با زیربار ترافیک رفتن ۴۸۰ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور این طرح استراتژیک در آستانه بهره برداری کامل قرار گرفته است.

کریدور بزرگراهی غرب کشور آماده افتتاح/۴۸۰کیلومتر زیربارترافیک رفت

به گزارش قدس آنلاین، کریدور بزرگراهی غرب به عنوان نقطه اتصال دسترسی قفقاز به آب‌های آزاد و خلیج فارس، در حال تکمیل بوده و با تلاش صورت گرفته از ۵۳۱ کیلومتر کریدور بزرگراهی غرب کشور در حوزه استحفاظی این استان، تاکنون بیش از ۴۸۰ کیلومتر به پایان رسیده و زیربار ترافیک رفته است، پروژه‌ای که بهره برداری از آن، شکوفایی اقتصادی برای استان‌های غربی کشور به همراه دارد.

این کریدور بزرگراهی که محور توسعه غرب کشور به شمار می‌رود با هدف تسهیل ترانزیتی اوراسیا و همچنین جابجایی مسافر از کشورهای ترکیه و عراق به آب‌های آزاد و ضمن کاهش زمان سفر و سهولت جابه‌جایی بین استان‌های شمال غرب به جنوب غرب به طول یک هزار و ۵۳۰ کیلومتر در دست احداث است.

در این طرح که مرز بازرگان در آذربایجان غربی را با عبور از کردستان، کرمانشاه و لرستان به بندر امام خمینی (ره) خوزستان متصل می‌کند، علاوه بر هموار سازی مسیر ترانزیت ایران به اروپا و بالعکس نقش مهمی در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و کاهش آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای نیز خواهد داشت.

پایانه مرز بازرگان بزرگترین مرز زمینی کشور و دروازه اصلی ورود ایران به اروپا به شمار می‌رود، این پایانه در دو کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب قرار گرفته است و با اتمام این مسیر مدت زمان حمل و نقل کالا و صادرات به کشورهای خارجی یک سوم کاهش می‌یابد.

۳۰ درصد از کل یک هزار و ۵۳۰ کیلومتر کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول ۵۴۰ کیلومتر آن در آذربایجان غربی واقع شده است که تکمیل و بهره برداری آن نه تنها موجب رونق اقتصادی، تسهیل در حمل و نقل، صادرات کالا در این منطقه بلکه زمینه ساز افزایش تبادلات از ایران به کشورهای اروپایی نیز می‌شود.

کریدور بزرگراهی غرب کشور آماده افتتاح/۴۸۰کیلومتر زیربارترافیک رفت

کریدور بزرگراهی غرب کشور در مسیر بهره برداری قرار دارد

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت این طرح مهم و استراتژیک گفت: با تلاش صورت گرفته از ۵۳۱ کیلومتر کریدور بزرگراهی غرب کشور در حوزه استحفاظی این استان، تاکنون بیش از ۴۸۰ کیلومتر به پایان رسیده و زیربار ترافیک رفته است.

محسن حمزه لو با بیان اینکه امسال ۲۰۰ کیلومتر راه و بزرگراه در آذربایجان غربی به بهره‌برداری رسیده و زیربار ترافیک می‌رود، اظهارکرد: از این میزان راه ۱۵۰ کیلومتر در هفته دولت به بهره برداری رسید و ۵۰ کیلومتر هم در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه طول کریدور بزرگراهی غرب کشور در جنوب آذربایجان غربی ۲۶۱ کیلومتر و در شمال استان هم ۲۷۰ کیلومتر است، افزود: کریدور بزرگراهی غرب کشور مرز بازرگان در شمالی ترین نقطه آذربایجان غربی را به بندر امام خمینی در استان خوزستان متصل می‌کند که ٣٠ درصد این شبکه حمل و نقل جاده‌ای به طول ۵۳۱ کیلومتر در آذربایجان غربی قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: وجود یک هزار کیلومتر مرز مشترک و همجواری آذربایجان غربی با سه کشور، این استان را به دروازه اصلی ارتباط ایران با اروپا تبدیل کرده است.

