نویسنده و محقق فلسطینی گفت: گروه‌های محور مقاومت در صورت افزایش نیاز، آمادگی خود را برای گشودن جبهه‌های دیگر برای کمک به مقاومت فلسطین ابراز کرده‌اند. با این حال، حزب‌الله برخلاف دیگر جناح‌ها، «خط قرمزهای» خود را مبهم نگه داشته که چه زمانی باید وارد نبرد شود. این به سردرگمی اشغالگران افزوده است.

به گزارش قدس آنلاین؛ تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه در پی عملیات طوفان الاقصی در حالی وارد نهمین روز خود شد که مناطق مسکونی غزه و غیرنظامیان همچنان هدف حملات این رژیم قرار می‌گیرند که بر اساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین،   ۶۶ درصد قربانیان جنایات اشغالگران را کودکان تشکیل می‌دهند.

طی روزهای گذشته رسانه‌های صهیونیستی، از موافقت کابینه رژیم صهیونیستی با ورود زمینی به غزه و در عین حال اختلاف بر سر عمق نفوذ زمینی خبر دادند اما تلاش‌های گروه‌های مقاومت برای حمله به مناطق اطراف نوار غزه همچنان ادامه دارد.

در حالی که مقامات و تحلیلگران اسرائیلی و غربی در خصوص حمله زمینی به غزه به دلیل تردید از توانایی ارتش اسرائیل برای مقابله زمینی با جنبش حماس هشدار می‌دهند ارتش رژیم صهیونیستی عملیات زمینی را به دلیل آنچه شرایط نامساعد جوی عنوان شد به تعویق انداخته است.

«عمرو علان» نویسنده و محقق فلسطینی در گفتگوی اختصاصی با قدس به پرسش‌هایی درباره آخرین تحولات غزه و موضوعاتی مثل احتمال باز شدن جبهه دوم از سوی محور مقاومت، در صورت حمله زمینی ارتش اسرائیل به نوار غزه پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید.

حمله زمینی اسرائیل به غزه چقدر محتمل است؟ آیا مقاومت برای این حمله احتمالی آماده است؟ 
با توجه به جریان نبرد، می‌توان به جرئت گفت تهاجم نظامی زمینی برای ارتش اشغالگر کار آسانی نخواهد بود. در ۴۸ساعت گذشته نیز اظهاراتی مشابه در این زمینه در رسانه‌های معتبر آمریکایی و اسرائیلی منتشر شده است.

با این حال، احتمال تهاجم نظامی زمینی را نباید دست‌کم گرفت. اشغالگران به‌خوبی می‌دانند گردان‌های القسام، همراه با دیگر گروه‌های مقاومت مسلحانه در غزه، آمادگی گسترده‌ای برای این اتفاق دارند.

ناگفته نماند در نبردهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۲، ارتش اشغالگر نتوانست به نوار غزه نفوذ کند. گروه‌های محور مقاومت در صورت افزایش نیاز، آمادگی خود را برای گشودن جبهه‌های دیگر برای کمک به مقاومت فلسطین ابراز کرده‌اند.  با این حال، حزب‌الله برخلاف دیگر جناح‌های محور مقاومت، «خط قرمزهای» خود را مبهم نگه داشته که چه زمانی باید وارد نبرد شود. این به سردرگمی اشغالگران افزوده و به احتمال زیاد محدودیت‌هایی را بر تصمیمات و اقدامات آینده آن در این نبرد اضافه می‌کند. 

به نظر می‌رسد احتمال گشودن جبهه دوم، دلیل اصلی نگرانی رژیم اسرائیل باشد. باز شدن جبهه دوم تا چه اندازه می‌تواند معادلات را تغییر دهد؟ 
حزب‌الله برای اسرائیل به معنای یک قدرت بزرگ، با توان آتش بالا و قابلیت‌های نظامی قابل توجه است. تنش‌های مرزی با لبنان که تا این لحظه تنها به درگیری‌های مختصر محدود شده، توانسته توجه بیش از نیمی از هنگ‌ها و توانمندی‌های ارتش اشغالگر را به سمت مرز با لبنان منحرف کند. بدین ترتیب، تا حدودی از فشار وارده بر غزه در نبرد جاری کاسته شد. اگر حزب‌الله به‌طور کامل جبهه جنوب لبنان را باز می‌کرد، رژیم صهیونیستی به احتمال زیاد باید با هزاران جنگجوی مجهز و آموزش‌دیده حزب‌الله که به شهرک‌های شمالی در الجلیل یورش می‌بردند، مقابله می‌کرد. می‌توان تصور کرد چنین سناریویی چقدر معادلات را در نبرد فعلی تغییر می‌دهد! 

