. یاسین در این مورد گفت "یک نشانگر وجود داشت که به طرز قابل توجهی با گیاه‌خواری مرتبط بود."

دانشمندان مدت زمان زیادی است که معتقدند ذائقه به صورت ارثی منتقل می‌شود به این معنا که یک خانواده تقریبا امیال مشابهی به مواد غذایی دارند و این موضوع می‌تواند به مسائل ژنتیکی هم مرتبط باشد. به نوعی علاقه و محیط بر ژن‌های ما تاثیرگذارند. به عنوان مثال دانشنمدان ثابت کردند که میزان میل افراد به گشنیز می‌تواند در بویی که از آن استشمام می‌کنند، متفاوت باشد.

اما گیاه‌خواری کمی پیچیده‌تر است و تحت تاثیر عوامل اجتماعی صورت می‌گیرد. مردم معمولا به دلیل نگرانی‌شان درمورد حیوانات و محیط زیست به خودداری از مصرف گوشت روی می‌آورند. بر همین اساس، تحقیقات تاثیر ارتباطات اجتماعی بر حفظ رژیم گیاه‌خواری را نشان دادند.

با اینکه جوآن کول، استادیار انفورماتیک زیست شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو، در روند این تحقیق حضور نداشت، متن نهایی را به دلیل وضوح تعاریف گیاه‌خواری و تجزیه و تحلیل دقیق ژنوم ستایش کرد و افزود "در آزمایش‌های پیشین صورت گرفته، دقیقا همین ناحیه ژنی با گیاه‌خواری مرتبط شناخته شده بود. البته او نیز هشدار داد که تمامی نتایج این تحقیق، فقط نشانگر ارتباط است؛ ژن‌های زیادی می‌توانند در نواحی مختلف حضور داشته باشند اما بروز نکنند. باید نسبت به نحوه عملکرد ژن‌ها هم اطلاعات پیدا کنیم چون ژنتیک می‌تواند تا ۱۰ درصد از ترجیحات یک فرد را برای یک غذای خاص به عهده داشته باشد و به عنوان جزوی کوچک، بسیار حائز اهمیت است."

یاسین معتقد است که هنوز برای ایجاد رابطه علت و معلولی زود است اما خاطرنشان کرد در مطالعه او چندین ژن بر عملکرد بدن، لیپیدها و ترکیبات آلی که شامل چربی‌ها می‌شوند، تاثیر می‌گذارند؛ اما کماکان برای نتیجه‌گیری نهایی زود است.

این تحقیق در حالی انجام می‌شود که بسیاری از فعالان محیط زیست، مردم را به عدم استفاده از گوشت حیوانات دعوت می‌کنند. سال‌هاست که بعضی از مردم به دلایل مختلف (مذهبی، اخلاقی و فرهنگی) از خوردن گوشت اجتناب می‌کنند اما در چند سال اخیر، به دلیل دغدغه‌ مردم نسبت به محیط زیست، توجه مردم نسبت به این موضوع بیشتر شده است.

مطابق آمارها و تحقیقات به عمل آمده، گیاه‌خواران می‌توانند سالانه رد پای کربن را میانگین بین ۰.۵ تا ۱ تن کربن دی اکسید کاهش دهد. با این حال بیشتر مردم در کشورهای غربی، گیاه‌خوار نیستند و اکثر کسانی که این رژیم را رعایت می‌کنند، به دنبال سلامتی یا کاهش وزن هستند. طبق نظرسنجی صورت گرفته در سال جاری، ۲۳ درصد از گیاه‌خواران ایالت متحده، دلایل مربوط به سلامتی؛ ۱۹ درصد سلیقه شخصی، ۱۲ درصد کنترل وزن و فقط ۱۰ درصد دلیل انتخابشان را نگرانی‌های محیط زیستی عنوان کردند.

به عقیده متیو روبی، مدرس ارشد روانشناسی دانشگاه لاتروب در استرالیا، باید آمار گیاه‌خواری به دلیل حفاظت از محیط زیست، بیشر شود. وی افزود "من حس می‌کنم سرعت رشد کاهش‌دهنده‌ها و انعطاف‌پذیرها بیشتر است."

برخی از شرکت‌های تولیدکننده از جمله بیاند میت و ایمپاسیبل، با این تفکر که با وجود یک جایگزین، مردم از مصرف گوشت دست می‌کشند، شروع به تولید گوشت‌ بر پایه گیاه کردند؛ درحالی که دیگر شرکت‌ها مشغول توسعه گوشت فرآوری شده از سلول‌های آزمایشگاهی هستند.

با وجود تمام این تدابیر، بعضی‌ها همچنان معتقدند رسیدن به اهداف آب و هوایی، بدون کاهش مصرف گوشت برای جهان دشوار خواهد بود.

منبع : واشنگتن پست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.