مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان از آغاز برداشت نوبرانه گل زعفران از زمین‌های بارور استان خبر داد.

برداشت نوبرانه زعفران در گلستان آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین، نویدرضا فرهانی عصر سه‌شنبه، ۲۵ مهرماه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: برداشت زعفران به صورت نوبرانه در اراضی حاصلخیز و به صورت عمده در اراضی روستای «وامنان» آزادشهر آغاز شده و با مساعد بودن شرایط آب و هوایی، برداشت به مدت ۲۰ روز ادامه خواهد داشت.

وی میانگین عملکرد زعفران در مزارع گلستان را در هر هکتار ۶ و نیم کیلوگرم اعلام کرد و گفت: زمان کاشت پیاز زعفران از اوایل شهریور آغاز می‌شود و برداشت این محصول با توجه به شرایط اقلیمی و سایز پیازهای کشت شده را می‌توان از اوایل آبان ماه آغاز کرد.

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به افزایش سطح مزارع بارده زعفران در استان ۶ هزار هکتار، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۴ هزار کیلوگرم زعفران از مزارع گلستان برداشت شود.

فراهانی با اعلام اینکه امسال قیمت خرید توافقی زعفران از سوی شورای ملی این محصول، هر کیلوگرم ۳۶ تا حداکثر ۵۲ میلیون تومان تعیین شده است، گفت: سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم زعفران خشک از مزارع گلستان برداشت شده بود.

این مقام مسئول تصریح کرد: کشت زعفران که در استان گلستان به ویژه روستای وامنان آزادشهر به خوبی جواب داده در شهریور انجام می‌گیرد و گل‌دهی اقتصادی این محصول از سال دوم آغاز می‌شود و تا ۷ سال ادامه دارد.

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه عمده مناطق کشت محصول زعفران گلستان را شهرستان‌های آزادشهر، مینودشت، گالیکش و رامیان  است، توسعه کشت زعفران در افزایش درآمد خانوارهای روستایی نقش تعیین کننده ای دارد.

زعفران گرانترین محصول کشاورزی جهان و مهم‌ترین محصول صادراتی کشاورزی ایران است. به غیر از مصرف زیاد داخلی، همه ساله مقدار قابل توجّهی ارز با صادرات زعفران وارد کشور می شود. از سویی با توجه به قیمت بالای‌ این گیاه ارزشمند و امکان ارزآوری‌ بسیار زیاد آن برای اقتصاد کشور و از دیگر سو به دلیل تولید قریب به ۹۰ درصد زعفران جهان در ایران، این طلای سرخ در زمینه درآمدزایی و اشتغال‌آفرینی از اهمیت به سزایی برخوردار است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.