نشست خبری سومین جشنواره بین‌المللی همام، ویژه آثار هنری هنرمندان دارای معلولیت،  امروز یکشنبه هفتم آبان ماه با حضور مریم جلالی، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره، سید مجتبی موسوی، رئیس هیات داوران و محمدرضا مشهدی، دبیر کل جشنواره هنری همام در برج میلاد برگزارشد. 

بسترهایی برای حمایت از هنرمندان معلول برتر فراهم شد/ نگاه مجلس نگاه حمایتی در حوزه معیشت است

به گزاش قدس آنلاین، در ابتدای این مراسم محمدرضا مشهدی، دبیر کل سومین جشنواره هنری همام گفت: ما در اختتامیه دور دوم جشنواره قول بین‌المللی شدن جشنواره را داده بودیم که این مسئله محقق شد. 

وی گفت: وزارت امور خارجه در ۱۴۰ نمایندگی ایران فراخوان ما را منتشر کرد که هنرمندان فلسطینی هم آثار خود را فرستادند اما متأسفانه به دلیل جنگ در غزه ارتباط ما با هنرمندان فلسطینی که آثارشان را ارسال کرده بودند قطع شده است.

مشهدی ضمن بیان اهداف جشنواره گفت: معلولان ۱۲ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و دغدغه‌های وسیعی دارند. نگاه مجلس نگاه حمایتی در حوزه معیشت است که نگاه خوبی است اما این بر عهده سمن‌ها است که مسیری برای شناسایی استعدادهای معلولان هموار کنند و همام بر این باور بود که می‌تواند سهمی در این عرصه داشته باشد.

دبیر جشنواره همام اعلام کرد: جشنواره همام ۱۱ آبان ماه در موسسه صبای فرهنگستان هنر افتتاح می‌شود و به مدت هفت روز تا ۱۷ آبان ادامه خواهد یافت. امسال در کنار هنرهای تجسمی و موسیقی، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هم به جشنواره اضافه شده است و ۴۰ درصد ظرفیت جشنواره به صنایع‌دستی اختصاص یافته است و ۸۰۰ اثر در بخش‌های رقابتی و غیررقابتی به نمایشگاه راه پیداکرده‌اند. 

وی افزود: از ۱۱ کشور جهان و ۲۷ استان کشورمان به جشنواره همام اثر ارسال شده است. 

مریم جلالی، عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره نیز گفت: همام را یک کار بنیادی می‌دانم. توانیابان با آموزش کارهای هنری هویت بنیان می‌توانند فعالیت اجتماعی و ثروت آفرینی داشته باشند.

وی افزود: صنایع‌دستی به حدی متنوع است که همه توانیابان می‌توانند در این حوزه آثار تولید کنند.

جلالی با اشاره به حضور میهمانان خارجی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای هنرمندان توانیاب، گفت: دو استاد خارجی در جشنواره کارگاه برگزار می‌کنند. جنگ نشانه بی‌هنری است و اینکه هنرمند فلسطینی ما نمی‌تواند در این جشنواره شرکت کند نشان‌دهنده بی‌هنری است. فراخوان جشنواره فجر صنایع‌دستی نیز اعلام شده و قرار است نفرات اول و دوم جشنواره همام در جشنواره فجر صنایع‌دستی شرکت داده شوند. 

سید مجتبی موسوی، رئیس هیئت داوران جشنواره همام نیز عنوان کرد: جشنواره همام قرار است دوسالانه باشد و پیشنهاد شده است که سایر رشته‌ها نیز در این جشنواره حضور داشته باشند که در دور سوم بخش صنایع‌دستی به جشنواره اضافه شده است.

وی حضور آثار هنرمندان ۱۱ کشور در این جشنواره را بسیار خوب ارزیابی و اظهار امیدواری کرد در سال‌های بعد آثار هنری از کشورهای بیشتری حضور داشته باشند.
موسوی اعلام کرد: جشنواره دو سالن نمایش دارد که یک سالن مربوط به آثاری است که با خلاقیت هنرمندان تولید شده و سالن بعدی به آثار باکیفیت هنرمندان که تقلید از آثار هنری برتر است، اختصاص داده شده است. 
در بخش پرسش و پاسخ نیز مشهدی اعلام کرد: ۳۵ برگزیده در سه رشته خواهیم داشت. پنج برگزیده مردمی هم خواهیم داشت و جوایز نیز شامل تندیس جشنواره و ۲۰ میلیون وجه نقد است و امیدواریم در دوره بعدی میزبان هنرمندان در بخش فیلم و تئاتر باشیم.

وی یکی از دغدغه‌های همام را حمایت از برگزیدگان جشنواره اعلام کرد و گفت: بسترهایی برای حمایت از هنرمندان معلول برتر جشنواره فراهم شد و هنرمندان در داخل و خارج از کشور نمایشگاه برگزار کردند. همچنین ۹۳ درصد آثار فروش رفت و هنرمندان سفارش کار گرفتند.  گالری دائمی همام نیز افتتاح خواهد شد تا به صورت دائمی هنرمندان بتوانند آثارشان را به نمایش بگذارند. صندوق هنر نیز در دور قبل اعتباری به برگزیدگان اختصاص داد که امیدواریم در این دوره نیز این مهم محقق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.