هر ساله موضوع توزیع شیر در مدارس سراسر کشور به عنوان یک دغدغه‌ جدی مورد توجه قرار داده‌اند و از مسئولان آموزش و پرورش درخواست مجدد توزیع شیر در مدارس سراسر کشور را داشتند تا در نهایت این اقدام مهم در دولت سیزدهم با اعلام رئیس جمهور در ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ آغاز به کار شد.

وعده رئیس جمهور؛ توزیع دوباره شیر مدارس/ چرا شیر در مدارس برای دانش آموزان ضروریست؟

ناهید آذرنوش- خبرنگار تحریریه جوان قدس : طرح توزیع شیر در مدارس از سال1379 آغاز و بر اساس این طرح 70نوبت شیر در طول سال تحصیلی در میان کودکان توزیع می شد اما به مرور از میزان توزیع شیر در مدارس کاسته شد و در نهایت در سال 1396به دلیل  تامین اعتبار متوقف شد.

رئیس جمهور روز شنبه اول مهر، در حاشیه مراسم به صدا در آمدن زنگ آغاز سال تحصیلی اعلام کرد:که امسال توزیع شیر در مدارس آغاز شده  و امیدواریم بتوانیم در مدارس زیادی شیر توزیع کنیم تا بدین ترتیب نسبت به مسئله جسمی دانش‌آموزان توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

با فرارسیدن روز جهانی شیر مدرسه، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزایش سرانه‌ی مصرف شیر را امری مهم در ارتقای شاخص سلامتی و کاهش هزینه‌های درمان می‌داند. آخرین چهارشنبه هر سال ماه سپتامبر توسط سازمان جهانی غذا (فائو) روز جهانی شیر مدرسه نامگذاری شده است. این اقدام فائو اهمیت مصرف شیر را نشان می‌دهد. زیرا این مایع ارزشمند کامل‌ترین ماده‌ی غذایی است که تمامی نیازهای تغذیه‌ای بدن افراد را تأمین می‌کند. طرح توزیع رایگان شیر مدرسه در برخی کشورها قدمتی بیش از 120 سال دارد. در ایران نیز صنعت لبنیات با هدف توزیع رایگان شیر مدرسه با وام یونیسف در اواخر دهه‌ی 30 و اوایل دهه‌ی 40 ایجاد شد. براساس گزارشات توزیع رایگان شیر در طول سال‌های 86-79 اجرا شد. اما با هدفمندی یارانه‌ها این طرح حذف و ضربه‌ی سنگینی به سلامت خانوار وارد شد. از طرفی امروزه با گران شدن لبنیات سرانه‌ی مصرف شیر و دیگر لبنیات نیز افت چشم‌گیری داشته که طرح توزیع شیر مدرسه می‌تواند بخشی از آن را جبران کند

هر ساله موضوع توزیع شیر در مدارس سراسر کشور به عنوان یک دغدغه‌ جدی مورد توجه قرار داده‌اند و از مسئولان آموزش و پرورش درخواست مجدد توزیع شیر در مدارس سراسر کشور را داشتند تا در نهایت این اقدام مهم در دولت سیزدهم با اعلام رئیس جمهور در ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ آغاز به کار شد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی کشور گفت: با دستور رئیس‌جمهور محل تامین اعتبار توزیع شیر در مدارس کشور تعیین شد و تمام دانش‌آموزان پایه اول تا ششم دوره ابتدایی در مدارس دولتی دو بار در هفته شیر دریافت خواهند کرد.

تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، استادیار دانشکده تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: در صورتی که مصرف شیر در مدارس فرهنگ سازی نشود، شاهد خطرات جبران ناپذیری خواهیم شد.

وحید مفید افزود: شیر مدرسه از دیرباز به صورت حرکت جهانی در بسیاری کشورها در برنامه مدارس قرار گرفته است. چرا که کودکان در سنین رشد هستند و بیشترین نیاز را به مواد مغذی، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و کلسیم دارند.

وی ادامه داد: اصرار به مصرف شیر مدرسه، فرهنگ سازی مصرف شیر در بین دانش آموزان است. در برنامه‌های جهانی تاکید شده تا مصرف شیر دانش آموزان در کنار معلم شأن باشد تا فرهنگ سازی شود. چرا که به طور معمول الگوی دانش آموز در مدرسه معلم وی می‌باشد و هر کاری که معلم انجام دهد، دانش آموز نیز همان کار را انجام می‌دهد. بنابراین توصیه می‌شود تا حتماً سر کلاس و با حضور معلمان شیر مصرف شود.

کارشناسان علم تغذیه براین عقیده اند کلسیم یکی از عناصر اصلی در رشد و نمو بدن محسوب می شود که برای نگهداری سطح سلامت افراد بسیار موثر و ضروری است شیر منبع غذایی قابل اعتمادتراست  جهت تامین کلسیم مورد نیاز بدن به دلیل جذب بهتر و بالاتر از دیگر منابع پیشنهاد شده کلسیم در تنظیم فشارخون نقش داشته  و در نتیجه باعث کاهش  بیماری های قلبی عروقی می شود. اثار عدم مصرف شیر و فرآورده‌های شیر در دوران کودکی و نوجوانی موجب ایجاد بیماری‎هایی در بزرگسالی از قبیل پوکی استخوان، پوسیدگی دندان، کوتاه شدن قد، میزان بهره هوشی و مشکلات گوارشی می‎شود که قابل جبران نیست.

در برنامه شیر مدارس تلاش این است که در مدرسه و سر کلاس همه بچه ها به همراه معلمان شان شیر بنوشند؛ متاسفانه اجرای پروژه ملی شیر مدارس به دلیل عدم تأمین منابع مالی به حالت تعطیل درآمده است. اما این باعث نمی‌شود که اولیای دانش‌آموزان از سلامت دلبند خود بگذرند و آینده‌ای نه چندان خوش برای فرزندانشان ترسیم کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.