اکنون پرسش این است که آیا امریکا اوکراین را قربانی می کند یا اینکه به رغم کمک به تل اویو حمایت از کی یف هم در سطح گذشته ادامه خواهد داشت؟

جنگ غزه موجب غفلت آمریکا از اوکراین می شود؟/ در گفت و گو با فرشید باقریان بررسی شد

تنش در فلسطین اشغالی همزمان با ادامه جنگ روسیه با اوکراین، ایالات متحده را با چالش بسیار جدی مواجه ساخته است. ایالات متحده کشوری است که در راستای تخاصم با مسکو، با بسیج نیروها، بیشترین کمک نظامی و مالی به کی یف را داشته است با این حال دل مشغولی رژیم صهیونیستی در غزه و لزوم کمک کاخ سفید به مهمترین متحد خود، حال واشنگتن را در تنگنایی عجیبی قرار داده است. اکنون پرسش این است که آیا امریکا با قربانی کردن اوکراین دست از حمایت دولت زلنسکی برداشته و این کشور را قربانی می کند یا اینکه به رغم کمک به تل اویو حمایت از کی یف هم در سطح گذشته ادامه خواهد داشت؟

تل آویو متحد نخست

فرشید باقریان، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت‌وگو با قدس آنلاین درباره علل حمایت های واشنگتن از تل آویوو در ماجرای حمله حماس به سرزمین های اشغالی، گفت: از روز شنبه که عملیات طوفان الاقصی بر علیه اسرائیل صورت گرفت تمام دو حزب جمهوری خواه و دموکرات برای کمک به رژیم صهیونیستی با یکدیگر مسابقه می دهند.

وی تصریح کرد:  علت این امر بخاطر نفوذ لابی های اِی‌پَک، می باشد. بطوریکه یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین گروه‌های لابی‌گری در ایالات متحده آمریکا است. این گروه بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ عضودارد، هر ساله، میلیون‌ها دلار خرج سرمایه‌گذاری در نفوذ بر سیاست‌های دولتی و قانونگذاری آمریکا می‌کند و در بین بیش از ۵۰نفر از سناتورهای داردو می تواند بر نتایج انتخابات ایالات متحده تاثیری مستقیم بگذارد.

او با اشاره به شرایط کاندیداها در انتخابات سال ۲۰۲۴ در آمریکا افزود: طبق برنامه ریزی های که در هر دوره برای انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا صورت می گیرد معمولا در ماه اکتبر برایند نیروهای کنکره به سمت تعیین فرد نامزدریاست جمهوری آمریکا می رود بطوریکه هر نامزدی باید پرونده ای کاری خوبی  از کارهای گذشته خود داشته باشد، این درحالی است که تا امروز بایدن هیچ کار مثبتی در پرونده کاری خود برای مردم آمریکا نداشته است.

قدرت نظامی واشنگتن مکمل نفوذ رسانه تل اویو

تحلیلگر مسائل بین الملل در ادامه گفت: حتی در جنگ اوکراین و کمک های مالی به این کشور اعتراضاتی توسط مردم و برخی نمایندگان کنکره به سیاست های جو بایدن  صورت گرفت، وی با یک خلع موفقیتی در بین نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری آمریکا از جمله دونالد ترامپ مواجه شده است.

باقریان به مسئله اتحاد استراتژیک بین واشنگتن و تل آویو پرداخت و اظهار داشت: حمایت آمریکا از اسرائیل بخاطر اتحاد استراتژیکی است که بین  طرفین در طی هشتاد سال گذشته وجود دارد  وتنها متحدی که آمریکا امروز در جهان دارد رژیم صهیونیستی می باشد و حتی اتحاد انگلیس و آمریکا اینگونه نیست. اتحاد استراتژیک یعنی شرط بقای دوطرف به یکدیگر بستگی دارد صهیونیست ها با امپراتوری رسانه و ثروت و آمریکایی ها با قدرت برتر نظامی خود یکدیگر را پوشش و حمایت می کنند.

وی با اشاره به اعزام دو ناو جنگی آمریکا به سمت دریای مدیترانه افزود: با توجه به حضضور بزرگترین ناو جنگی آمریکا در نزدیکی غزه می توان به این نکته اشاره کرد که دو حزب دموکرات و جمهوری خواه هیچ دخالتی وحتی  توانایی در  ارسال ناو جنگی برای کمک به اسرائیل  را ندارند این اقدام توسط دولت در سایه آمریکا انجام گرفت.

رویکرد در سیاست خارجی آمریکا

او در پاسخ به این پرسش که آیا می توان نبرد غزه را عاملی برای فراموشی کمک های آمریکا به اوکراین و غفلت از سیاست مهار چین تلقی کرد، گفت: خیر سیاست ایالات متحده نسبت به این دو منطقه تغییر نخواهد کرد. اما با توجه به اینکه در هفته های گذشته هشدارهایی توسط مقامات امنیتی آمریکا به اسرائیل مبنی به احتمال وقوع درگیری در منطقه شده بود ولی دولت نتانیاهو هیچ توجه ای به این مورد نداشت. زمانیکه عملیات طوفان الاقصی صورت گرفت آمریکایی ها بلافاصله از دیپلماسی تهدید برای کشورهای منطقه استفاده کردند اما به دلیل حمایت های مردمی و واکنش های جهان اسلام رویه خود را تغییر دادند.

تحلیلگر مسائل بین الملل در ادامه صریح کرد: هنگامی گه نتانیاهو مسئله حمله زمینی به غزه را مطرح کرد تنها شخصیتی که از این اقدام حمایت کرد زلنسکی بود، این  در حالی است که در تحولات چند روز اخیر در اوکراین نیروهای روسیه در حال تغییر صحنه هستند و حتی دیگر حامیان وی نسبت به این موضوع از خود واکنشی نشان نداده اند. باقریان در پایان اظهار داشت: یکی از دلایلی که آمریکا ناو دوم خود را به منطقه اعزام کرد در ابتدا بنام حمایت از رژیم صهیونیستی مطرح شد اما در ادامه سیاست بازدارندگی خود نوعی جنگ روانی با پکن و جلوگیری از حضور چین در منطقه غرب آسیا را دنبال می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.