دکتر عبدالرسول طالعی یکی از جراحان موفق شیرازی است که در روزگار قدیم معلم بود اما بخاطر خدمت بیشتر به مردم به سمت پزشکی آمد تا دینش را به مردم با کمک به درمان بیماران ادا می‌کند.

روایت معلمی که پزشک شد تا بیشتر در خدمت مردم باشد

به گزارش قدس آنلاین،  پزشکی شغل مهم و شریفی است و آنچه اهمیت آن را بیشتر می‌کند این است که با هدف خدمت، کمک به مردم و جامعه وارد این حرفه متعهدانه شد. 

پزشکان در این مسیر تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا با دانش خود به بیماران کمک کنند و باعث بهبود یا پیشگیری از بیماری های خطرناک شوند. 

دکتر عبدالرسول طالعی یکی از جراحان موفق شیرازی است که در روزگاران قدیم معلم بوده اما بخاطر خدمت بیشتر به مردم به سمت پزشکی می آید و دینش را به مردم ادا می‌کند. 

این پزشک موفق در گفتگو با خبرگزاری فارس در شیراز، ابتدا خود را معرفی کرد و گفت: عبدالرسول طالعی متولد ۱۳۲۹ در شهر  لار هستم. 

از آموزش معلمی تا تحصیل فلوشیپ در دانشگاه مک‌گیل کانادا 

او از مدارک و سوابق تحصیلی اش سخن گفت و بیان کرد: دوره تحصیلی ابتدایی و متوسطه را در لار گذراندم و دو سال در دانش سرای مقدماتی بندرعباس بودم  و پس از گذراندن آن دوره به مدت یک سال معلم ابتدایی در شهر لار بودم، بعد از آن دوره  در کنکور سراسری شرکت کردم و دوره پزشکی عمومی را در دانشگاه فردوسی مشهد گذراندم، پس از ۴ سال خدمت به عنوان پزشک عمومی در شهر لار در دانشگاه شیراز دوره تخصص جراحی را گذراندم و به مدت یکسال نیز دوره تخصصی جراحی سرطان را در دانشگاه مک‌گیل کانادا گذراندم. 

او ادامه داد: پس از اتمام دوره تحصیل؛ کارم را در همین دانشگاه ادامه دادم و دوره استادیاری، دانشیاری و در نهایت استادی را گذراندم و حدود ۳۶ سال در خدمت دانشگاه بودم و پس از ۳۶ سال مطبم را احداث کردم. 

وی ماجرای معلمی تا پزشکی را تعریف کرد و گفت: وقتی در دوره دبیرستان بودم هدفم بیشتر با همکلاسی هایم این بود که به دانشگاه برویم؛ منتها شرایط اقتصادی ما ایجاد می‌کرد که ابتدا یک پشتوانه مالی داشته باشیم سپس وارد دانشگاه بشویم به همین خاطر در دانشسرای مقدماتی امتحان دادیم و قبول شدیم و پس از آن یک سال معلم شدیم، بعد از آن توانستیم ذخیره مختصری داشته باشیم پس دانشگاه را شروع کردیم و دوره ۷ ساله پزشکی عمومی را گذراندیم.

پزشکی؛ شغلی در خدمت مردم 

او در خصوص اینکه چرا پزشکی را برای ادامه تحصیل برگزیده گفت: پزشک در جامعه ما قداست خاصی دارد  و در خدمت مردم است و می‌تواند باعث بهبود بیماران شود و آن ها را درمان کند، این مسائل باعث شد من رشته پزشکی را برای دانشگاه انتخاب کنم. 

رشته جراحی را برای خدمت بیشتر به مردم انتخاب کردم 

او شرایط جنگ را دلیل انتخاب جراحی برای تخصص دانست و بیان کرد: زمانی که فارغ‌التحصیل شدم سال ۵۶ بود، ۴ سال پس از آن به عنوان پزشک عمومی در شهر لار خدمت میکردم و پس از انقلاب نیز مسئولیت هایی در بیمارستان لار مثل ریاست را بر عهده داشتم، در آن سال ها جنگ آغاز شد و من متوجه شدم که یک جراح چقدر می‌تواند در سلامتی مجروحین و مردم موثر باشد، درواقع می‌توانم بگویم در زمان جنگ موثرترین گروهی که درخدمت مجروحین بودند رشته های جراحی و در راس آنها رشته جراحی عمومی بود و این مهم ترین انگیزه من شد که رشته جراحی عمومی را انتخاب کنم. 

