طبق آخرین قولی که به معلمان بازنشسته ۱۴۰۱ داده شد، قرار بود پاداش آن‌ها تا شهریور گذشته تسویه شود؛ اما هنوز این اتفاق نیفتاده و آن‌ها از این موضوع گلایه‌مند هستند.

گلایه‌مندی معلمان بازنشسته از طولانی شدن پرداخت پاداش پایان خدمت؛ پاداشی که بی‌ارزش می‌شود

به گزارش قدس خراسان، «آبان هم به نیمه رسید؛ اما خبری از پاداش معلمان بازنشسته سال۱۴۰۱ نشد». این یکی از جملات معلم بازنشسته‌ای است که موهایش سفید شده و سن وسالش از ۵۰ سال گذشته و آن را با ما در میان می‌گذارد. به گفته خودش بیش از ۳۰ سال برای تعلیم و تربیت فرزندان این شهر زحمت کشیده و تلاش کرده؛ اما کمترین کاری که حق قانونی اوست، به موقع برایش انجام نمی‌دهند و حتی حالا که بیش از یک سال از بازنشستگی‌اش گذشته، به پاداش پایان خدمتش نرسیده است.

پای صحبت بسیاری از بازنشستگان صنف فرهنگی که بنشینی، نخستین دغدغه‌ای که برایت از آن خواهند گفت، همین است. سال‌هاست سیستم آموزش و پرورش با این مشکل مواجه بوده و هنوز برای آن فکری اندیشیده نشده است. معمولاً بیشتر ارگان‌ها و سازمان‌ها به فاصله خیلی کوتاهی تمام مطالبات از جمله پاداش آخر خدمت را به نیروهای بازنشسته خود پرداخت می‌کنند. حق هم همین است؛ چرا که با توجه به شرایط اقتصادی کشور بی‌شک همه برای هزینه‌کرد این پاداش برنامه دارند. وقتی میان شروع دوره بازنشستگی و پرداخت پاداش پایان خدمت فاصله‌ای طولانی می‌افتد، بسیاری از برنامه‌هایی که بازنشستگان برای استفاده از پاداش داشتند، اجرایی نخواهد شد.

طبق آخرین قولی که به معلمان بازنشسته ۱۴۰۱ داده شد، قرار بود پاداش آن‌ها تا شهریور گذشته تسویه شود؛ اما هنوز این اتفاق نیفتاده و آن‌ها از این موضوع گلایه‌مند هستند.

تأخیری یک ساله در پرداخت پاداش

یکی از این بازنشستگان می‌گوید: تأخیر بیش از یک سال در پرداخت معوقات، تمام معادلات زندگی ما را به هم ریخته است. در این مدت بارها قول دادند پاداش‌ها را پرداخت کنند؛ اما این وعده‌ها عملی نشد. آخرین بار هم قولشان برای شهریور بود؛ اما شهریور تمام شد، مهر آمد و رفت و هنوز به قول‌های داده شده عمل نکرده‌اند.

او ادامه می‌دهد: چرا هیچ‌کس در مورد پرداخت پاداش بازنشستگان سال ۱۴۰۱ پاسخگو نیست؟ انگار ما وجود خارجی نداریم. نمی‌دانیم این موضوع را باید با چه کسی مطرح کنیم. چند بار هم به اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی رفته‌ایم.  

معنی پاداش پایان خدمت چیست؟ 

یکی دیگر از فرهنگیان که سال گذشته بازنشسته شده، با ابراز گلایه از شرایط بد پرداخت پاداش پایان خدمت می‌گوید: پاداش پایان خدمت از اسمش مشخص است؛ یعنی پاداش پایان خدمت. چرا پس از یک سال این پاداش را که حق ماست، پرداخت نمی‌کنند؟ چرا بقیه ارگان‌ها پاداش بازنشستگان خود را سریع پرداخت می‌کنند؛ ولی متأسفانه آموزش و پرورش با گذشت یک سال از بازنشستگی هنوز پاداش و حق و حقوق ما را نپرداخته است؟

وی می‌افزاید: این حق یک معلم که ۳۰ سال از دوران طلایی زندگی خود را صرف خدمت به فرزندان این مرز و بوم کرده و روح و جسم خود را فدای این امر مقدس می‌کند، نیست که به جای اینکه قدرشناس او باشند و بلافاصله پس از بازنشستگی حق و حقوق قانونی‌اش را بپردازند، این‌گونه با او برخورد می‌کنند.

