نویسنده کتاب «ساعت قرار» گفت: در مصاحبه‌هایی که برای نوشتن این کتاب داشتم کلیدی‌ترین و زیباترین خاطرات به داستان تبدیل کردم. برای من مهم بود که داستان‌ها کوتاه باشند تا برای مخاطب یک تلنگر ایجاد کند تا درباره راوی جستجو کند. ارتباط راحت مخاطب با داستان‌ها هدف اصلی نگارش این کتاب بود.

خاطراتی که در «ساعت قرار» گفته شد

به گزارش قدس آنلاین، آئین رونمایی از کتاب «ساعت قرار» خاطرات مستند داستانی فرماندهان شهید دفاع مقدس به قلم دکتر حسین زکریائی عزیزی؛ دبیرکل «مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع‌مقدس و مقاومت» با حضور اصحاب قلم و رسانه و همچنین حجت‌الاسلام عبدالعلی گواهی رئیس عقیدتی سیاسی ستادکل نیروهای مسلح شب گذشته در «خانه کتاب و ادبیات ایران» برگزار شد.

در ابتدای این آیین که هادی صالحی مدیریت آن را بر عهده داشت،دکتر حسین زکریائی عزیزی نویسنده کتاب «ساعت قرار» در سخنانی بیان کرد: در کتاب ساعت قرار عموما از فرماندهانی یاد شده است که بیشترشان سرداران یا بسیجیان گمنامی هستند که حماسه‌های ویژه‌ای آفریده‌اند که هیچ کجا از آنها اسمی برده نشده است.

خاطراتی که در «ساعت قرار» گفته شد

زکریائی عزیزی گفت: از سال‌های ۷۸ تا ۸۴ خبرنگار صفحه «جبهه و جنگ» روزنامه جمهوری اسلامی بودم و افتخار من روزنامه‌نگاری درباره شهدا و دفاع‌مقدس است. مصاحبه‌های فراوانی با فرماندهانی همچون شهید احمد کاظمی یا حاج قاسم سلیمانی دارم. در حال حاضر کتابی درباره حاج‌قاسم در دست نگارش دارم که برای تکمیل آن از مصاحبه‌هایی که با این این عزیز داشتم و تا کنون منتشر نشده است استفاده خواهم کرد.

دبیرکل مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع‌مقدس و مقاومت افزود: شیوه نگارش کتاب « ساعت قرار» حالت داستانی دارد ولی از استناد مطالب کاسته نشده است. در مصاحبه‌ها کلیدی‌ترین و زیباترین خاطره را به داستان تبدیل کردم. برای من مهم بود که داستان‌ها کوتاه باشند تا برای مخاطب یک تلنگر ایجاد کند که درباره راوی جستجو کند. ارتباط راحت مخاطب با داستان‌ها هدف اصلی نگارش این کتاب بود.

نویسنده کتاب‌هایی همچون «ریشه دربهشت»، «پابه پای ستاره» و «راز خرمای دی» توضیح داد: آخرین کتاب من «گفت‌وگوی  ناتمام» بود که سال ۹۲ منتشر شده است و ساعت قرار پس از ۱۰ سال به چاپ رسیده است. دلیل این تأخیر مسئولیت‌های اجرایی بوده که بر عهده داشته‌ام.

زکریائی عزیزی یادآور شد: در نوشتن حسم این است تا خود شهدا نخواهند، کسی نمی‌تواند بنویسد. در کتاب «دوست صمیمی» در اوج ناتوانی بودم و مدارکی نداشتم همچنین به دوستان شهید عیسی ذوالفقاری فرمانده دژبان سپاه دسترسی نداشتم. خواب شهید را دیدم و او آدرس جایی را به من داد که دست خطش در آنجا بود و این یک فصل از کتاب را تشکیل داد. نمی‌توانستم به آنها بگویم که خواب شهید را دیده‌ام تا اینکه خوابم را با برادرش در میان گذاشتم.

در ادامه این آئین،حجت‌الاسلام عبدالعلی گواهی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد:حسین زکریائی را از دوران جوانی می‌شناسم. او از همان ابتدا دغدغه دفاع مقدس داشت و تا کنون ۲۸ عنوان کتاب از وی به چاپ  رسیده است. مقام معظم رهبری به تولید ۱۰۰ برابری آثار دفاع مقدس تاکید دارند و باید یک اتفاق مبارکی در این زمینه بیفتد.

وی ادامه داد: ما هنوز نتوانسته‌ایم فرهنگ دفاع‌مقدس را به نسلی که تنها بخشی از آنها دفاع‌مقدس را درک کرده‌اند معرفی کنیم. باید این فرهنگ را به نسل جدید هم تفهیم کنیم چون دفاع‌مقدس برکات مادی و معنوی بسیاری دارد. فکر می‌کنم در این زمینه کوتاهی فراوانی کرده‌ایم. نویسنده کتاب ساعت قرار بعد از ۱۰ سال، قطعا سبک نگارش خود را تغییر داده است.