کریدور بزرگراهی غرب کشور آماده افتتاح/۴۸۰کیلومتر زیربارترافیک رفت

یک چهارم پایانه مرزی کشور در آذربایجان غربی قرار دارد

حمزه‌لو با بیان اینکه عمده حمل و نقل جاده‌ای کالا و مسافر کشور از طریق پایانه‌های مرزی استان انجام می‌شود، اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی استان در ارتقای مبادلات مرزی بسیار مهم است و اتمام کریدور بزرگراهی غرب کشور نقش مهمی در توسعه استان ایفا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط کنونی، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در پایانه‌های مرزی یکی از کارآمدترین راهکارهای برون رفت از چالش‌های اقتصادی به شمار می‌رود، افزود: عمده حمل و نقل جاده‌ای کالا و مسافر کشور از طریق پایانه‌های مرزی استان یعنی یک چهارم پایانه‌های مرزی کشور انجام می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: تخصیص ۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه بخش‌های حمل و نقل آذربایجان غربی در مصوبات سفر ریاست جمهوری نشان از اهمیت توسعه راه‌های ارتباطی بوده و این امر با جدیت دنبال می‌شود.

کریدور بزرگراهی غرب کشور آماده افتتاح/۴۸۰کیلومتر زیربارترافیک رفت

تکمیل کریدور بزرگراهی غرب کشور تا پایان دولت سیزدهم

مجری احداث پروژه کریدور بزرگراهی غرب کشور نیز طی گفتگویی گفت: تا پایان دولت سیزدهم بیش از ۲۰۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی واقع در کریدور بزرگراهی غرب کشور به بهره برداری می‌رسد که با این اقدام عملیات اجرایی کریدور در ۴ استان کشور به اتمام می‌رسد.

غلامرضا خرمی از افتتاح بیش از ۲۰۰ کیلومتر محورهای مواصلاتی واقع در کریدور بزرگراهی غرب کشور تا پایان دولت سیزدهم خبر داد و گفت: با این اقدام، عملیات اجرایی محورهای مواصلاتی کریدور غرب در چهار استان آذربایجان غربی، کرمانشاه، لرستان و خوزستان به اتمام می‌رسد و در صورت تخصیص ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز بیش از ۹۰ درصد از عملیات اجرایی کریدور در استان کردستان نیز تکمیل خواهد شد.

وی کریدور بزرگراهی غرب کشور را تسهیل کننده ارتباط میان استان‌های شمال غرب به جنوب غرب اعلام کرد و گفت: بهره برداری از این کریدور دسترسی به آب‌های آزاد و کشورهای آسیای میانه را فراهم می‌کند که از این نظر رونق ترانزیت بین المللی را به همراه دارد.

مجری احداث کریدور پروژه بزرگراهی غرب کشور در خصوص اتمام عملیات اجرایی ۴۵ کیلومتر از کریدور در استان کرمانشاه توضیح داد و گفت: تا پایان دولت نیز ۷۰ کیلومتر دیگر از محورهای مواصلاتی در استان کرمانشاه تکمیل می‌شود و به این ترتیب ضمن حذف گلوگاه‌های ترافیکی مسیر، ایمنی بیشتر و افزایش سرعت سیر را به همراه دارد.

مجری احداث پروژه کریدور بزرگراهی غرب کشور در خصوص عملیات اجرایی محورهای واقع در استان آذربایجان غربی توضیح داد و گفت: تا سال آینده کریدور بزرگراهی غرب کشور در استان آذربایجان غربی به طول ۳۹۰ کیلومتر تکمیل می‌شود که ۲۰ کیلومتر آن تا پایان سالجاری است.

کریدور بزرگراه غرب کشور در آذربایجان غربی یکی از شریان‌های اصلی و نقاط اتصال دو منطقه تجاری به شمار می‌رود، امید است با همت دولت سیزدهم نه تنها آذربایجان غربی شاهراه ارتباطی ایران به اروپا از بن بست محرومیت در راه‌های ارتباطی خارج شود بلکه زمینه رشد و رونق اقتصادی در این منطقه فراهم شود.

هم اکنون عملیات احداث قطعات باقی مانده کریدور بزرگراهی غرب کشور در جنوب استان آذربایجان غربی در دست اجراست.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.