این روزها اگر چند ساعتی در شهر قدم بزنید، نوجوانان و به‌ویژه دختران سیگار به دستی را می‌بینید که میانگین سن آن‌ها به ۱۵سال هم نمی‌رسد، اما ژستِ گرفتنِ سیگار و پُک‌های عمیقی که به آن می‌زنند به‌گونه‌ای است که گمان می‌کنید سال‌هاست تجربه مصرف آن را دارند.

چرایی ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع مصرف دخانیات/ سن پُک زن‌ها کم شده است!

تا همین چندسال پیش، مشاهده چنین صحنه‌هایی در جامعه نه تنها تعجب‌برانگیز که تابو بود و قبح اجتماعی داشت، حالا اما همین نوجوانان در گوشه و کنار پیاده‌روها و کوچه پسکوچه‌ها بدون هیچ منعی درحال مصرف سیگار هستند.

آنچه در این میان اهمیت دارد ضرورت برنامه‌ریزی فرهنگی به‌منظور پیشگیری از گرایش مصرف به دخانیات به‌ویژه در این سنین است. ضرورتی که اینک قرار است با به میدان آمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌صورت جدی دنبال شود.

۶هزار نخ؛ سهم هر سیگاری در سال!

معاون اجتماعی ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به قدس می‌گوید: هر مصرف‌کننده مواد دخانی به‌طور متوسط ۶هزار نخ سیگار در سال مصرف می‌کند که عدد بسیار بالایی است و این روند نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

امید عبداللهی اضافه می‌کند: بر اساس برنامه قرار بود تا سال ۲۰۲۵ تقریباً ۳۰درصد کاهش مصرف مواد دخانی داشته باشیم، اما نه تنها این اتفاق نیفتاده، بلکه در بسیاری از حوزه‌ها افزایش زیادی هم داشته‌ایم.

وی با تأکید براینکه یکی از جاهایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی احساس نیاز می‌کند به آن وارد شود، همین حوزه جوانان و نوجوانان است، می‌گوید: متأسفانه سن مصرف مواددخانی و سیگار به‌شدت پایین آمده و به زیر۱۳سال رسیده است.

معاون ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به افزایش ۱۳۳درصدی مصرف مواددخانی در میان دختران ۱۳ تا ۱۸ سال در پنج سال گذشته اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: تعداد دخترانی که مواد دخانی مصرف می‌کنند ۱۳۳درصد افزایش پیدا کرده و این امر، میزان مصرف را در دو سال از ۶۰میلیارد نخ به ۸۰میلیارد نخ رسانده است.

وی با اشاره به رویکرد قرارگاهی شورای عالی انقلاب فرهنگی در توجه به ابعاد اجتماعی و فرهنگی رخدادهای جامعه و حاکم شدن رویکرد حل مسئله با مشارکت دستگاه‌های متولی و گروه‌های مردمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، درباره وضعیت و آمارهای استعمال دخانیات به‌ویژه سیگار در جامعه گفت: در حوزه دانش‌آموزی و دانشجویی که باید تولی‌گری داشته باشیم مصرف مواددخانی شیوع بالایی داشته است. بحث سبک زندگی نمایشی و مصرف نمایشی مواددخانی از نکاتی است که به آن توجه داریم؛ به‌طوری که یکی از مسائلی که با آن درگیر هستیم همین مصرف نمایشی در فضای عمومی و باز؛ به‌خصوص در میان دختران است که بسیار نگران‌کننده شده است.

وی با اعلام ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع پیشگیری، اظهار می‌کند: ورود شورا به این بحث با هدف فرهنگی، تبلیغی، آموزشی و آگاه‌سازی است به‌گونه‌ای که امید می‌رود با ورود شورا بار حوزه درمان تا حدودی کاهش پیدا کند.

عبداللهی با تأکید بر تلاش‌های مؤثر در حوزه درمان، می‌گوید: سال۱۳۸۴ به عضویت پروتکل سازمان بهداشت جهانی درآمدیم و براساس آن قرار بود تا سال۲۰۲۵ تا ۳۰درصد کاهش مصرف داشته باشیم، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده و به همین دلیل ضمن آنکه از برنامه عقب افتاده‌ایم، این موضوع سبب شده نه تنها تا سال ۲۰۲۵ کاهش مصرف نداشته باشیم، بلکه با روند فعلی، جایگاه ما در مصرف دخانیات یک رقمی هم خواهد شد.

۸۰ درصد تولید سیگار در دست خارجی‌هاست

معاون اجتماعی ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب با اشاره به اینکه بیشتر بازار تولید مواد دخانی در کشور در دست تولیدکنندگان خارجی است، می‌افزاید: به‌گونه‌ای که بیش از ۸۰درصد سیگار موردنیاز کشور را تولیدکنندگان خارجی تأمین می‌کنند و نکته تأسفبار این است عمده سرمایه‌گذاران این تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران صهیونیستی هستند و ما با صرف بیت‌المال درحال تقویت اقتصاد صهیونیسم در کشور هستیم.

