۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 922654

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای تروئیکای اروپایی در خصوص خودداری ایران از اجرای تعهدات برجامی خود و ارجاع این موضوع به کمیسیون مشترک که مسیر فعال کردن مکانیزم ماشه است، گفت: تعهدات برجام برای یک طرف نیست و همه می‌دانند آنکه از زیر بار تعهداتش شانه خالی کرد آمریکا و سه کشور اروپایی بودند.

واکنش کنعانی به اقدام تروئیکای اروپایی برای فعال کردن مکانیزم ماشه

 ناصر کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین و در واکنش به ادعای سه کشور اورپایی عضو برجام در مورد خودداری ایران از اجرای تعهدات برجامی خود از سال ۲۰۱۹ بدون اشاره به خروج آمریکا از این توافق و اجرای تعهدات طرفهای دیگر و درخواست حل و فصل و ارجاع این موضوع به عنوان خاتلاف به کمیسیون مشترک برجام که آغاز مسیر حرکت به سمت مکانیزم ماشه تلقی می‌شود، اظهار داشت: برجام توافقی است چند جانبه و همه اعضا متعهد به اجرای متعدات و الزاماتی در چارچوب آن هستند و باید همه آن‌را انجام دهند و اگر مسئولیت و تعهداتی وجود دارد متوجه همه است و همه می‌دانند آنکه از تعهدات شانه خال کرده آمریکا و اروپایی‌ها هستند.

وی با تأکید بر اینکه توپ در زمین تروئیکای اروپایی است که نتوانسته اند تعهداتشان را انجام دهند، افزود: تا این لحظه در مورد تشکیل کمیسیون مشترک اطلاعات بروز شده‌ای نداریم.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار قدس آنلاین در خصوص انتقاد سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از اجرا نشدن کامل توافقنامه امنیتی با عراق و تاکتیکی توصیف کردن اقدامات اقلیم کردستان و عدم خلع سلاح تروریست‌ها با اشاره به سفر اخیر قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق و مقامات اقلیم کردستان به تهران و ارائه گزارشی ارز روند اجرای این توافقنامه گفت: دولت اقلیم با همکاری عراق اقدامات موثری از جمله استقرار نیروهای مرزبانی و برچیدن مقرهای گروه های تروریستی برداشتند.

وی افزود: کمیته مشترکی شکل گرفت در این رابطه بری اجرای کامل توافقنامه و بازدید میدانی انجام می‌دهند و ما امیدواریم با درک صحیحی که مقامات عراق از انتظارات به حق ایران دارند و در پرتو مناسبات برادرانه دو کشور  گام های لازم دیگر برداشته شود.

دفاع ملت و مقاومت فلسطین از حقوق خود مشروع است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تحولات اخیر سرزمین های اشغالی و موضوع ایران در این باره از جمله تهدید مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکایی به تلافی و اقدام نظامی علیه ایران هم با بیان اینکه دفاع ملت فلسطین از حقوق خود دفاعی مشروع است ولی همچنان شاهدیم از سوی برخی طرف‌های مشخصی که همواره حامی مستمر جنایات روزمره رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین بودیم اکنون در تلاشند در تحولات جدید جای ظالم و مظلوم را عوض کنند، اظهار داشت:  اینکه دولت‌های غربی و آمریکا و تعداد مشخصی از دولت‌های اروپایی همچنان از جنگ روانی و تبلیغاتی سنگین خودشان علیه ملت فلسطین استفاده می‌کنند که از ظالم در عرصه‌های بین‌المللی حمایت کنند و چشم بر جنایات این رژیم ببندند به هیچ وجه پذیرفته نیست.