او افزود: حدود سال های ۶۷ بود که جنگ تمام شد و من چند سالی بود که به عنوان استاد یار جراح عمومی در دانشگاه کار می‌کردم که متوجه شدم یکی از رشته هایی که می‌تواند در جامعه موثر و در خدمت مردم باشد رشته جراحی سرطان است؛ به همین خاطر تصمیم گرفتم ادامه تحصیلم را در این رشته ادامه دهم. 

او اضافه کرد: در آن سال که من تصمیم به تحصیل در رشته جراحی سرطان گرفتم هنوز این رشته را در ایران نداشتیم به همین خاطر به مدت یکسال به دانشگاه مک گیل کانادا برای تحصیل در دوره فلوشیپ سرطان رفتم. 

اگر به گذشته باز گردم باز هم جراحی انتخاب من است 

وی در خصوص اینکه اگر به عقب بازگردد و فرصت انتخاب داشته باشد نیز صحبت کرد و گفت: بار ها گفته ام که اگر به سال های دبیرستان بازگردم مجددا رشته پزشکی و در ادامه جراحی عمومی برای تخصص و فوق تخصص را نیز همین رشته انتخاب می‌کنم و به نظرم این یکی از رشته هایی می‌تواند باشد که در جامعه ما بسیار برای بیماران می‌تواند موثر باشد. 

تاثیر آموزش معلمی بر پزشکی 

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز به زمانی که معلم بوده اشاره کرد و از تاثیرات این شغل بر پزشکی سخن گفت و بیان کرد: زمانی که در دانشسرا مشغول به تحصیل بودم یکسری دروسی را خواندم که در روش آموزش در دوره دانشگاه من بسیار موثر بود و من سعی می‌کردم با به کارگیری آن اصول با روشی استاندارد تدریس کنم که برای دانشجویان خسته کننده نباشم.

سرطان سینه بیماری شایع در بانوان 

او به درمان بیماری سرطان در ناحیه سینه که در خانم‌ها شایع است اشاره کرد و افزود: بیماری سرطان شایع در همه اعضای بدن است و افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند پس از مدتی به یک قسمت گرایش پیدا می‌کنند و به درمان آن می‌پردازند، من نیز قسمت درمان سرطان سینه را برعهده گرفتم که بیشتر در خانم ها شایع است و فکر میکنم تاکنون خدمات خوبی توانسته ام به جامعه استان فارس ارائه دهم.

مطب خصوصی نداشتم تا بتوانم تمام وقت به دانشجویان خدمت کنم 

وی ادامه داد: زمانی که من ادامه تحصیل دادم و رشته جراحی را در دانشگاه شیراز گذراندم هدفم این بود که به شهرم لار بازگردم و به عنوان یک جراح کار و خدمت کنم؛ در کنار آن باتوجه به زمان و شرایط جنگ و نیاز دانشگاه علوم پزشکی شیراز از من درخواست شد که در دانشگاه به عنوان استادیار استخدام شوم و در خدمت دانشجویان و بیماران باشم، از آن زمانی که در این دانشگاه استخدام شدم بزرگترین هدفم این بود که آموزش به دانشجویان را جزء اهدافم  قرار بدهم و به همین خاطر متوجه شدم که بهترین روش برای به تحقق رساندن این ایده این است که به صورت تمام وقت در اختیار دانشگاه باشم و در قسمت های خصوصی کار نکنم. 

او افزود: درواقع دیدگاهم این بود که این مسیری که انتخاب کردم به دانشجویان بسیار می‌تواند کمک کند و پس از خدمت به دانشجویان زمانی که احساس کردم در شرف بازنشستگی هستم در قسمت خصوصی شروع به فعالیت کردم‌. 

