مدیرکل دفتر مشاوره و امور روان‌شناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از ارائه بیش از ۵۶ هزار «یاری‌برگ» به افراد بی‌بضاعت برای دریافت خدمات روان‌شناسی و مشاوره طی سال گذشته خبر داد.

ارائه مشاوره به افراد بی‌بضاعت در قالب «یاری‌برگ» /بهزیستی به دنبال گسترش خدمات رایگان مشاوره

معصومه توکلی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی به عنوان سازمان حمایتی تخصصی از بیش از سه دهه پیش در حوزه سلامت روان فعالیت می‌کند، گفت: این فعالیت‌ها براساس وظایف و تکالیف قانونی انجام شده است؛ به گونه‌ای که پس از راه‌اندازی مراکز مشاوره دولتی به دلیل پایین بودن ظرفیت‌ها و همچنین مسائل مربوط به تامین نیروی انسانی و اعتباری، از دهه ۷۰ برای ارتقای سلامت روان در سطح جامعه و ارائه خدمات با کیفیت، مراکز مشاوره غیردولتی نیز راه‌اندازی شدند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان بهزیستی متولی قانونی صدور مجوز مراکز مشاوره غیردولتی است، افزود: از آن سال‌ها تاکنون، بالغ بر ۳۰ هزار و ۳۰۰ مرکز مشاوره و روانشناسی در سطح کشور با مجوز سازمان بهزیستی راه‌اندازی شده و تحت نظارت سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند. ساختار سازمان بهزیستی به نحوی است که بر عملکرد دورافتاده‌ترین مراکز مشاوره در کوچکترین شهرها نیز نظارت، ارزیابی و بررسی مستمر دارد.

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در کنار فعالیت مراکز مشاوره دولتی و غیردولتی، به دلیل اینکه برخی افراد جامعه به دلیل مسائل مالی، امکان دسترسی به خدمات این مراکز را ندارند، یارانه‌هایی تحت عنوان یارانه مشاوره و خدمات روانشناسی (یاری‌برگ) برای افراد بی‌بضاعت طراحی شده است.

توکلی درخصوص نحوه استفاده از یاری‌برگ‌ها بیان کرد: نحوه استفاده از این یاری‌برگ‌ها به این صورت است که خدمات مشاوره به این افراد از طریق مراکز مشاوره غیر دولتی ارائه می‌شود و هزینه آن توسط سازمان بهزیستی به مرکز پرداخت خواهد شد.

وی اعلام کرد: طی سال گذشته بیش از ۵۶ هزار نفر و طی ۶ ماهه ابتدایی سال جاری ۲۵ هزار نفر از یارانه مشاوره و خدمات روانشناسی بهره‌مند شده‌اند.

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: نیاز افراد به یاری‌برگ بیش از اعتبارات موجود است که در تلاش برای افزایش اعتبار در این زمینه هستیم.

توکلی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه خدمات مشاوره غیرحضوری در قالب سامانه ۱۴۸۰ اشاره کرد و گفت: بسیاری از افراد ممکن است تمایل به مراجعه به مراکز مشاوره به صورت حضوری یا بضاعت مالی برای دریافت خدمات مشاوره را نداشته باشند، برای این افراد نیز خط ۱۴۸۰ در سراسر کشور به صورت «رایگان» به تماس‌گیرندگان خدمات مشاوره ارائه می‌کند.

وی با اشاره به ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره به بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تماس‌گیرنده در سال گذشته از طریق سامانه ۱۴۸۰، تاکید کرد: بهزیستی به دنبال گسترش ارائه خدمات رایگان مشاوره و روانشناسی و افزایش ظرفیت‌ها برای ارائه این خدمات است.

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که بر اساس پژوهش‌های انجام شده هر یک دلار هزینه در حوزه سلامت روان، ۴ دلار صرفه اقتصادی برای جامعه به دنبال دارد لذا زمانی که مردم در سطح بالایی از نظر سلامت روان باشند، نیروی کار بهتر و قوی‌تری به جامعه عرضه می شود، کیفیت کار بالاتر و نزاع، درگیری و آسیب‌های اجتماعی در جامعه کاهش می‌یابد. بنابراین باید به تقویت اعتبار و برنامه‌های حوزه سلامت روان بیشتر توجه داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.