خاطراتی که در «ساعت قرار» گفته شد


حجت‌الاسلام گواهی خاطرنشان کرد: من با سه شهید که اسم‌شان در کتاب ساعت قرار آمده است آشنا هستم. اولین شهید  «ابوعمار» فرمانده سپاه مریوان است که در کردستان با او مأنوس بودم. فامیلی او «افتخاریان» بود. وقتی اسم این فرمانده شهید می‌آمد مردم صلوات می‌فرستادند. او «مسیح مریوان «بود، اما در شمال هم کسی همچنان ابوعمار را نمی‌شناسند.


وی ادامه داد: همچنین شهید حاج حسین بصیر هم از دیگر شهدایی است که با او مأنوس بودم. او در دوران دفاع‌مقدس به دنبال جذب روحانی برای دسته و گردان‌هایش بود. برادرش اصغر بصیر شهید شد و هادی بصیر برادر دیگر او فرمانده گردان بود. خودش هم جانشین «لشکر۲۵ » بود و دامادش هم به شهادت رسیده است. شهید بصیر مانند شهید برونسی در حاشیه شهر مشهد به سادگی زندگی می‌کرد. ما سه نفر روحانی در خدمت شهید بصیر بودیم. او به ما می‌گفت که اسیر نشوید و اگر اسیر شدید لباس یا مدارک هویتی خود را پنهان کنید اگر هم شهید شدید اشکال ندارد. شهید بصیر به دنبال معنویت بود.

حجت‌الاسلام گواهی همچنین اظهار کرد: پیشرفت در صنعت دفاعی از برکات دفاع‌مقدس است. شهامت و شجاعت به یادگار  مانده از دفاع‌مقدس، به دیپلمات‌های ما در راستای احقاق حقوق ملت ایران مقابل قدرت‌های جهانی اقتدار زیادی بخشیده است.

در بخش دیگر این آیین، امیر سرتیپ غلامحسین دربندی از همرزمان سپهبد شهید علی صیاد شیرازی با اشاره به تحرکات ضدانقلاب در کردستان توضیح داد: ما قبل از  آغاز جنگ هم،جنگ داشتیم. همانگونه استکبار جهانی گروه‌های تروریستی را در منطقه ایجاد کرد، ما پیش از جنگ هم با گروه‌های تجزیه‌طلب در پیکار بودیم. حاج قاسم سلیمانی دو کشور سوریه و عراق را از دهان اژدهای داعش بیرون کشید و تفکر مقاومت را جهانی کرد.

وی تأکید کرد: پیش از آغاز جنگ در کشورمان هم گروه‌هایی بدتر از داعش حضور داشتند که از هیچ جرم و جنایتی فروگذار نبودند. آنها به شیوه‌های مختلف مردم را به شهادت می‌رساندند یا پوست سر برخی اسرا را در کردستان می‌کندند. یا در یک مورد دختر سه ساله را در اصفهان با بنزین سوزاندند. همچنین فرمانده «تیپ ۱ » «لشکر۲۸ » کردستان به نام ایرج نصرت‌زاد را به این دلیل که پس از اسارت به امام توهین نکرد به رگبار بستند و پیکرش را از درخت آویزان کردند.

خاطراتی که در «ساعت قرار» گفته شد

این پیشکسوت ارتشی خاطرنشان کرد: همچنین ما سربازی به نام «صابر همیشگی» داشتیم که برای اینکه پا روی جنازه همرزمانش نگذارد از بالای کانال عبور کرد تا پشت تیربار بنشیند که دشمن را زمینگیر کند.  این درحالی است که بر اساس آمار، نظامیان آمریکایی پس از بازگشت از جنگ، به بیمارستان روانی می‌روند یا تعدادی خودکشی می‌کنند یا با اسلحه در مکان‌های عمومی انسان‌کشی می‌کنند.

سردار رضا آزادی دیگر سخنران این مراسم با شاره به چند آیه از قرآن گفت: تقریبا ۵۸ ماه از بهترین دوران زندگی‌ام را در دفاع مقدس بودم و ۴۰ روز هم برای دفاع از حرم مشرف شدم.  فکر می‌کنم ۵۰ درصد از شهدایی که اسامی آنها در کتاب ساعت قرار آمده است را می‌شناسم و با آنها مأنوس بودم.

خاطراتی که در «ساعت قرار» گفته شد

این رزمنده دوران دفاع مقدس ضمن بیان چند خاطره از همرزمانش خاطرنشان کرد: در برخی از مواقع در جبهه ترس بر ما غلبه می‌کرد، اما آنچه دل‌های ما را آرام کرد یاد خدا بود. بسیاری از شهدای ما انسان‌هایی بودند که به دلیل پیوند قلبی محکم‌شان با خدا شجاعت داشتند و به مقام‌های خاصی رسیده  بودند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر جهان در حال تغییر بزرگی است و این تغییر به مکتب امام حسین (ع)| پیوند خواهد خورد.

خاطراتی که در «ساعت قرار» گفته شد

در این مراسم، برخی از فرماندهان دفاع‌مقدس و مسئولان حوزه ایثار و شهادت از جمله رحیم نریمانی مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و تشکل‌های شاهد و ایثارگر بنیاد شهید و امور ایثارگران و نویسندگانی از جمله گلعلی بابایی، محمدعلی‌ آقامیرزایی، میثم رشیدی مهرآبادی و ... حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.