در حال حاضر فضای بین المللی به دلیل نبود یک توافق نظر دچار بلاتکلیفی بی‌سابقه شده است و همین مسئله موضوع رسیدگی به جنگ در غزه را با بن بست مواجه ساخته است.

متهم در جایگاه قاضی / گفت و گو با علی بیگدلی درباره نتایج نشست گروه هفت با محوریت جنگ غزه

نشست دو روزه وزرای خارجه گروه هفت به منظور بررسی تحولات جهانی و به میزبانی توکیو پایتخت ژاپن در حال برگزاری است. قرار است در این نشست موضوعاتی همچون حملات اسرائیل به نوار غزه که در طول یک ماه گذشته در جریان بوده، بحران روسیه و اوکراین و مشکلات انرژی و اقلیمی مورد بحث و بررسی قرار گیرند.

اینکه آیا وزرای خارجه گروه هفت (آمریکا، کانادا، آلمان، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و ژاپن) موفق به انتشار بیانیه پایانی مشترکی خواهند شد یا نه، هنوز مشخص نیست. خبرگزاری کیودوی ژاپن اما اعلام کرده که بیانیه‌ای در حال تدوین است که در آن عملیات «طوفان الاقصی» حماس علیه رژیم صهیونیستی محکوم شده و همچنین توقف جنگ و برقراری آتش‌بس برای ارسال کمک‌های بشردوستانه خواستار شده است.

این در حالی است که نشست اضطراری غیر علنی روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه، بار دیگر با بن بست مواجه شد. آمریکا و انگلیس، در نشست اخیر نیز قطعنامه ۱۰ عضو دائم شورای امنیت درباره توقف جنگ در نوار غزه را وتو کردند تا مسئله برقراری آتش بس در غزه عملا با یک بن بست کامل مواجه شود؛ تاکنون آمریکا، فرانسه، انگلیس چهار قطعنامه با موضوع توقف جنگ و برقراری آتش‌بس در غزه را وتو کردند.

متهم در جایگاه قاضی / گفت و گو با علی بیگدلی درباره نتایج نشست گروه هفت با محوریت جنگ غزه

تصمیم گیری بدون ضمانت اجرا

علی بیگدلی کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه در گفتگو با قدس درباره اهمیت نشست توکیو و خروجی احتمالی آن گفت: آنگونه که در خبرها آمده است گفته می‌شود احتمالا نتیجه این نشست به صدور بیانیه‌ای مبنی بر محکومیت عملیات طوفان الاقصی و تاکید بر ضرورت آتش بس برای ارسال کمک‌های بشردوستانه بیانجامد که البته با توجه به رویکرد افراطی که نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در قبال جنگ علیه غزه اتخاذ کرده و تمامی درخواست‌های مشابه با محتوای برقراری آتش بس در غزه را با پاسخ منفی مواجه کرده، بعید است ضمانت اجرایی خاصی داشته باشد.

بیگدلی افزود: توجه داشته باشید که موقعیت کنونی که نتانیاهو در عرصه سیاست داخلی به واسطه تجربه شکست سنگین عملیات طوفان الاقصی و پیش از آن اقداماتی که کابینه افراطی وی انجام داده بود به شدت متزلزل است و احتمال اینکه پذیرش هرگونه آتش بس بدون رسیدن به نتایج اعلام شده از جمله آزادی تمام اسرا و از بین بردن حماس، برای رژیم صهیونیستی به منزله پایان عمر سیاسی نتانیاهو و حتی محاکمه وی تلقی شود بسیار جدی است بنابراین نتانیاهو به شدت با موضوع برقراری آتش بس مخالفت خواهد کرد؛ چنانکه شاهد هستیم حتی نتانیاهو زیربار برقراری چند ساعته آتش‌بس هم نمی‌رود.

چنددستگی پیچیده و عجیب جهانی

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به ناکام ماندن چندباره تلاش‌هایی که در شورای امنیت برای پایان دادن به جنگ غزه صورت گرفته است تصریح کرد: در حال حاضر فضای بین المللی به دلیل نبود یک توافق نظر بین اعضای دارای حق وتو دچار یک بلاتکلیفی بی‌سابقه شده است و همین مسئله موضوع رسیدگی به جنگ در غزه را با بن بست مواجه ساخته است.

استاد روابط بین الملل دانشگاه با اشاره به بحث اوکراین که یکی دیگر از صورت جلسه های نشست وزرای خارجی گروه هفت در ژاپن است اظهار داشت: به نظر می رسد با توجه به شرایط کنونی بحث غزه و تحولات خاورمیانه اولویت اصلی نشست دو روز آینده در توکیو باشد؛ تحولات یک ماهه اخیر در خاورمیانه ناشی از جنگ در غزه، عملا مسئله اوکراین را به محاق فراموشی برده است.

بیگدلی با اشاره به مصوبه اخیر کنگره آمریکا مبنی بر کاهش حمایت‌های مالی آمریکا از دولت زلنسکی، تاکید کرد: قطعا کاهش کمک‌های مالی آمریکا می‌تواند بر ادامه روند جنگ در اوکراین تاثیرگذار باشد؛ چرا که طرف اروپایی از طرفی بر سر کمک کردن یا عدم همراهی با اوکراین با اختلافاتی مواجه است و از سویی دیگر به دلیل درگیر بودن با مشکلات فراوان اقتصادی و تورم 9 درصدی که اتحادیه اروپا با آن مواجه است توان و آمادگی حمایت مالی در حد و اندازه آمریکا را از دولت زلنسکی ندارد.

وی افزود: با توجه به موارد گفته شده بعید است که نشست وزرای خارجی گروه هفت، دست آورد خاصی برای اوکراین در پی داشته باشد. البته قرار دادن موضوع اوکراین در صورت جلسه این نشست حاوی این پیام برای روسیه است که غرب به رهبری آمریکا موضوع اوکراین را رها نکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.