پس از طوفان الاقصی و پیروزی نیروهای حماس بر رژیم اشغال‌گر صهیونیست، قیمت دلار غیررسمی در بازار آزاد که ماه‌ها ثابت بود، در نمودار افزایش قیمت قرار گرفت و زمینه التهابات و فضاسازی‌های بازار را برای دلالان و سوداگران فراهم کرد تا بتوانند از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند!

  سوداگران همیشه آماده ارز /عوامل افزایش نرخ ارز چه بود؟

افسانه پدرامی فر-خبرنگار تحریریه جوان قدس: در چند روز گذشته، بازار با ثبات ارز دستخوش هیجانات و فضاسازی‌های دلالان و سوداگران قرار گرفت. بازاری که در چند ماه اخیر آرام بود و داد و ستدها در آن در فضایی آرام و برای رفع نیازهای ضروری انجام می‌شد. اما اخبار سیاسی و تنش بین مجاهدین جنبش حماس و نیروهای ‌اشغالگر در فلسطین ‌اشغالی شرایطی را فراهم کرد که دلالان و سوداگران بازار ارز بهانه‌ای برای ایجاد التهاب در بازار ارز پیدا کنند.

نرخ ارز در بازارهای رسمی در ماه‌های گذشته ثابت و در مواقعی کاهشی بود؛ به این صورت دلار در مرکز مبادله در کانال ۴۱ هزار تومان و در بازارهای غیررسمی در کانال ۴۸ هزار تومان مبادله می‌شد. اما در چند روز اخیر وارد فاز تازه‌ای از افزایش قیمت‌ها شد و شاهد بودیم که دلار در بازار غیررسمی و کانال‌های تلگرامی به ۵۲ و حتی ۵۳ هزار تومان رسید.

افزایش قیمت دلار به کانال ۵۲ هزار تومان در حالی رقم خورد که از یکم خردادماه امسال تاکنون رنگ کانال ۵۲ هزار تومان را به خود ندیده بود و در یک نوسان نزولی، در بیستم خردادماه تا حتی کانال ۴۶ هزار تومان پایین آمده بود، اما پس از آن همواره دلار در میان کانال‌های ۴۸ و ۴۹ هزار تومان در نوسان بود. این، نتیجه کار سوداگران و رسانه‌های نیابتی آنهاست تا با جوسازی هیجانی قیمت‌ها را تغییر دهند و در این بین افرادی متضرر خواهند شد که تحت تاثیر این هیجانات اقدام به خرید دلار می‌کنند.

در این شرایط مردم عادی که اطلاعی از بازار ندارند و فقط تحت تاثیر هیجانات و جوسازی سوداگران اقدام به خرید ارز می‌کنند باید مراقب باشند، زیرا این شرایط دوامی ندارد و پیش از این هم اتفاق افتاده و دوباره آرامش به بازار برگشته است؛ به‌ویژه در شرایط فعلی که ۵.۵ میلیارد یورو منابع مسدودی در کره جنوبی به حساب‌های ایران در قطر واریز شده و یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی کشور در لوکزامبورگ هم در مرحله عملیاتی و در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است.

برخی فعالان بازار ارز معتقدند که روز گذشته موضوع ممنوعیت معامله با دلار در عراق و درگیری میان حماس و اسرائیل و بروز تنش نظامی میان این دو، بر افزایش قیمت دلار در بازار ارز اثر گذاشته است. در این زمینه، سیدکمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی و کارشناس مسائل ارزی با ‌اشاره به تثبیت قیمت‌ها در بازار ارز طی ماه‌های گذشته، گفت: «۹۰ درصد شرایط موجود به دلیل تنش میان اسرائیل و جنبش حماس است و این جو روانی در فضای مجازی باعث نوسان نرخ ارز بوده است. در ماه‌های گذشته بانک مرکزی با اجرای سیاست‌های تثبیت توانسته بود آرامش را به بازار ارز بازگرداند و ثبات خوبی به بازار داده بود و بی‌شک با برقراری دوباره آرامش در منطقه، نرخ ارز ثابت می‌شود.»

