اخیراً چهار میدان نفتی و گازی هیرکان، گناوه، تنگو و چشمه شور کشف شده است که می‌توانند در رفع ناترازی گاز نقش به سزایی داشته باشند.

اکتشافات جدید می تواند راه خروج از ناترازی گاز باشد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، اخیراً چهار میدان نفتی و گازی هیرکان، گناوه، تنگو و چشمه شور کشف شده است که این میادین می‌توانند در رفع ناترازی گاز و افزایش ظرفیت فرآورده‌های نفتی نقش به سزایی داشته باشند و کشور را از واردات بی نیاز کنند.

هیرکان -۱ با ظرفیت ۲۷ میلیون بشکه نفت درجا

اخیراً محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت در رابطه با جزئیات اکتشافات صورت گرفته گفت: اکتشافات نفتی در میدان هیرکان، با انجام حفاری چاه اکتشافی هیرکان -۱ از فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد و در نهایت با انجام حفاری به عمق ۲۹۷۱ متر در فروردین سال گذشته، وجود نفت قابل تولید در این میدان اثبات شد.

چاه اکتشافی هیرکان -۱ ظرفیت ۲۷ میلیون بشکه نفت درجا دارد که در ۳۰ کیلومتری شمال شهر گرگان واقع شده است.

میدان نفتی جدید در بوشهر

میدان نفتی گناوه در بخش ساحلی استان بوشهر قرار گرفته و حفاری چاه اکتشافی آن نیز از سال ۱۳۹۹ آغاز شده بود؛ با این وجود با رسیدن به عمق نهایی ۴۵۷۲ متری، چاه مذکور در مخزن سروک به مقادیر قابل توجهی از هیدروکربور مایع دست یافت.

میدان نفتی تنگو

میدان نفتی تنگو از دیگر اکتشافات انجام شده در دو سال اخیر است و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، در رابطه با فعالیت‌های اکتشافی صورت گرفته در مورد این میدان گفت: پس از اطمینان از وجود مخازن هیدروکربوری در منطقه اکتشافی، حفاری چاه اکتشافی تنگ و-۲ در دستور کار قرار گرفت که البته هدف اصلی از حفاری صورت گرفته، ارزیابی کامل پتانسیل هیدروکربوری سازندهای آسماری، سروک، کژدمی (بخش ماسه سنگ بورگان)، داریان، گدوان (بخش خلیج) و فهلیان این میدان بوده است. عملیات حفاری این چاه از اردیبهشت ۱۴۰۰ آغاز شده و در شهریور ۱۴۰۲ با کشف نفت در افق یاد شده و در عمق ۴۱۵۰ متری به پایان رسید.

به گفته خجسته مهر میدان تنگو در جنوب میدان نفتی-گازی رگ‌سفید و در نزدیکی شهر هندیجان در استان خوزستان قرار گرفته و تمامی مخازن مورد استناد آن دارای نفت اقتصادی تشخیص داده شده‌اند.

چشمه شور راه خروج بحران گاز

حفاری چاه چشمه شور -۱ از اردیبهشت سال گذشته آغاز شده و این چاه در عمق ۴۵۰۵ متری به مقادیر قابل توجهی از گاز رسیده است. این میدان گازی، در شمال شرق استان خراسان رضوی و در مجاورت میدان خانگیران واقع شده است.

مروری بر اکتشافات انجام شده در دو سال اخیر

اما این ۴ میدان نفتی تنها بخشی از اکتشافات انجام شده است چرا که با روی کار آمدن دولت جدید تاکنون تعداد دکل‌های حفاری از ۴ به ۸ عدد، حجم هیدروکربور قابل استحصال ۲.۲ میلیارد بشکه و گاز قابل استحصال ۱.۱ تریلیون فوت مکعب که معادل ۲.۵ میلیارد شبکه نفت خام رسیده است. همچنین شناسایی بلوک اکتشافی با برآورد اولیه ۲۳ هزار میلیارد فوت مکعب گاز اقدام‌های اکتشافی انجام شده است.

از دیگر اکتشافات انجام گرفته، می‌توان به اتمام عملیات ۶ حلقه چاه و آزمایش ۴ حلقه چاه اکتشافی و در مجموع حفاری حدود ۲۱ هزار متر در چاه‌های اکتشافی و افزایش ۱۴ درصدی نسبت به سال گذشته اشاره کرد.

همچنین مغناطیس سنجی هوایی برای نخستین بار در کشور با هواپیما و خلبانان ایرانی از لایه‌های رسوبی و هیدروکربوری تا عمق ۷ هزار متری زمین جهت کشف مخازن و میادین هیدروکربوری، اجرای عملیات اکتشافی در ۱۴ بلوک اکتشافی، اکتشاف یک میدان نفتی با ذخیره ۲.۵ میلیارد بشکه نفت خام در جنوب کشور انجام شده است.

در نهایت معرفی ۱۶ بلوک اکتشافی به بخش خصوصی و شرکت‌های اکتشاف و تولید با تخمین سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری علاوه بر ۱۰ بلوک اکتشافی قبلی معرفی شده به ارزش سرمایه گذاری حدود ۸۰۰ میلیون دلار را می‌توان از مهمترین دستاوردهای شرکت ملی نفت در دو سال اخیر در نظر داشت.

اگرچه اکتشاف ۴ حلقه چاه گاز و نفت نشان دهنده اثبات این منابع است، اما باید منتظر ماند و دید این اکتشافات به چه میزان بر حل بحران ناترازی گاز و افزایش تولید فرآورده‌های نفتی می‌تواند مثمر ثمر باشد. مقدار تولید نفت و گاز از اکتشافات جدید به اندازه‌ای است که امکان صادرات را برای کشور ما فراهم کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.