دهیار روستای موشک گفت: حدوداً ۶-۵ سالی است که مدرسه متوسطه اول در روستای موشک شهرستان کوهسرخ را به خاطر نبود معلم و کم بودن تعداد دانش‌آموزان تعطیل کرده‌اند. از زمانی که مدرسه تعطیل شده، تقریباً ۹۰ درصد دانش‌آموزان پیش از آنکه دیپلم بگیرند ترک تحصیل کردند.

تعطیلی یک مدرسه دانش‌آموزان را به ترک تحصیل کشاند

به گزارش قدس خراسان، پس از شروع سال تحصیلی جدید، از گوشه و کنار خبرهایی از کمبود معلم و تعطیلی برخی کلاس‌های درس در استان خراسان رضوی به گوش می‌رسید که صدای نارضایتی عده‌ای را بلند کرده بود. تعطیلی یک مدرسه متوسطه اول در روستای موشک شهرستان کوهسرخ نیز یکی از همین خبرها بود که گفته می‌شود به علت نبود معلم تعطیل شده و دانش‌آموزان آن خانه‌نشین شده‌اند.

چند و چون این ماجرا را از دهیار روستای موشک پیگیر شدیم.

رضا شجری در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان گفت: حدوداً ۶-۵ سالی است که این مدرسه را به خاطر نبود معلم و کم بودن تعداد دانش‌آموزان تعطیل کرده‌اند. از زمانی که مدرسه تعطیل شده، تقریباً ۹۰ درصد دانش‌آموزان پیش از آنکه دیپلم بگیرند ترک تحصیل کردند. 

وی با اشاره به اینکه پیگیری‌های زیادی برای بازگشایی این مدرسه انجام شده است افزود: گفته می‌شود باید بچه‌ها را به مدرسه شبانه‌روزی شهرستان بفرستیم. در ابتدا برخی دانش‌آموزان با سرویس به مدرسه می‌رفتند، اما این روزها اکثراً ترک تحصیل کردند. در یکی دو سال گذشته به خصوص دانش‌آموزان پسر، کسی که دیپلم گرفته باشد نداشتیم، همین امر موجب شده بود تا چند وقت پیش برای نیروی خانه بهداشت، به سراغ روستاهای اطراف برویم. حدوداً ۱۵ نفر نیز از مقطع ابتدایی ترک تحصیل کرده‌اند و تعدادی از افراد هم کاملاً بی‌سواد هستند. 

مهاجرت ۱۵ خانوار از روستا به خاطر تعطیلی مدرسه

شجری تأکید کرد: این مدرسه کاملاً نوساز بوده و موقعیت مکانی خوبی دارد. امکانات ورزشی مناسبی مثل چمن مصنوعی نیز برای آن تدارک دیده شده است، امکانات آموزشی خوبی هم به کمک مردم و خیران فراهم شده و تنها درخواست ما بازگشایی مجدد مدرسه است. درخواست راه‌اندازی مجدد مدرسه را هم به فرمانداری و هم آموزش و پرورش استان اطلاع دادیم. چندی پیش آقای طباطبایی، معاون استاندار نیز در نامه‌ای از مدیرکل آموزش و پرورش درخواست کرد در بازگشایی این مدرسه یاری برسانند. همچنین در حاشیه نماز جمعه با جواد نیک‌بین، نماینده شهرستان کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی صحبتی داشتیم که مصمم بود تا این مدرسه دوباره راه‌اندازی شود و به آموزش و پرورش نیز تأکید داشت که این اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه این مدرسه ۶ کلاس درس دارد گفت: درخواست ما این است که حداقل مقطع متوسطه اول را در روستا راه‌اندازی کنند زیرا دانش‌آموزان بزرگ‌تر و متوسطه دوم راحت‌تر می‌توانند برای تحصیل به شهرستان بروند.

شجری ادامه داد: اما فکر می‌کنم تلاش و تمایل اداره آموزش و پرورش شهرستان این است که دانش‌آموزان به شهرستان بروند. ما در میان دانش‌آموزان دختر ترک تحصیلی نداریم و اغلب به مدارس شهرستان می‌روند و بیشتر این مسئله بین پسرها اتفاق می‌افتد.

