۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
کد خبر: 922938

تهران، آن هم تهران مثلاً مدرن امروزی، از حیث آلودگی هوا، ترافیک و خیلی چیزهای دیگر، اسمش آن‌قدر بد در رفته که ممکن است من و شما وقتی حرف از تاریخ، باستان‌شناسی و این جور چیزها می‌شود اصلاً ذهنمان سراغ این شهر و پیشینه‌اش نرود.

پارکینگ ۷هزار ساله!

حوالی امروز/ مگر اینکه خبر مهم هشت سال پیش را یادمان باشد که از پیدا شدن اسکلت‌واره ۷هزار ساله در حول و حوش بازار تهران حکایت می‌کرد. 


نگران بانو نباشید
خبر تازه‌ای که دیروز خبرگزاری‌ها از این ماجرا منتشر کردند این بود که محل کشف اسکلت بانوی ۷هزار ساله تهرانی به جای اینکه تبدیل به موزه یا چیزی مثل آن شود، پارکینگ موتورسیکلت شده است!
«مهسا وهابی» که دی‌ماه ۱۳۹۳ پیگیری‌ها و تلاش‌هایش منجر به کشف اسکلت ۷هزار ساله در حفاری‌های فاضلاب خیابان مولوی، ‌محدوده میدان محمدیه امروزی شده بود به خبرگزاری‌ها گفته: «قرار بود این محل ‌به نخستین سایت موزه شهری تبدیل شود و اسکلت به همراه دیگر مواد فرهنگی یافته‌شده در همان محل به نمایش گذاشته شود، اما پس از انتقال اسکلت، محل کشف به نوعی به سرویس بهداشتی بی‌خانمان‌ها و معتادان و سطح آن به پارکینگ موتورسیکلت‌ها تبدیل شده است».
البته فعلاً نگران خودِ بانوی ۷ هزار ساله نباشید چون همان سال اول کشف شدن، به صورت موقت با همه وسایل و ابزارآلات کشف شده اطرافش به موزه منتقل شد تا وقتی مسئولان، محل کشف را به صورت موزه درآورند، دوباره به خانه سابقش برگردد.
کارشناسان معتقدند محل کشف این اثر باستانی خیلی هم اهمیت دارد. حداقل از این بابت که نشان می‌دهد تهران شهر جوانی نیست و ۷هزار سال پیش هم محل زندگی انسان بوده است. برای همین ابتدای مطلب گفتیم گول مدرنیت، آلودگی، ترافیک و... تهران را نخورید. تا همین پنجاه و چند سال پیش کسی برای پایتخت کشورمان پیشینه تاریخی خاصی متصور نبود. تاریخچه مدنیت آن هم، عمرش کمی از کاخ گلستان بیشتر به نظر می‌رسید. از آنجا به قبل فقط روستایی بود که جسته و گریخته می‌شد نام و نشانی از آن در اسناد مثلاً ۷۰۰ سال پیش پیدا کرد.
سال ۱۳۴۷ شهرداری تهران مجوز ساخت‌وساز در قیطریه و تپه معروفش را داد. بولدوزرها که برای هموار کردن تپه دست به کار شدند همان اول کار چیزهایی از زیر خاک بیرون آوردند که نشان می‌داد دارند یک محوطه باستانی را زیر و رو می‌کنند. تیم مجرب باستان‌شناسی وارد کار شد تا حدود ۳۵۰ قبر همراه با اشیای باستانی از خنجر، زینت‌آلات، ظرف و ظروف بگیرید تا وسیله‌ای برای شیردادن به نوزادان تهرانی آن زمان در قیطریه کشف شود. اشیایی که بعدها مشخص شد عمر آن‌ها به ۳هزارو۳۰۰ سال هم می‌رسد. 

هنوز دیر نشده
محل دفن و کشف بانوی ۷هزار ساله تهرانی از این جهت مهم است که برای دومین بار فرضیه‌ها برای زندگی انسان در این منطقه را باطل کرده است.
اما به نظر می‌رسد مسئولان شهری و فرهنگی تهران متوجه این اهمیت نیستند. مهسا وهابی در این باره گفته است: «ما همان بلایی را که بر سر تپه‌های قیطریه آوردیم در خیابان مولوی تکرار کردیم. درحالی‌که می‌شد آنجا بزرگ‌ترین سایت‌موزه شهری را ایجاد کرد، ‌ ولی به خاطر نداشتن دیدگاه حفظ بستر، موجب شد گورهای تاریخی تپه‌های قیطریه  مطالعه‌نشده از بین بروند. پس از گذشت ۶۰-۵۰ سال از آن زمان، با کشف اسکلت بانوی ۷‌هزارساله می‌شد اتفاق خوبی را برای تهران رقم زد، اما دوباره همان اشتباه تکرار شد. البته هنوز دیر نشده است و مطالبه مردم می‌تواند تغییر کند و آن بخش از خیابان مولوی تهران که این کشف رخ داد، به سایت‌موزه تبدیل شود و بانوی ۷‌هزارساله به آنجا بازگردانده شود».
منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.