راه اندازی ۲ مرکز پیشگیری سرطان سینه و مرکز پژوهشی این بیماری 

او در خصوص فعالیت های پژوهشی اش نیز صحبت کرد و گفت: ما دو مرکز وابسته به بیماری های سرطان سینه در دانشگاه ایجاد کردیم، یک مرکز پیشگیری است که از سال ۷۳ در درمانگاه آیت اله مطهری ایجاد کردیم که فعالیت بسیار خوبی دارد و معاینات و پیگیری بیماری های سرطان انجا انجام می‌شود و در کنار آن یک مرکز پژوهشی سرطان سینه در سال ۹۲ ایجاد کردیم که تمام بیمارانی که عمل می‌شوند در این مرکز پرونده تشکیل می‌دهند و کار هایشان پیگیری می‌شود و ما از طریق این مرکز توانسته ایم بسیاری از پیگیری های لازم و مقالات در خصوص سرطان سینه را بنویسیم. 

او اضافه کرد: حدود بیش از ۱۴۰ مقاله علمی دارم که در مجلات مختلف خارج و داخل کشور چاپ و به عنوان عنوان منبع معتبر در زمینه سرطان سینه در استان فارس استفاده می‌شوند. 

درمان موفقیت آمیز باعث خوشحالی و امید ما می‌شود 

او با اشاره به حس و حال خوبی که از درمان یک بیماری دریافت می‌کنند گفت: سرطان ها درمان هایی مشکل تر نسبت به سایر بیماری های خوش‌خیم دارند و برخی از آنها ممکن است درمان های چند جانبه مانند شیمی درمانی،پرتو درمانی و ... داشته باشند، برخی از بیماران ممکن است نتیجه درمانی بهتر و برخی ممکن است نتیجه درمان خوبی نداشته باشند با این وجود هرگاه درمان موفقیت آمیزی داشته باشیم نه تنها من بلکه همه همکاران بسیار خوشحال می‌شویم و روحیه بهتری کسب میکنیم و امید می‌گیریم که برای بیماران در این زمینه بیشتر تلاش و فعالیت کنیم. 

او ادامه داد: بیمارانی داشتم که تحت درمان گرفتند و سال ها بعد به خوبی زندگی کردند و تمام این ها برای من خاطرات خوب است. 

مهم ترین عامل موفقیت؛ داشتن هدف خاص در جهت خدمت به مردم 

وی مهمترین عامل موفقیت را بیان کرد و توضیح داد: مهم ترین عامل موفقیت از نظر من این است که با یک هدف خاص در جهت خدمت به مردم کارمان را پیش ببریم و به آن علاقه من باشیم، یک فرد ممکن است در رشته پزشکی این هدف را داشته باشد، یک فرد ممکن است در رشته مهندسی این هدف را دنبال کند و در نهایت موفق شود و به افراد جامعه نیز خدمت کند. 

احساس کردم باید به کشور و جامعه خودم خدمت کنم 

این جراح موفق نظرش را در خصوص مهاجرت اینگونه بیان کرد و اظهار داشت: وقتی صحبت از مهاجرت می‌شود ابتدا باید از خودمان بپرسیم امروزه چرا مهاجرت افزایش یافته و ما شاهد آن هستیم، شاید یکی از عواملی که امروزه باعث شده جوانان مهاجرت کنند نداشتن امید به آینده باشد بنابراین ابتدا باید شرایط را برای آینده شان فراهم کنیم، امیدوارم که زمینه ها فراهم شود تا همه جوانان بازگردند و به کشور خودشان خدمت کنند. 

او ادامه داد: من نیز فرصت مهاجرت داشتم و برای تحصیل یه کشور کانادا رفتم اما احساس کردم که باید به کشورم بازگردم و به دانشجویان و جامعه خودم خدمت کنم. 

برای رسیدن به موفقیت علاقه خود را بشناسید 

طالعی درآخر توصیه ای به جوانان کرد و گفت: جوانانی که می‌خواهند ادامه تحصیل بدهند باید ابتدا برای خودشان مشخص کنند که به چه رشته ای علاقه مند هستند؛ چراکه علاقه‌مند بودن بسیار به موفقیتشان کمک می‌کند؛ سپس توان خودشان را بسنجند و برسی کنند و ببینند که می‌توانند تا آخر مسیر ادامه دهند، این دو عامل می‌تواند بسیار موثر در روند موفقیت یک فرد باشد. 
 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.