همایش همیاران وقف و رونمایی از کتاب حاج حسین آقا ملک روز شنبه 6 آبان 1402 در سالن همایش‌های موسسه فرهنگی قدس برگزار شد.

همایش همیاران وقف برگزار شد/ رونمایی از کتاب زندگینامه حاج حسین آقا ملک

در این مراسم که عصر شنبه در سالن همایش های موسسه فرهنگی قدس برگزار شد، مدیرعامل سازمان موقوفات ملک اظهار کرد: ۸۰ سال پیش در چنین روزهایی یعنی ششم آبان سال ۱۳۱۶، حسین ملک در دفترخانه ۲۸ تهران با ثبت سند ۷۹۱۶، عمارت پدری خود معروف به کتابخانه ملی ملک را وقف آستان مقدس حضرت رضا(ع) کرد که این موقوفه اولین سلسله از وقف‌های هشت‌گانه او به شمار می‌رود.
مهندس جعفر عباس‌پور ادامه داد: امیدوارم اقدام خیرخواهانه حاج حسین آقا ملک متوقف نشود و رسالت او را ادامه دهیم و در عین حال شاهد افزایش بهره‌وری از موقوفات این واقف گرانقدر باشیم.
ایشان با اشاره به لزوم تکریم از همیاران وقف خاطرنشان کرد: در این همایش از نماینده ناظر موقوفات حاج حسین آقا ملک و همچنین منتخب مشاوران، مزارعه کاران، تامین‌کنندگان و بازنشستگان این سازمان که سال‌ها یار و یاور موقوفات ملک بودند، تقدیر شد.

در این همایش همچنین از کتاب زندگینامه حاج حسین آقا ملک رونمایی شد. دکتر مرضیه مرتضوی نویسنده کتاب زندگینامه حاج حسین آقا ملک نیز گفت: این اثر نسخه دوم و کامل‌تر کتاب «حاج حسین آقا ملک؛ شخصیت، اقدامات، خدمات» و حاصل یک دهه پژوهش درباره منابع و مآخذ دوره قاجار به ویژه اسناد آرشیوی است که اطلاعات ارزشمندی درباره زندگی و اقدامات حاج حسین آقا ملک، پدر و پدربزرگ او ارائه می‌دهد که تاکنون در جایی چاپ نشده است.
وی درباره اهداف نگارش این نوشته بیان کرد: هدف از تالیف اثر مذکور، نخست معرفی حاج حسین آقا ملک به عنوان یکی از شخصیت‌های فاخر فرهنگی معاصر و بررسی خدمات ارزنده او در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی و سپس جلب توجه جامعه نسبت به اهمیت فرهنگ وقف و تشویق هرچه بیشتر درباره مبادرت به این سنت حسنه است.
نویسنده این اثر ادامه داد: حاج حسین آقا ملک به دلیل ارادت ویژه به حضرت علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام از سال ۱۳۱۶ تا ۱۳۵۰ شمسی طی چند وقف‌نامه رسمی، همه دارایی‌های خود را به آستان آن امام همام وقف کرد.
او حاج حسین آقا ملک را بزرگ‌ترین واقف آستان قدس رضوی در تاریخ معاصر ایران دانست و اضافه کرد: وسعت املاک و مستغلات وقفی او به اندازه‌ای است که گفته می‌شود از زمان صفویه تاکنون رقباتی به این وسعت به آستان قدس رضوی بخشیده نشده است.
دکتر مرضیه مرتضوی با بیان این‌که موقوفات ملک علاوه‌بر وسعت، از تنوع زیادی برخوردار است، گفت: اراضی مزروعی و مسکونی، باغ، عمارت، رودخانه، قنات، کاروانسرا، حمام، مسجد، مدرسه، دکان، سرا، بیمارستان، کتابخانه، موزه و... از جمله رقبات وقفی آن مرحوم به شمار می‌رود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.