مایک جانسون رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا، یک بسته ۱۴.۳ میلیارد دلاری کمک کشورش به اسرائیل را ارائه کرد که از طریق کاهش بودجه دولتی که دولت بایدن سال گذشته امضا کرده بود، تامین خواهد شد.

نخستین مخالفت رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا با دولت بایدن

به گزارش قدس انلاین به نقل از ایرنا، شبکه خبری ان‌بی‌سی‌نیوز نوشت: به نظر می رسد رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا از کمک به اسرائیل برای نخستین دور مخالفت ها با جو بایدن رئیس جمهوری این کشور استفاده می کند.

براساس گزارش ها، جانسون به دنبال پرداخت بسته کمک های مالی به اسرائیل از طریق کاهش ۱۴.۳ میلیارد دلاری از بودجه خدمات درآمد داخلی دولت است (خدمات درآمد داخلی یک سازمان دولتی زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری این کشور است که مسئولیت مصرف درآمدهای دولتی را به عهده دارد).

در لایحه جدیدی که جمهوری خواهان مجلس نمایندگان دیروز دوشنبه منتشر کردند، ۱۴.۳ میلیارد دلار بودجه اضطراری برای اسرائیل در نظر گرفته شده و در عین حال همان مقدار بودجه از قانون کاهش تورم، آب و هوا، مراقبت های بهداشتی و مالیاتی که بایدن سال گذشته امضا کرد، لغو و کسر شده است.

به نوشته این شبکه خبری، این لایحه پیشنهادی مجلس نمایندگان اگرچه توسط مجلس سنا که تحت کنترل دموکرات ها است و همچنین کاخ سفید رد می شود، اما منجر به نزاع بر سر چگونگی تصویب کمک‌های به اسرائیل خواهد شد.

ان بی سی نیوز، این اقدام را نخستین آزمون جانسون در پیگیری خواسته های برخی جمهوری خواهان تندرو علیه دولت بایدن ارزیابی کرد.

جانسون خود نیز در مصاحبه ای با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: «من می‌دانم که اولویت دولت افزایش بودجه خدمات درآمد داخلی است، اما فکر می‌کنم اگر این موضوع را برای مردم آمریکا مطرح کنید، آنها اعلام خواهند کرد که ایستادن در کنار اسرائیل و محافظت از بی‌گناهان بیشتر در راستای منافع ملی ایالات متحده است».

کاخ سفید در واکنش به این اقدام، مجلس نمایندگان جمهوری خواهان را متهم کرد به اینکه با این پیشنهاد باعث کسری بودجه و افزایش فرار مالیاتی ثروتمندان می شوند.

کارین ژان پیر سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای گفت: «سیاسی کردن منافع امنیت ملی ما یک اقدام محکوم به شکست است».

دبی واسرمن شولتز نماینده دموکرات فلوریدا نیز گفت که از اقدام جانسون عمیقا آشفته شده است. وی در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: «بازی‌های سیاسی جانسون برای همه آمریکایی‌های طرفدار اسرائیل توهین‌آمیز است و امیدوارم او فورا مسیر خود را تغییر دهد».

بودجه خدمات درآمد داخلی دولت ایالات متحده در مجموع نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار است و دولت بایدن که در سال ۲۰۲۲ آن را به امضا کرده بود اعلام کرد که از آن برای افزایش خدمات مشتری و تعقیب ثروتمندان فراری از مالیات استفاده خواهد کرد.

ران وایدن رئیس کمیته مالی سنا نیز طرح جانسون را وحشتناک و غیرعملی خواند و گفت: «من با آن مخالفت خواهم کرد و از هر ابزاری به عنوان رئیس کمیته مالی به منظور جلوگیری از تصویب آن استفاده خواهم کرد».

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.