مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه  ۱۳ درصد از کل پرندگان دنیا در معرض خطر انقراض قرار دارند، گفت: لزوم اجرای طرح‌های ارزیابی زیست محیطی در مناطق مهم تجمع یا مسیرهای اصلی پرواز از جمله مهم‌ترین راهکارهاست.

۱۳ درصد پرندگان دنیا در معرض خطر انقراض قرار دارند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، اسدالله حاتمی با اشاره به روز جهانی پرندگان مهاجر، اظهار کرد: شعار امسال "آب و اهمیت آن برای پرندگان مهاجر" است.

وی افزود: به منظور افزایش توجه جهانی به موضوع اهمیت پرندگان مهاجر، از سال ۲۰۰۶ میلادی توافقنامه پرندگان مهاجر آبی آفریقا- اوراسیا (AEWA) اقدام به نام‌گذاری و برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر به منظور ترغیب مردم به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر بوده و سایر اهدافی که از برگزاری مراسم  گرامیداشت روز جهانی پرندگان مهاجر می‌توان انتظار داشت این است که مسئولان، سازمان‌های مردم نهاد، باشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس در سراسر دنیا فعالیت‌ها و برنامه‌هایی را طراحی و اجرا کنند تا ضمن افزایش آگاهی عمومی، به حفاظت از این پرندگان و زیستگاه آنان کمک شود.

حاتمی با اشاره به توصیه‌هایی برای حفاظت از پرندگان و زیستگاه‌های آنان، بیان کرد: ممانعت از شکار پرندگان، حفاظت از مناطق و ممانعت از تخریب زیستگاه آنان، مد نظر قرار دادن راهکارهای اجرایی توسعه پایدار جهت کاهش اثرات سوء بر زیستگاه‌های پرندگان، لزوم اجرای طرح‌های ارزیابی زیست محیطی در مناطق مهم تجمع و یا مسیرهای اصلی پرواز، ساخت برج‌های کوتاه تر و کاهش فرکانس چراغ‌ها، حذف چراغ‌های غیرضروری، عدم استفاده از شیشه‌های رفلکس و ساخت سازه جدید خارج از مسیر مهاجرت و محل تجمع پرندگان به خصوص گونه‌های در معرض خطر و پرندگان شکاری از توصیه‌هاست.

۱۳ درصد پرندگان دنیا در معرض خطر انقراض قرار دارند

وی با اشاره به اهمیت پرندگان خراسان جنوبی، بیان کرد: ۱۳ درصد از کل پرندگان دنیا در معرض خطر انقراض قرار دارند. طبق اطلاعات موجود از ۵۲۴ گونه پرنده کشور، زیستگاه ۱۵۳ گونه در خراسان جنوبی است که ۱۱۰ گونه مقیم و بقیه مهاجر هستند.

حاتمی ادامه داد: نزدیک به  ۷۰ گونه از پرندگان در استان زادآوری می‌کنند که می‌توان آن‌ها را بومی استان دانست. شماری از این گونه‌ها مهاجر هستند و عده‌ای دیگر مهاجر عبوری هستند که استان در سر راه طولانی آنها قرار دارد.

وی تصریح کرد: این گونه‌ها در سطح وسیعی  از مناطق خشک و بیابانی استان پراکنده‌اند. تنها با توجه به نقش پرندگان در طبیعت است که می‌توان به ارزش وجودی و اهمیت واقعی آنها پی برد. گسترش مطالعات اکولوژیک زمینه و امکانات بسیاری برای آشنایی با نقش ویژه و با اهمیت پرندگان فراهم کرده است. مطالعه در زمینه کنترل بیماری‌ها و آفات کشاورزی توسط پرندگان اهمیت آنها را دوچندان کرده چراکه از جمله مهم‌ترین عوامل کنترل کننده آفات نباتی هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: جنبه‌های مختلف اهمیت پرندگان باعث شده که پرنده شناسان و برنامه‌ریزان منابع طبیعی بکوشند تا اطلاعات خود را در زمینه‌های علمی، آموزشی و تفریحی پرندگان هرچه کامل تر کنند تا بتوانند به نحو مطلوب‌تری از این ارزش‌ها به نفع جوامع انسانی بهره‌برداری کنند.

حاتمی ادامه داد: پرندگان از ثروت‌های طبیعی و ملی کشور به شمار می‌روند که متاسفانه تعداد آن‌ها به دلیل تبدیل و تخریب اکوسیستم‌ها بسیار کاهش یافته است. شکار بی رویه و کثرت سلاح‌های گرم سبب شده است بسیاری از پرندگان که در گذشته در ایران وجود داشتند، اکنون به ندرت مشاهده شوند.

وی با اشاره به آبگیرهای استان، یادآور شد: پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار نهبندان، نیزار خور، رودخانه تجنود، رودخانه و سد مهوید، رودخانه و سد برکوه، دره بید، کال نی، سد کریت، سد بیهود، رودخانه فرخی، رودخانه و  سد حاجی آباد، رودخانه مردان شاه، رودخانه اسفشاد، رودخانه قرقاب(قورقوری)، رود شور نهبندان، رود شور قله ریگ، رود سیاهو و ماهیرود و رود گزدز آبگیرهای خراسان جنوبی برای ورود پرندگان هستند که حفاظت از آن دارای اهمیت است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.