رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به شبهه ناصبی‌بودن مردم فلسطین به بیان خاطره‌ای از رئیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین پرداخت که گفته بود «مثل این که خدا بنا دارد فلسطین را همیشه به دست غیر عرب‌ها آزاد کند.» 

مسلمانان فلسطینی عشق اهل بیت را در دل دارند + فیلم

مولوی محمد اسحاق مدنی درباره برخی مطالب منتشرشده در فضای مجازی که مردم فلسطین را ناصبی و مخالف شیعیان معرفی می کنند، اظهار داشت: این گونه شبهات در واقع شبهات دروغین و بی اساس است. اولا اگر اینها ناصبی بودند، چرا از ابتدای انقلاب میانه خوبی با ایران داشتند؟ مشخص بود که مردم ایران شیعه هستند ولی مدت زیادی از پیروزی انقلاب نگذشته بود که یاسر عرفات (رئیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین) به ایران آمد و بعد از جلسه ای که با امام خمینی (ره) داشت، گفت مثل این که خدا بنا دارد فلسطین را همیشه به دست غیر عرب ها آزاد کند. چون صلاح الدین ایوبی هم یک کرد بود نه عرب. یاسر عرفات تحت تاثیر صحبت های امام خمینی (ره) این جمله را گفته بود. از آن زمان تاکنون گروه هایی مثل حماس با جمهوری اسلامی در ارتباط هستند و ایران نیز تا جایی که توان داشته از آن ها حمایت کرده است و آن را وظیفه خود می داند.

استاد دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: عده ای متعصب وجود دارد که همه اهل سنت را ناصبی می دانند. ناصبی کسی است که با اهل بیت دشمنی داشته باشد، در صورتی که در کتاب های فلسطینی همان چیزهایی نوشته شده که در کتاب های سایر اهل سنت نوشته شده است. فضایل حضرت علی(ع)، حضرت حسن، حضرت حسین و حضرت فاطمه زهرا در این کتاب ها نوشته شده است. مثلا این روایت پیامبر(ص) در کتاب صحیح بخاری که صحیح ترین کتاب اهل سنت است و یکی از کتاب های فلسطینیان هم هست، آمده است که «فاطمه بضعه منی» یعنی فاطمه پاره تن پیامبر است.

آیا فلسطین را غیرعرب آزاد خواهد کرد؟+ فیلم

وی با استناد به روایتی دیگر در فضایل اهل بیت(ع) افزود: پیامبر به حضرت علی فرمود تو را هیچ منافقی دوست نخواهد داشت و هیچ مومنی با تو کینه نخواهد ورزید که این روایت نیز در کتاب های فلسطینی هم آمده و عمل آن ها نیز همین است و هیچ فرقی با اهل سنت دیگر کشورها ندارند.

اسحاق مدنی افزود: شما از هر فلسطینی بپرسید که در پایان نماز چه می گویید، خواهد گفت «اللهم صل علی محمد و علی آل محمد کما صلیت علی ابراهیم و علی آل ابراهیم انک حمید مجید؛ اللهم بارک علی محمد و علی آل محمد کما بارکت علی ابراهیم و علی آل ابراهیم» نماز همه فلسطینی ها اینگونه پایان می یابد و چگونه می توان چنین مسلمانی را ناصبی دانست؟

وی ادامه داد: مسلمانان فلسطینی عشق اهل بیت را در دل دارند و از سیره پیامبر و هر چیزی که در قرآن و حدیث است، اطاعت می کنند. اگرچه آنان شیعه نیستند ولی اهل بیت و پیامبر و قرآن را دوست دارند. این باورکردنی نیست که یک مسلمان بگوید من اهل بیت را دوست ندارم؛ همانگونه که باور کردنی نیست که برخی از اهل سنت بگویند شیعیان قرآن را قبول ندارند درحالی که ما قرآن شیعیان را در مساجد می بینیم که هیچ تفاوتی با قرآن اهل سنت ندارد. بنابر این نسبت دادن اهل سنت به ناصبی بودن درست نیست و از این دروغ بزرگتر نداریم.

استاد دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان خاطره ای گفت: در اوایل انقلاب در سمیناری در کانادا شرکت کردم و بعد از صحبت هایم یک شیعه مراجعه کرد و قیمت قربانی در ایران را پرسید که پس از پیگیری گفتم حدود ۳۰۰ دلار است و روز بعد دیدم آن شخص شیعه ۳۰۰ دلار به من داد و گفت چون عید قربان نزدیک است، وقتی به ایران برگشتم، گاوی را خریداری کرده و برای حضرت فاطمه زهرا(ع) قربانی کنم. در واقع این شخص به من اعتماد کرد و می دانسته که من فاطمه زهرا را قبول دارم و اگر این شیعه مرا ناصبی می دانست، هیچوقت پول خود را به من نمی داد.