کنعانی با اشاره به حمایت تعداد قابل توجهی از کشورهای جهان از جمله مسلمان از ملت  و مقاومت فلسطین، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره موضع صریح و روشنی در قبال موضوع فلسطین داشته و در عالی ترین سطح رئیس جمهور و وزیر خارجه دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و در رایزنی‌های دیپلماتیک وزیر خارجه با همتایان که همچنان ادامه خواهد داشت وی با تأکید بر اینکه کشورهای اسلامی باید همت بیشتری در حمایت از ملت فلسطین و از توانایی‌های سیاسی و معنوی خود بیش از گذشته داشته باشند، گفت: در تماس تلفنی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه عراق که شامگاه دیروز انجام شد پیشنهاد وزیر خارجه مبنی بر برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی مطرح شد و امیدواریم با تداوم تلاش‌ها و هم افزایی بین کشورهای اسلامی و اینکه مسجدالاقصی و قدس شریف برای همه کشورهای اسلامی و مسلمانان عالم حائز اهمیت است، شاهد اقدامات جمعی کشورهای اسلامی در حمایت از مقاومت شرافتمندانه ملت فلسطین علیه جنایات روزمره رژیم صهیونیستی باشیم.

وی تاکید کرد: برگزاری نشست کمک می‌کند کشورهای اسلامی از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی برای حمایت سیاسی و معنوی و حمایت حقوقی - بین‌المللی از ملت فلسطین استفاده کنند. نحوه حمایت دسته جمعی از فلسطین در سایه برگزاری این نشست مطرح خواهد شد و کشورها هستند که پیشنهادات خود را مطرح می‌کنند.

پاسخ ایران به هر اقدام احمقانه اسرائیل ویرانگر خواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به تهدیدات علیه ایران از سوی صهیونیست‌ها و تعدادی از سناتورهای آمریکایی گفت: آن کس که ایران را تهدید می‌کند بداند که ما در ذدفاع از امنیت ملی خودمان دست بسته نیستیم و هر اقدام احمقانه‌ای علیه ایران با پاسخ ویرانگر و پشیمان کننده همراه خواهد بود.

ادعای ارتباط ایران با عملیات اخیر فرافکنی است

کنعانی درباره تلاش رسانه های آمریکایی و ضد انقلاب برا مرتبط کردن تحولات سرزمین های اشغالی و حماس به ایران و پولهای آزاد شده اخیر هم گفت: مقاومت فلسطین اعلام کرد عملیات انجام شده در پاسخ به تکرار هتک حرمت قدس و جنایات روزمره علیه فلسطین است و طرح ادعا با نام ایران و حزب الله فرافکنی و برای توجیه شکست سنگین و فروریختن همیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی است و به هیچ نحوی از مسئولیت های آمریکا واسرائیل در حمایت از جنایات اسرائیل کم نمی‌کند. مقاومت مردم فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی مشروع و در سطح بین المللی شناخته شده است.

بحران سازی کاذب در مورد خطر امنیتی مهاجران

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره طرح موضوعاتی در خصوص تهدیدات امنیتی حضور پنج میلیون مهاجر و آواره افغانستانی در کشور هم با اشاره به اینکه موضوع بحران و معظلی که عزیزان ما و شهروندان افغانستان با آن مواجهند و معظل آوارگی و بی‌خانمانی است تیجه ۴۵ سال تجاوز خارجی و غیر مسئولانه علیه افغانستان عزیز است: اظهار داشت: ایران همه این شرایط را درک می‌کند و با احساس مسئولیت نسبت به همسایه مسلمان خود نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه افزود: بحث مهاجرت از موضوعات در دستور کار دستگاه‌های اجرایی و دولتی است و از نظر امنیتی هم مورد توجه بوده. ولی متأسفانه ما یک لایه تبلیغی را هم در شبکه های مجازی می‌بینیم که مشخص است برخی اقدامات هدفمند در جهت بحران آفرینی و ایجاد نگرانی‌های غیر ضروری و تخریب روابط بین دو کشور را دنبال می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تأکید کرد: مطالب و تصاویر و کلیپ هایی دیده می‌شود که ریشه‌های درستی ندارند و گمان می‌کنیم طرف‌های سعی می‌کنند روابط دو ملت را مخدوش کرده و بحران‌های کاذب ایجاد کنند و دستگاه‌های ذیربط به این موضوع توجه دارند.

وی همچنین با اشاره به زلزله اخیر در هرات و ارسال کمک های هلال احمر ایران، گفت: هم گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه کشورمان با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه دولت موقت افغانستان انجام و آخرین وضعیت مورد تبادل نظر قرار گرفت.  