دست پر بازارساز

رصد بازار ارز کشور به‌ویژه در زمینه ارز واردات که بخش عمده نیازهای کشور را تشکیل می‌دهد، بیانگر دست پر بانک مرکزی برای تأمین این نیازها است. به عنوان مثال روز یکشنبه ۱۶ مهرماه، عرضه‌ بسیار مطلوب و کم‌سابقه‌ای در بازار حواله برقرار بود و طی این روز مجموعا ۳۷۱ میلیون دلار عرضه و ۲۸۸ میلیون دلار معامله انجام شد. همچنین مجموع عرضه ارز به صورت حواله در سامانه نیما، روز دوشنبه ۱۷ مهرماه هم معادل ۲۵۸ میلیون دلار و مجموع ارز معامله شده به صورت حواله معادل ۲۰۵ میلیون دلار بود.

این ارقام که نشان می‌دهد عرضه ارز بسیار بیش از تقاضا است نشان حاکی از آن است که بانک مرکزی برخلاف برخی جوسازی‌های هدفمند، کاملا بر بازار مسلط است و با دست پر از نظر ارزی توان مدیریت این بازار و تخصیص لازم برای ثبت سفارش‌ها را دارد.

اظهارات کارشناسان نشان می‌دهد وضعیت ارزی کشور و عوامل موثر بر نرخ ارز تحت کنترل است و بانک مرکزی نگرانی جدی درباره آینده بازار ارز ندارد و آثار جنگ در فلسطین ‌اشغالی بر اقتصاد و بازار ارز ایران مقطعی است.

مجید شاکری، کارشناس اقتصادی و تحلیلگر مسائل پولی و ارزی گفت: «از ابتدای هفته تاکنون نه منابع ارزی ما محدود شده و نه سطح تقاضا افزایش پیدا کرده است، بلکه با موج رفتارهای هیجانی و غیراقتصادی در بازار ارز مواجه شده‌ایم.»

همچنین یحیی لطفی‌نیا، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فارس، درباره هیجانات ایجاد شده در بازار ارز و افزایش قیمت دلار غیررسمی به دلیل اتفاقات روزهای گذشته در منطقه، گفت:  «طبیعی است که بازار به تحولات و درگیری‌های به‌وجود آمده در منطقه واکنش نشان داده است، در واقع اتفاقات اخیر منطقه، روی انتظارات بازار تاثیر داشته وگرنه هنوز اتفاقی نیفتاده تا قیمت ارز با توجه به آن تحت تاثیر قرار گیرد. تاکنون نه منابع ارزی ما محدود شده و نه سطح تقاضا افزایش پیدا کرده است، بلکه این انتظارات است که بالا رفته و با موج رفتارهای هیجانی و غیراقتصادی در بازار مواجه شده‌ایم؛ معتقدم برای تحلیل دقیق بازار باید فعلا منتظر آثار و تبعات و نتایج تحولات منطقه باشیم و مطمئنا از روز شنبه تاکنون هر اتفاقی در بازار رخ داده به دلیل هیجانات و موج روانی بوده است.»

در شرایط کنونی پیش‌بینی‌ها درباره آینده دلار در روزهای آینده متفاوت است. دسته‌ای از تحلیلگران بازار بر این باورند که بعد از هر صعود فواره‌ای، احتمال ریزش آبشاری هم وجود دارد. دسته‌ای دیگر اما باور دارند تا زمانی که آتش جنگ خاموش نشود احتمال کاهش معنادار هم وجود ندارد. برخی هم می‌گویند در روزهای آینده و با دخالت بازارساز، قیمت دلار از فاز صعود خارج می‌شود. اما در مقابل، جناح افزایشی معتقدند تنش بین حماس و اسرائیل و چشم‌انداز ۲۶ مهر (موعد تعیین تکلیف تحریم های موشکی ایران در سازمان ملل) موجب می‌شود که همچنان قیمت‌ها بر مدار صعود باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.