وی با تأکید بر اینکه در دو سال گذشته حدود ۱۵ خانوار به دلیل مسئله تحصیل فرزندشان از روستا مهاجرت کردند گفت: مردم انقلابی این روستا انتظار و توقع دارند به این مسئله رسیدگی شود.

جمعیت این روستا تقریباً ۳۲۰ خانوار است و در سال تحصیلی جدید تعداد دانش‌آموزان پسر مقطع هفتم ۲۰ نفر، هشتم ۱۰ نفر و مقطع نهم هشت نفر هستند و این نشان می‌دهد هر سال تعدادی از دانش‌آموزان ترک تحصیل کردند و سال به سال نیز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود که در نتیجه‌ این اتفاق در مقاطع بالاتر تعداد دانش‌آموزان کمتر خواهد شد. در مجموع ۲۹ نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول روستای موشک در سال تحصیلی جاری ادامه تحصیل ندادند. 

برای پیگیری بیشتر این موضوع با مدیر آموزش و پرورش شهرستان کوهسرخ نیز گفت‌وگو کردیم.

تعطیلی مدرسه براساس دستورالعمل آموزش و پرورش 

صادق حسنی درخصوص تعطیلی این مدرسه بیان کرد: چون در این مدرسه تعداد دانش‌آموزان زیر حد نصاب بود، معلم به مدرسه تخصیص داده نشده و منحل شده است اما ما به دنبال این هستیم تا با این تعداد کم دانش‌آموز هم به خاطر تقاضای اهالی، این مدرسه دوباره راه بیفتد و نامه‌نگاری‌های آن را نیز انجام دادیم. قانون آموزش و پرورش این است که برای روستاهایی با کمتر از ۷۵ دانش‌آموز، معلم اختصاص داده نمی‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: در ۵ کیلومتری روستای موشک، روستای دیگری وجود دارد و دانش‌آموزان می‌توانند در حال حاضر از امکانات آن مدرسه استفاده کنند. هم فضای روستای نزدیک روستای موشک و هم فضای مدرسه شبانه‌روزی شهرستان کوهسرخ برای دانش‌آموزان فراهم است و در حال حاضر می‌توانند از آن استفاده کنند. 

حسنی با اشاره به اینکه چند روز پیش در روستایی در بردسکن نیز مدرسه‌ای به همین دلیل منحل شده گفت: همین حالا هم در مدرسه شبانه‌روزی شهرستان نیز بچه‌های روستا حضور دارند.

دستورالعمل آموزش و پرورش این است که دانش‌آموزان روستاهای اطراف به نزدیک‌ترین روستای مرکز بروند با این حال ما درخواست را به مدیرکل آموزش و پرورش دادیم و منتظر نظر و پاسخ هستیم. از طرف فرماندار کوهسرخ، بخشدار و استانداری نیز پیگیر شدیم و منتظر جواب آموزش و پرورش استان هستیم. اگر بگویند این مدرسه مجدد راه‌اندازی شود، با یک دانش‌آموز هم آن را مجدد فعال می‌کنیم. امیدواریم در چند روز آینده پاسخ را دریافت کنیم.

با مرور این اتفاق، این پرسش مطرح می‌شود که چرا بدون برنامه‌ریزی و سنجش درست، برای ساخت مدرسه در روستایی سرمایه‌گذاری می‌شود که طبق دستورالعمل‌ها احتیاجی به مدرسه ندارد و عملاً معلمی به آن اختصاص داده نمی‌شود؟ چرا پیش از ساخت مدرسه و تخصیص امکانات آموزشی، تعداد دانش‌آموزان روستا در نظر گرفته نشده است؟ در حالی که می‌شد این سرمایه را برای گسترش خوابگاه مدارس شبانه‌روزی یا سرویس رفت و آمد دانش‌آموزان یا مشکلات دیگر روستا اختصاص داد. 

به نظر می‌رسد این ناهماهنگی، مشکل و دلیل اصلی نارضایتی اهالی روستاست که به موجب آن تعداد زیادی از دانش‌آموزان از تحصیل بازماندند. اتفاقی که در پی آن تعدادی از خانواده‌ها مجبور به مهاجرت شدند. از طرفی این ترک تحصیل‌ها از سوی دانش‌آموزان موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی و البته کاهش نیروی متخصص در روستا خواهد شد که بالطبع مشکلات زیادی را برای آینده روستا ایجاد خواهد کرد. 

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.