دور بعدی مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص دور بعدی گفتگوهای غیر مستقیم ایران و آمریکا در عمان هم با بیان اینکه اطلاعی از تاریخ دور جدید گفتگوهای غیر مستقیم ایران و آمریکا ندارم گفت:اما مسیر دیپلماتیک همچنان باز است و می‌تواند گفتگوها از طریق غیرمستقیم و تبادل پیام‌ها انجام شود.

رزمایش مشترک ایران و آذربایجان

کنعانی در مورد برگزاری رزمایش مشترک ایران و آذربایجان در دریای خزر و روند بازگشایی سفارت این کشور هم گفت:  جزییاتی در این ارتباط ندارم، در چارچوب همکاری های مشترک دو کشور سازوکارهایی قبلاً وجود داشته است. در بُعد همکاری های نظامی نشست‌های خوب و سازنده ای داشتیم. اگر نیاز باشد ستاد کل نیروهای مسلح توضیحاتی بیشتری خواهند داد.

وی اضافه کرد: در مورد بازگشایی سفارت هم دو کشور طبق مذاگرات انجام شده اتفاق نظر دارند و امیدواریم به زودی شاهد این اتفاق باشیم.

فعال سازی کریدورهای منطقه ای با احترام به استقلال کشورها

وی در مورد امکان و احتمال همکاری ایران و آذربایجان در کریدور شرق و غرب نیز با اشاره به سفر وزیر راه و شهرسازی به باکوف گفت: ایران در طول ۳۴ سال گذشته برای همکاری در چارچوب مناسبات دوستانه و توأم با حسن همسایگی ایران و جمهوری آذربایجان خاک خودش را و کریدور ارتباطی خود را در اختیار آذربایجان قرار داده و از خاک ایران برای ارتباط بین آذربایجان و نخجوان استفاده شده است و در این چارچوب همکاری‌ها ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشور اضافه کرد: با توجه به آزادسازی قره‌باغ امکان برقراری همکاری‌های جدید متناسب با شرایط جدید جغرافیایی وجود دارد و طرف آذربایجانی درخواست همکاری‌ها با ایران با هدف کوتاه کردن مسیر ارتباطی آذربایجان با نخجوان را مطرح کرده که مورد استقبال ایران قرار گرفته است. سفر بذرپاش و افتتاح پل در همان چارچوب برای استفاده از کریدور ترانزیتی ایران صورت می‌گیرد و این همکاری‌ها با جدیت در حال استمرار است.

وی گفت: از همکاری‌های مربوط به حوزه ترانزیت و فعال سازی کریدورهای منطقه‌ای حمایت می‌کنیم، ولی باید ناظر به احترام به استقلال کشورها و قوانین بین‌المللی صورت بگیرد. ایران از همکاری‌های دو و چندجانبه استقبال می‌کند.

تصمیم برای ادامه نبرد یا آتش بس با فلسطینی‌ها است

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که ایا تهران در رایزنی‌ها برای آتش بس در سرزمین‌های اشغالی طرح دارد، تصریح کرد: این ملت فلسطین است که نسبت به وضع موجود تصمیم می‌گیرد. نقشی در تصمیم گیری به جای هیچ طرفی در منطقه از جمله ملت فلسطین نداریم و تلاش ما در ارتباط با کشورهای اسلامی این است که کشورهای اسلامی باید در کنار حقوق شناخته شده ملت فلسطین قرار بگیرند و ما هیچ موجودیت و حقی برای رژیم صهیونیستی به عنوان رژیم اشغالگر قائل نیستیم.  

وی افزود: درباره خطرهای عادی سازی روابط هشدارها و توصیه‌های لازم را به کشورهای همسایه و جهان اسلام داشتیم و این روند را ادامه خواهیم داد.

کنعانی درباره درباره زمان سفر آیت‌الله رئیسی به ترکیه هم اظهار داشت که موضوع این سفر یکی از برنامه‌هایی است که در چارچوب مناسبات دو کشور مورد توجه قرار دارد ولی هنوز تاریخ قطعی برای این سفر تعیین نشده و در برنامه کار روابط دو کشور دیدار سران و تبادل هیأت‌های عالیرتبه قرار دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.