جامعه‌شناس و متخصص آسیب‌شناسی اجتماعی گفت: اگر بخواهیم کودکان و جوانان این سرزمین بر اساس سبک زندگی ایرانی- اسلامی تربیت شوند، باید به فرهنگ و اصالت خانواده توجه کافی انجام شود.

توجه به فرهنگ و اصالت خانواده در تربیت کودک موثر است

امان الله قرایی مقدم به مناسبت هفته ملی کودک افزود: اگر بخواهیم کودک ما در قالب آموزه های ایرانی- اسلامی تربیت شود و در این سبک هم باقی بماند، باید سبک زندگی خانواده نیز مبنای ایرانی و اسلامی باشد و در این قالب فکر کرده و در این قالب زندگی کنیم.

وی تاریخ پرافتخار فرهنگ ایران اسلامی را سرمشق مناسبی برای تربیت نسل آینده دانست و گفت: زمانی که ما فرزندان خود را اینگونه تربیت نکنیم، فضای مجازی این فرصت را پیدا می کند که تاخت و تاز کرده و فکر و اندیشه کودکان ما را شکار کند.

وی تاکید کرد: به اعتقاد من این کار باید از خانواده و به‌ویژه از مدرسه آغاز شود تا کودک از همان ابتدا با فرهنگ و هویت کشور و وطن خودش بزرگ شود، به آن عمل کرده و به آن افتخار کند.

این جامعه‌شناس و متخصص آسیب‌شناسی اجتماعی با تاکید بر اینکه باید ادوار مختلف تاریخ به کودکان آموزش داده شود تا آنان از پیشینه تمدنی سرزمین خود آگاهی لازم را داشته باشند، گفت: وقتی کودک، نوجوان و جوان ما بیشتر از تاریخ معاصر مطلع است و آن را در کتاب های درسی خود می خواند، دایره اطلاعاتی آن ها در ۱۰۰ سال گذشته محدود می ماند و کمتر از اسطوره های تاریخی گذشته خود مطلع می شود و این عدم آگاهی موجب می شود، جذب دیگر فرهنگ ها و پیشرفت های ظاهری دیگر کشورها شود.

قرایی مقدم یادآوری کرد: وقتی روزنامه گاردین در سال ۱۳۸۴ مقاله‌ای با عنوان امپراتوری شرقی چاپ کرد، بسیاری از اندیشمندان ایرانی پاسخ کج اندیشی و عدم شناخت نویسنده از جامعه ایرانی را دادند و در نوشتاری با اشاره به فرهنگ غنی ایران و اینکه از دیر باز مهد تمدن بوده است، این نکته را متذکر شدند که نخستین قوانین حقوق بشر در ایران نوشته شده است.

متاسفانه گاهی مشاهده می شود که ما نتوانسته ایم که اندیشمندان و شخصیت های تاثیرگذار و اسطوره های خود را به فرزندانمان بشناسیم و گاهی کودکان ما از آنها اطلاع کامل و درستی از پیشینه فرهنگی کشور خود ندارند. وی، وجود دانشمندان و اندیشمندان مشهور بین المللی در عرصه های علمی و ادبی را نشانگر اصالت فرهنگی جامعه ایرانی دانست و گفت: ما باید کودکان خود را با بزرگانی چون فردوسی، حافظ، سعدی و خوارزمی آشنا کنیم.

این جامعه شناس با بیان اینکه نسل کودک و نوجوان آنچنان که لازم است، اطلاع کافی از اندیشمندان و شخصیت های تاثیرگذار و اسطوره های خود ندارد، افزود: وقتی تاثیرپذیری از مشاهیر و دانشمندان و اسطوره های ایران و اسلام را به فرزندانمان معرفی کنیم و به آنها این موارد را بیاموزیم می تواینم آنها را در مسیر سبک زندگ ایرانی اسلامی تربیت کنیم.

وی تصریح کرد: وقتی در تربیت و توجه به اصالت و فرهنگ ایرانی اسلامی، کم توجهی شود کودک ما با بی توجهی به اصالت و هویت ملی و اسلامی بزرگ شود در معرض خطر فضای مجازی قرار می گیرد در حالی که باید ظرف وجودی فرزندان خود را با فرهنگ و هویت ایرانی - اسلامی پر کنیم و این فرصت را از فضای مجازی و دیگر فرهنگ های بیگانه بگیریم.

قرایی مقدم گفت: البته که این مسوولیت بر عهده خانواده، مدرسه و دانشگاه و رسانه ها و آموزش و پرورش و دیگر نهادهای مرتبط است که اگر در این خصوص کوتاهی شود دیگر فرهنگ های استکباری می کوشند تا کودکان و جوانان مارا با ساخت آثاری مانند «تام جری و باربی» مغز شویی کنند.

وی تاکید کرد: کشورهایی چون ژاپن و یا کره جنوبی روی هویت ملی و فرهنگ و اصالت خود بسیار حساس هستند و کمتر شاهد رسوخ فرهنگ آمریکایی بر آنها هستیم زیرا آنها کودکان خود را از همان ابتدا در مدارس با تکیه بر هویت ملی خود تربیت می کنند.

قرایی مقدم در این ارتباط به ساخت محصولات فرهنگی همچون مجموعه تلویزیونی «جومونگ» اشاره کرد که فرهنگ، اصالت و هویت ملی کره جنوبی را به صورت ملموس به کودکان و نوجوانان سرزمین خود آموزش می دهد.

این جامعه شناس خواستار ورود دستگاههای فعال در عرصه صنعت سرگرمی به ساخت آثار فاخر و جذاب از اسطوره های ایرانی برای آشنایی کودکان کشورمان با اصالت ایرانی شد و گفت: وقتی از فضای فرهنگی مورد نیاز جامعه غافل شویم، فضای مجازی با جذابیت‌هایی که دارد، کار خود را می کند؛ بنابراین می‌بایست کودکان خود را با تکیه بر اصالت فرهنگی و هویت ملی تربیت کنیم و آنها را در فضای مجازی سرگردان رها نکنیم.

گفتنی است؛ ۱۵ تا ۲۱ مهرماه در ایران به عنوان هفته ملی کودک گرامی داشته می‌شود؛ ۱۵ مهر «کودک، صلح، امنیت و محیط زیست»، ۱۶ مهر با عنوان «کودک، زندگی، سلامت و رشد»، ۱۷ مهر با عنوان «کودک، مشارکت، آگاهی و شکوفایی»، ۱۸ مهر با عنوان «کودک، خانواده، هویت و عدم تبعیض»، ۱۹ مهر با عنوان «کودک، اخلاق، تربیت و مصلحت»، ۲۰ مهر با عنوان «کودک، گذشته، حال و آینده» و ۲۱ مهر با عنوان «کودک، رفاه، بهزیستی و دسترسی برابر» نامگذاری شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.