دیوان عدالت اداری اعلام کرد: الزام به برگزاری آزمون ورودی پایه دهم مدارس سمپاد، به گذشته تسری نمی‌یابد و مشمول دانش‌آموزان در حال تحصیل در این مدارس نیست.

دیوان عدالت اداری رأی به برگزاری آزمون ورودی پایه دهم مدارس سمپاد داد

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مدارس سمپاد جزو مدارس دولتی خاص هستند که با برگزاری آزمون ورودی در پایه هفتم اقدام به پذیرش دانش‌آموزان مستعد و گاه تیزهوش می‌کنند.

دانش‌آموزانی که در آزمون ورودی پایه هفتم قبول می‌شوند تا پایان پایه دوازدهم در این مدارس تحصیل می‌کنند، اما اگر دانش‌آموزی بخواهد از پایه دهم وارد این مدارس شود باید در آزمون ورودی (تکمیل ظرفیت) شرکت کند.

هم‌اکنون هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، مقرره تبعیض‌آمیز میان دانش‌آموزان عادی و استعدادهای درخشان مبنی بر پذیرش دانش‌آموزان پایه نهم بدون شرکت در آزمون پایه دهم در مدارس استعدادهای درخشان را باطل کرد.

دیوان عدالت اداری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به اینکه آرای شماره ۵۴ مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۵ و شماره ۸۳۷۹ مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری متضمن اعمال ماده ۱۳ قانون دیوان عدالت اداری و تسری اثر ابطال مقررات موضوع این رای به زمان تصویب مقررات فوق نیست، بنابراین به موارد مربوط گذشته تسری نمی‌یابد و دانش‌آموزانی که قبلا و یا در حال حاضر در مدارس استعداد درخشان تحصیل کرده و می‌کنند، مشمول مفاد آن‌ها نیستند.

با توجه به اخبار منتشره در فضای مجازی و انتشار برخی از تصاویر مربوط به تجمع تعدادی از دانش‌آموزان استعداد درخشان و خانواده‌های آن‌ها در برخی از استان‌ها به اطلاع می‌رساند:

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در اوایل سال جاری و در مقام رسیدگی به شکایتی به خواسته ابطال ردیف ۵ از جزء (د-۱) ضوابط و شرایط ثبت نام ذیل بند (د) دستور العمل آزمون‌های ورودی دبیرستان‌های دوره اول و دوم استعدادهای درخشان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱، به موجب رای شماره ۵۴ مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۰۲ و با این استدلال که حکم مقرره مزبور در خصوص امکان ثبت نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان پایه نهم مدارس استعدادهای درخشان بدون شرکت در آزمون پایه دهم مصداق تبعیض ناروا و عدم ایجاد امکانات عادلانه برای آحاد ملت است.

رای به ابطال مقرره یاد شده به دلیل مغایرت آن با بند ۹ اصل سوم و اصول نوزدهم و بیستم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران صادر کرد. این هیات اخیرا نیز در مقام رسیدگی به شکایتی به خواسته ابطال ماده ۹ و بند ۱ ماده ۱۰ ذیل فصل سوم با عنوان " پذیرش و انتقال دانش‌آموز" از آیین نامه مدراس استعدادهای درخشان مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ هیات امنای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، به موجب دادنامه شماره ۸۳۷۹ مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۲ اعلام کرد که ترتیب اثر دادن به معدل، فرع بر پذیرش دانش‌آموزان پایه نهم مدارس استعدادهای درخشان در پایه دهم بدون برگزاری آزمون بوده.

با توجه به مخالفت هیات عمومی دیوان عدالت اداری با عدم برگزاری آزمون (به شرح مقرر در رای شماره ۵۴ مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۵)، ماده ۹ و بند ۱ ماده ۱۰ ذیل فصل سوم با عنوان " پذیرش و انتقال دانش‌آموز" از آیین نامه مدارس استعدادهای درخشان مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ هیات امنای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان نیز مغایر با مفاد رای شماره ۵۴ مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری بوده و ابطال می‌شود.

با عنایت به اینکه آرای شماره ۵۴ مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۵ و شماره ۸۳۷۹ مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری متضمن اعمال ماده ۱۳ قانون دیوان عدالت اداری و تسری اثر ابطال مقررات موضوع این رای به زمان تصویب مقررات فوق نیست، بنابراین به موارد مربوط گذشته تسری نمی‌یابد و دانش‌آموزانی که قبلا و یا در حال حاضر در مدارس استعداد درخشان تحصیل کرده و می‌کنند، مشمول مفاد آن‌ها نیستند

با این حال، آراء مزبور بر اساس ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری در رسیدگی و تصمیم گیری مراجع قضایی و اداری معتبر و ملاک عمل است و با توجه به ابتنای آن بر اصول تساوی و عدم تبعیض، در صورتی که دانش‌آموزان مدارس استعداد درخشان و خانواده‌های آنان در رابطه با مفاد این آراء ملاحضاتی دارند، می‌توانند از طریق انعکاس موضوع به مبادی ذیربط و حل مساله از طریق وضع قانون و ... اقدام نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.