چگونه خون بر شمشیر پیروز است؟

این استاد دانشگاه افزود: تاریخ به ما نشان داده که استعمارگر و ظالم به هر اندازه هم قوی باشد باید این سرزمین را رها کند. تجربه نشان داده است. مردم الجزایر حدود ۲۰۰ سال زیر سلطه فرانسه بودند و با دست های خالی این کشور را آزاد کردند. در آفریقای جنوبی حکومتی ظالم و نژادپرست حاکم بود ولی در نهایت مجبور به ترک این کشور شد. مردم فلسطین با این روحیه شهادت طلبی که دارند، در نهایت رژیم صهیونیستی باید این کشور را تخلیه کند، حتی اگر صد سال طول بکشد. مسلمانان هم بدانند که همیشه این وضعیت ادامه نخواهد داشت و روزی خواهد آمد که حاکمان کشورهای مسلمان ناچارند تدبیری بیاندیشند و وحدتی را ایجاد کنند. هر زمانی که میان کشورهای اسلامی وحدت ایجاد شد، حاکمان این کشورها باید تصمیمی بگیرند که قرآن و حدیث از آنها می خواهد.

آیا فلسطین را غیرعرب آزاد خواهد کرد؟+ فیلم

وی افزود: همیشه این ضرب المثل صحیح است که خون بر شمشیر پیروز است. اگرچه خون به ظاهر، برنده نیست ولی اثرات آن بیش از شمشیر است و مردم فلسطین برای خون دادن آماده هستند. این روزها می بینیم که مردم فلسطین و غزه به شهادت می رسند ولی روحیه آنها تضعیف نمی شود و بر ایده خود ایستاده اند. اگر همین انگیزه ای که در میان مردم غزه وجود دارد، در میان همه کشورهای اسلامی باشد، جایی در دنیا برای اسراییل باقی نمی ماند و بهتر است رژیم صهیونیستی امروز آن روز را پیش بینی کند. البته آنها چنین روزی را پیش بینی کرده اند و به همین دلیل به دنبال ایجاد تفرقه میان مسلمانان هستند ولی تفرقه، مدتی دارد و وقتی زشتی چیزی بر همگان آشکار شود، آن وقت خواهند فهمید که تفرقه چیز بدی است. هنوز آن ها به آن نتیجه نرسیده اند و روزی خواهد آمد که همه به این نتیجه می رسند که باید تصمیم واحدی بگیرند و یک حرفی بزنند.

سفارشی به رسانه‌ها

مولوی اسحاق مدنی انتقادی را متوجه برخی رسانه های داخلی کرد و گفت: رسانه ها کم لطفی می کنند. چون گاهی بدون این که از موضوعی خبر داشته باشند، آن را مطرح می کنند که باعث ناراحتی عموم اهل سنت می شود و لذا درخواست می کنم تا از موضوعی اطلاعی ندارند، آن را مطرح نکنند. بسیاری از مسائل وجود دارد که اهل تشیع آن را در مجالس خود نشنیده اند ولی اهل سنت به آن عقیده دارند و چون شیعیان آن موضوع نشنیده بودند، تعجب می کنند و مساله را به خوبی مطرح نمی کنند. وقتی شما در رسانه مطلبی را بیان می کنید، مخالفان آن را اشتباه فکری رسانه نمی دانند بلکه تصور می کنند شما عمدا آن را مطرح کرده و به اهل سنت توهین می کنید. لذا آن را بزرگنمایی کرده و مشکلاتی ایجاد می شود.

وی افزود: گاهی اوقات از یک نفر که شیعه شده دعوت می کنند تا در رسانه حاضر شود و بگوید چگونه شیعه شده است. اگر آن فرد شیعه شده، لزومی به بیان جزییات آن است. بیان این نوع مطالب خدمت به تشیع نیست. گاهی ممکن است موجب ناراحتی شود و لطمه به پرچم وحدت بزند که جمهوری اسلامی ایران آن را بلند کرده است.

رئیس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب ادامه داد: من سه دوره به عنوان نماینده مجلس خبرگان بودم ولی یک روز ندیدم که امام خمینی(ره) صحبتی کند که بگویم ای کاش این صحبت مطرح نمی شد و هیچوقت هم از محبت من به او کم نشده است. رهبر معظم انقلاب نیز همواره احترام دیگران را نگه می دارند. لذا رسانه ها باید توجه به این مساله داشته باشند که به سود انقلاب است و مهمترین نکته انقلاب نیز موضوع وحدت است. این انقلاب بر اساس وحدت به وجود آمده و بر اساس وحدت باید ادامه پیدا کند. هر کسی که غیر از این مسیر را برود، باعث تفرقه می شود و هیچ چیزی به اندازه تفرقه به این انقلاب آسیبی نمی زند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.