ناظر تزئینات معماری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: عوارض و سوراخ های روی ستون های چهلستون که به تازگی تصاویر آن در فضای مجازی منتشر شده است، جدید نیست و ربطی به موریانه ندارد.

 موریانه ها چهل ستون را خوردند!/ پاسخگویی میراث فرهنگی اصفهان+ تصاویر

به گزارش قدس آنلاین،  تصاویری در شبکه های اجتماعی مبنی بر اینکه "موریانه ها چهلستون را خوردند" منتشر شده است که در این تصاویر، عوارضی بر بدنه ستون‌های چهلستون دیده می شود اما ناظر تزئینات معماری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان این عوارض را بی ارتباط به موریانه و مربوط به «سوسک چوب » دانست.

بهشاد حسینی با بیان اینکه ستون‌ها در دوران مختلف به اندازه کافی روغن خورده اند و مشکل خاصی ندارند، افزود: این عوارض در قطعات الحاقی که موسسه ایتالیایی « ایزمئو» در ستون‌های چهلستون کار کرده است، بیشتر دیده می‌شود اما آنچه مهم است اینکه، این عوارض ربطی به موریانه ندارد.

وی تصریح کرد: در دهه چهل ایزمئو در داخل این ستون‌های چوبی آهن گذاشته و در واقع آن چیزی که وزن ایوان چهلستون را تحمل می‌کند، سازه فلزی داخل این ستون هاست.

«ایزمئو » مؤسسۀ ایتالیایی برای شرق میانه و شرق دور است که در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی به ایران آمد و در زمینۀ باستان‌شناسی، بررسی و مرمت بناها و محوطه‌های تاریخی ایران فعالیت چشم‌گیر داشت. مرمت میدان نقش جهان، عالی‌قاپو، چهل‌ستون، هشت‌بهشت و مسجد جمعۀ اصفهان از مهمترین فعالیت های مرمتی این موسسه در ایران به شمار می آیند.

ناظر تزئینات معماری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: عوارض مربوط به فعالیت موریانه، رَدِ گِل است. وقتی موریانه شروع به حرکت می کند، با تلفیقی از بزاق و مواد دفعی، تونل و کانال‌های گلی درست می‌کند.

وی تصریح کرد: این آفت به مکان‌هایی که در فضاهای باز هستند، کمتر و در شرایط خیلی خاص حمله می‌کند.

حسینی اظهار داشت: پیگیر معضل سوسک چوب بوده ایم و یکسری مکاتبات هم در این رابطه با ژاپنی ها که در این رابطه صاحب نظر هستند، هم داشته ایم ؛ استفاده از آفت کش‌هایی که باقیمانده برجای می گذارند، در بناهای تاریخی مخاطره آمیز است چراکه باعث ایجاد تغییرات نامناسب بر روی آرایه‌ها، الحاقات وجسمیت چوب های تاریخی می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از آفت کش های گازی که باقی مانده بر جای نمی گذارند نیز با توجه به اینکه بنا در فضای آزاد قرار دارد و محصور کردن آن با توجه به ابعاد بنا مقدور نیست مبارزه با آفات ایچنینی مثل سوسک چوب را دشوار می‌کند.

ناظر تزئینات معماری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: اکثر روش های مبارزه با افت سوسک چوب تنها بر روی مرحله لاروی اثربخش است و در مراحل تخم و شفیرگی، مبارزه با آنها سخت تر است.

وی با بیان اینکه سوسک چوب را سالیانه با آفت کش های گازی کنترل می کنیم ، گفت: سوسک چوب مثل موریانه زندگی اجتماعی ندارد و وابسته به کلونی نیست. این آفت توانایی پرواز دارد و هر بار پس از مبارزه با آفت، مجدد احتمالِ بازگشت آن وجود دارد.

کاخ چهل‌ستون کوشک میانی باغی است به همین نام که در دوره صفوی و شاه عباس اول بنا شده است. این باغ و کوشک میانی آن در فهرست آثار جهانی قرار دارند.

انعکاس ستون‌های بیستگانه ایوان این کاخ در حوض مقابل عمارت، مفهوم چهلستون را بیان می‌کند اما باید گفت، وجه تسمیه این کاخ به علت تعدد ستونهای کاخ است زیرا عدد ۴۰ در ایران کثرت و تعدد را می‌رساند .

 موریانه ها چهل ستون را خوردند!/ پاسخگویی میراث فرهنگی اصفهان+ تصاویر

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.