وی بیان می‌کند: شورای عالی انقلاب فرهنگی قصد ندارد در حوزه تولیدات صنایع داخلی ورود و یا خللی ایجاد کند. درجلساتی که با شرکت دخانیات برگزار شده، این شرکت به دنبال کاهش سوءمصرف دخانیات است، اما متأسفانه در سال‌های اخیر تولید شرکت‌های مواد دخانی در کشور به دلیل تبلیغاتی که وجود داشته، سه برابر شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به صرف هزینه‌های هنگفت مالی سالانه برای درمان بیماری‌های مرتبط با سیگار از یک سو و اینکه سودآوری و گردش مالی بالای این حوزه، وضعیت را پیچیده‌تر کرده اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: افزون بر ۲۱شرکت تولید دخانیات در کشور وجود دارد. باید تا آنجایی که می‌شود، جلو تبلیغات فریبنده شرکت‌ها در این حوزه گرفته شود و پس از آن، آگاه‌سازی لازم در این زمینه انجام و آموزش‌های کافی داده شود و تمرکز اصلی را بر پیشگیری قرار دهیم.

عبداللهی با بیان اینکه متأسفانه درحال حاضر به دلیل وجود گروه‌های سنی در معرض استعمال مواد دخانی و ضعف کاربست‌های انگیزشی کاهش مصرف، شاهد رشد نسبی بسترهای گسترش مصرف مواد دخانی و رشد مصرف سالانه آن هستیم، می‌گوید: ما به برنامه‌ریزی مستمر نهادهای مسئول نیاز داریم؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی هم با هدف ارتقای سلامت جامعه و کاهش بسترهای بروز آسیب‌های اجتماعی ظرفیت حقوقی و سیاست‌گذاری خود را در این مسیر قرار خواهد داد.

وی به ورود این شورا در دو عرصه «آسیب‌های اجتماعی» مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و «سبک زندگی» به عنوان یکی از کارویژه‌های آن اشاره می‌کند و می‌افزاید: این دو مسئله را وقتی در کنار آمارهایی که به‌تازگی منتشر شده قرار می‌دهیم، می‌بینیم شورا به لحاظ ساختاری و سازمانی در بحث درمان ورودی ندارد، اما یکی از وظایف ما در بحث پیشگیری است که باید در این مسئله به‌خصوص در دو حوزه نوجوانان و دختران ورود کنیم.

عبداللهی اظهار می‌کند: متأسفانه قبح مصرف قلیان در میان خانواده‌ها از بین رفته و مصرف قلیان دربرخی خانواده‌ها به عنوان یک سبک زندگی رایج شده و به صورت جمعی و خانوادگی مصرف می‌شود؛ از طرفی گسترش الگوهای فراغتی همسال‌محور و نیز شیوع فردگرایی افراطی بین نوجوانان موجب گسترش مصرف مواددخانی به‌ویژه سیگار و قلیان در میان خانواده‌ها شده است که همین موضوع از عوامل مهم نهادینه شدن مصرف موادمخدر در آینده و گسست خانواده‌ها خواهد بود.

گردش مالی ۶۰هزار میلیارد تومانی

وی با تأکید بر ضرورت پیوست فرهنگی اجتماعی براساس سیاست‌گذاری‌های موجود، از تشکیل میز تخصصی در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای پیشگیری از مصرف دخانیات خبر می‌دهد و می‌افزاید: براساس آمارها سالانه بیش از ۶۰هزار میلیارد تومان درحوزه دخانیات گردش مالی وجود دارد، این درحالی است که دو برابر این رقم برای درمان عوارض ناشی از سوءمصرف دخانیات هزینه می‌شود.

عبداللهی اجرای تدابیر لازم برای کاهش رشد مصرف مواد دخانی و جلوگیری از کاهش سن مصرف دخانیات به‌ویژه درمیان نوجوانان و جوانان را ضروری می‌داند و عنوان می‌کند: ورود ما درقالب تنظیم یک بسته سیاستی جامع درخصوص پیشگیری از مصرف خواهد بود و این میز با همکاری جمعیت مبارزه با مواد دخانی تشکیل شده است.

وی می‌افزاید: این بسته به تمام ذی‌نفعان این موضوع عرضه خواهد شد و ادامه خواهد یافت، به‌گونه‌ای که درحوزه نظارت نیز بسته‌ای نظارتی تدوین و نگاشت نهایی در این حوزه انجام خواهد شد که دستگاه‌ها وظایف خود را انجام داده باشند.

تشکیل میز تخصصی مبارزه با استعمال دخانیات در شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدامی در راستای اولویت پیامدسنجی فرهنگی در مسائل اجتماعی و حوزه سلامت است. بررسی‌های کارشناسی و نیازسنجی مسائل فرهنگی و اجتماعی نشان می‌دهد مصرف مواددخانی به‌ویژه سیگار نزد نوجوانان و دختران و قلیان در میان خانواده‌ها گسترش یافته و به همین دلیل طراحی و شکل‌گیری میز تخصصی کاهش مصرف و استعمال مواد دخانی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف تمرکز بر حل سه مسئله در دستور کار قرار گرفته است.

قرار است در این میز تخصصی، ضمن آگاهی‌بخشی به جوانان، سیاست‌هایی را تدوین کنیم تا مانع تبلیغات فریبنده در این حوزه شود و با آموزش به خانواده‌ها آن‌ها را از مضرات مواد دخانی آگاه کنیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.