علت بسته شدن مرز مصر و غزه چه بود؟ 
 مرز با مصر در واقع باید به روی هر کاروان کمکی که به غزه می‌رود باز شود اما باید توجه داشت تلاش‌هایی از سوی مصر برای رساندن کمک به غیرنظامیان فلسطینی در غزه صورت گرفت، اما ارتش اشغالگر مسیر این تلاش‌ها را با بمباران مرز مختل کرده است.

کشورهای عربی و مسلمان باید در این مرحله با یکدیگر متحد شوند و کاروان‌های کمک مشترک به غزه را سازماندهی کنند. به این ترتیب برای ارتش اشغالگر دشوارتر خواهد بود که جلو چنین کاروان‌هایی را بگیرد. تصمیم مصر مبنی بر نگشودن گذرگاه غزه به مصر در پاسخ به تلاش‌های اشغالگران برای جابه‌جا کردن مردم غزه‌ و وادار کردن آن‌ها به ترک غزه به صحرای سینا یا هر جای دیگری گرفته شده است.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در جدیدترین سخنرانی خود از دولت مصر به خاطر اقداماتی که برای جلوگیری از برنامه‌های رژیم صهیونیستی برای آوارگی مردم غزه انجام داده، قدردانی کرد.

آیا تصمیم اسرائیل حمله زمینی است یا تخلیه کامل غزه؟
 جابه‌جایی مردم غزه آرزوی دیرینه اشغالگران است. ممکن است تصور کنند این بار شانس تحقق این هدف را دارند، حال با بمباران هوایی وحشیانه غزه یا از طریق تهاجم زمینی؛ اما «توازن قوا»ی جدید میان اشغالگران در یک سو و مقاومت فلسطین و محور مقاومت از سوی دیگر، این تمایل رژیم صهیونیستی را به یک رؤیا تبدیل کرده است.

با این حال، یکی از اهداف تهاجم زمینی می‌تواند نابودی حماس و توانایی‌های نظامی آن باشد. اینکه آیا این یک هدف واقع‌بینانه است یا خیر، نیاز به بحث مفصل‌تر دارد.

در روزهای اخیر تجمعاتی در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی برگزار شد. اهمیت چنین تجمعاتی چیست؟ 
تجمعات گسترده در کشورهای عربی و مسلمان و همچنین کشورهای اروپایی این پیام روشن را به آمریکایی‌ها می‌دهد که ادامه این حمله وحشیانه به غزه منجر به ناآرامی در بسیاری از نقاط جهان خواهد شد. برگزاری این تجمعات هم به آمریکایی‌ها و هم بر رژیم اسرائیل فشار می‌آورد تا به زودی به این جنگ پایان دهند.

اما در مورد رسانه‌های غربی، آن‌ها باز هم در مورد مسائل عربی و مسلمانان و در واقع در مورد هر موضوع دیگری که با منافع امپریالیستی آن‌ها همسو نیست، کاملاً جانبدارانه عمل کرده‌اند. دنیا شاهد نفاق آشکار آن‌ها در جنگ اوکراین و نگرش آن‌ها درقبال چین بوده است، چه رسد به جعل طولانی مدت آن‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران.

به نظر شما درگیری فعلی چه تفاوتی با درگیری‌های قبلی دارد و چشم‌انداز این درگیری چه خواهد بود؟ 
همان‌طور که ابوعبیده، سخنگوی القسام گفته «عملیات طوفان الاقصی ادامه عملیات شمشیر بیت‌المقدس است».

عملیات «شمشیر بیت‌المقدس» در رمضان ۲۰۲۱ انجام شد و هدف آن دفاع از مسجد الاقصی بود. فلسطینی‌ها با برادران خود در محور مقاومت عهد بسته‌اند از الاقصی و اماکن مقدس در فلسطین محافظت و آن‌ها را از قید و بندهای اشغالگران صهیونیست آزاد کنند. طوفان الاقصی بدون شک ضربه بزرگی بر روح و روان شهرک‌نشینان و ارتش اشغالگر آن‌ها خواهد گذاشت، حتی بیشتر از تأثیر بزرگی که جنگ سال ۲۰۰۶ با حزب‌الله بر رژیم صهیونیستی داشت.

این نبرد، پویایی راهبردی جدیدی در منطقه ایجاد کرده که آزادی فلسطین را بیش از هر زمان دیگری نزدیک‌تر می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.