برنامه بی‌برنامه

یکی دیگر از معلمان بازنشسته درخصوص وضعیت پرداخت پاداش پایان خدمتش می‌گوید: وقتی یک فرهنگی بازنشسته می‌شود، برای پاداش پایان خدمتش برنامه دارد. یکی می‌خواهد خانه بخرد و روی این پول حساب می‌کند. یکی می‌خواهد برای فرزندش جهیزیه تهیه کند و در کل هر فردی می‌خواهد این پاداش را به زخمی از زندگی‌اش بزند؛ اما وقتی پاداش دیر پرداخت می‌شود، همه این برنامه‌ها به هم می‌ریزد.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه گاهی اوقات پاداش پایان خدمت در چند بخش پرداخت می‌شود که در این حالت اصلاً فرد متوجه نمی‌شود پولش چگونه خرج شده و با آن چکار کرده است؛ چون مقدارش کم است و زود تمام می‌شود. مگر پاداش پایان خدمت چقدر است که تقسیم هم بشود؟ از طرف دیگر وقتی پاداش با تأخیر پرداخت می‌شود، ارزش ریالی آن کمتر شده و کمک مناسبی برای فرهنگی بازنشسته نیست.

وی بیان می‌کند: پاداش پایان خدمت برخی دستگاه‌ها با وجود اینکه مبلغ بالایی است، در همان زمان دریافت حکم بازنشستگی پرداخت می‌شود؛ اما فرهنگیان باید ماه‌ها برای رسیدن به حقشان صبر کنند.

اداره کل آموزش و پرورش فقط پیگیری می‌کند

برای پیگیری مطالبه معلمان بازنشسته با مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی صحبت کردیم و همه درخواست‌ها و گلایه‌مندی‌های فرهنگیان بازنشسته را در میان گذاشتیم.

حسین محمدزاده ضمن ابراز تأسف از آنچه در راستای پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته بر آن‌ها می‌گذرد، گفت: ما نیز در جریان این موارد هستیم و شرایطی را که برای این عزیزان به وجود آمده، درک می‌کنیم. پیگیری‌های زیادی نیز از طریق اداره کل آموزش و پرورش استان انجام شده و می‌شود؛ اما نکته‌ این است که این مسئله برای تمامی فرهنگیان بازنشسته وجود دارد و تنها مختص استان ما نیست. همه همکاران می‌دانند هر زمان قرار به پرداخت معوقات و پاداش پایان خدمت باشد، بدون اینکه اداره کل در آن دخل و تصرفی انجام دهد، طلب همکاران به حسابشان واریز می‌شود. 

باید دید آیا وزارتخانه عزمی برای تحقق وعده خود به بازنشستگان دارد؟

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پارسافر ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    0 0
    پاداش پایان خدمت ۳٠ ساله من حداکثرش چهاربرابر حقوق یک ماه نماینده مجلس است. قراره ۴٠٠ میلیون بهم بدن که تا دو سهسال قبل پول یک خونه بود. این پول را دولت در چهار ماه میده به نماینده مجلس.
  • ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    0 0
    چرا این مسئولین دروغگو اصلا از رو نمیرن؟
  • ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    0 0
    خدا پدر و مادر آقای رسایی فر را بیامرزه که درد ما رو میفهمه. این مسئولین نه خدا را میشناسن نه وجدان دارن. برای حقوق های ۳٠ میلیونیو ۴٠ میلیونی کارمندان ادارات تا حقوق ۱٠٠ میلیونی نمایندگان پول هست اما برای بازنشسته های ماهی ۱٠ میلیون حقوق اعتبار نیست