تهران - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران و فوق تخصص غدد گفت: بیش از هفت‌ میلیون نفر بیمار مبتلا به دیابت در کشور هستند و باید برنامه‌های‌ ما را در حوزه دیابت مدون کنیم و نگاه‌مان به این مقوله جامع باشد.

ابتلای هفت میلیون بیمار دیابتی در کشور/ بار سنگین دیابت روی دوش خانواده‌ها

به گزارش قدس انلاین از دانشگاه علوم پزشکی تهران،‌ علیرضا استقامتی روز سه‌شنبه در سمینار اقتصاد سلامت با محور دیابت و چالش‌های پیش رو، افزود: باید در مورد پزشکی که بیمار را معالجه می‌کند، پرستاری که بر بالین او می‌رود، تکنسینی که با بیمار در ارتباط است، خانواده فرد بیمار و مسئولان بالادستی همه باید در یک زنجیره قرار گیرند و وظایف‌ هر کدام مشخص باشد. بدون داشتن برنامه مدون درون سازمانی نمی‌توان انتظار حصول نتیجه را داشته باشیم.

دیابت بیماری شایع و مهمی است که بسیاری از افراد را درگیر کرده است. این بیماری در همه دنیا شایع است و مختص ما نیست ادامه داد: بیش از ۵۳۷ میلیون نفر در دنیا با دیابت دست‌وپنجه نرم می‌کنند و این نشان می‌دهد این بیماری باید جدی گرفته شود.

استقامتی با اشاره به اینکه در کشور ما بیش از هفت‌میلیون نفر دیابت دارند خاطرنشان کرد: اگر دیابت جدی گرفته نشود خودش را تحمیل می‌کند. نیاز به دارو در واقع نیازی است که این بیماری برای فرد بیمار ایجاد می‌کند. اما بدتر از آن، عوارضی است که دیابت با خود به همراه دارد. در واقع می‌توان گفت دیابت می‌تواند منشأ بسیاری از بیماری‌ها به شمار بیاید. زیرا عوارض دیابت بسیاری از اعضای بدن را درگیر می‌کند. در صورت پیشرفت بیماری فرد مبتلا دچار عوارضی می‌شود که نیاز به پیوند کلیه و پیوند قلب پیدا کرده و هزینه‌های زیادی را بر خانواده فرد مبتلا تحمیل می‌کند.

وی تاکید کرد: باید با دیابت برخورد عملی شود و در این صورت ما می‌توانیم دیابت و هزینه‌های جاری را که می‌تواند بر فرد و جامعه تحمیل شود کنترل کنیم. ما به یک بسته سیاستی و مدیریتی جامع و کامل برای همه ابعاد دیابت نیاز داریم که به جنبه‌های پیشگیری اولیه و ثانویه، تشخیص و درمان‌های روزآمد بپردازد.

قوانین و حمایت بیمه‌ها در بخش دیابت به روز نیست

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: تصور کنید اگر فقط یک دارو در چرخه درمان به بیمار نرسد، کل این چرخه دچار نقصان می‌شود و از آنجا که درمان به‌درستی انجام نشده باید منتظر عواقب دیگر بیماری باشیم. هنوز قوانین و حمایت بیمه‌ها در بخش دیابت به‌روز نشده و این سبب می‌شود زنجیره دیابت دچار نقصان شود.

استقامتی تصریح کرد: دیابت بیماری است که باید به آن نگاه چند وجهی داشت. یک بخش، درمان دیابت است و بخش دیگر، عوارض بیماری و دارودرمانی‌هایی است که به‌واسطه این بیماری فرد را درگیر می‌کند، اما بعد دیگر آن هم بحث تشخیص دیابت است.

تاخیر در تشخیص حدود ۶۰ درصد از هزینه‌های دیابت را افزایش می‌دهد

مدیر گروه اقتصاد و مدیریت دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران، نیز گفت: اینکه بیماری در زمان مناسب تشخیص داده شود، کمک می کند که بهترین درمان را برای آن در نظر گرفت. در واقع اگر بیماری به موقع تشخیص داده شود می‌تواند از عوارض آن به میزان زیادی بکاهد.

شکوفه نیک‌فر ادامه داد: علاوه بر درمان باید کیفیت زندگی، پیچیدگی‌هایی که به خاطر عدم درمان به وجود آمده نیز برای بیمار در نظر گرفته شود. مطالعات نشان می دهد هزینه‌هایی که برای هر یک سال تاخیر در درمان شروع می‌شود حدود ۵۰ درصد به هزینه‌های بعدی مثل بستری در بیمارستان، مراجعه به اورژانس و دارودرمانی اضافه می‌کند و همین تاخیر در تشخیص حدود ۶۰ درصد از هزینه‌های مشکلات ناشی از دیابت را افزایش می‌دهد.

شاید دیابت خود به تنهایی بیماری خیلی گرانی نباشد اما بعدها مشکلات قلبی و عروقی، دیالیز، پیوند اعضا، مشکلات چشم و از کار افتادگی را به همراه دارد که همین مشکلات هزینه‌های زیادی را برای فرد ایجاد می‌کند.

مدیر گروه اقتصاد و مدیریت دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است: بسیاری از مسائل توسط فرد بیمار جدی گرفته نمی‌شود. کاهش وزن، مراقبت زخم، مراقبت از عوارض بیماری برخی از مواردی است که باید در برنامه روتین فرد مبتلا به دیابت قرار گیرد که بسیاری افراد از آن غافل هستند. شما تصور کنید اگر فرد بیمار در خواب دچار افت قند شود سلول‌های مغزی دچار آسیب شده و بیمار به سمت فراموشی می‌رود که این موضوع اهمیت توجه به این بیماری را بیش از پیش می‌کند. این در حالی است که جامعه سالمندی ما در حال گسترش است و ما کمربندی از متولدین دهه ۶۰ داریم که به کهنسالی و دیابت نزدیک می‌شود و درنتیجه هزینه‌های درمان به شدت بالا می‌رود.

وی ادامه داد: ما دیابت را جدی نمی‌گیریم چرا که جای آموزش در کشور خالی است. هیچ‌چیز به اندازه آموزش نمی‌تواند در اصلاح سبک زندگی افراد دیابتی تاثیرگذار باشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.