۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 933227

استاندار سمنان با بیان اینکه بحران کم‌آبی یکی از مشکلات استان سمنان است، گفت: استان سمنان از ۱۷ سال پیش با خشکسالی مواجه است.

روایت سمنان و ۱۷ سال خشکسالی

به گزارش قدس آنلاین،  سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار سمنان در ششمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان سمنان که با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی مربوط و در سالن غدیر استانداری سمنان برگزار شد، اظهار کرد: میزان بارندگی هر سال در استان سمنان کاهش می‌یابد و این استان با مشکل کم‌آبی مواجه است.

وی با اشاره به ضرورت استفاده بهینه از منابع آبی موجود گفت: هم در حوزه روستایی و هم در حوزه شهری هدررفت آب داریم و باید از این امر جلوگیری شود.

استاندار سمنان با بیان اینکه سال گذشته استان سمنان با تنش آبی شدید مواجه بود، افزود: خوشبختانه با همکاری و مشارکت مردم و همچنین دستگاه‌های اجرایی و وارد شدن چاه‌های دستگاه‌های اجرایی به مدار برای استفاده شرب از تنش آبی تابستان عبور کردیم.

هاشمی با بیان اینکه پیگیری تأمین آب پایدار اولویت مطالبات مردم استان سمنان است، گفت: این مطالبه در سفر دوم رئیس‌جمهور و هیأت دولت به استان سمنان مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی دنبال توسعه سطح نیستیم و نیاز است تا عملکرد در واحد سطح افزایش یابد، تصریح کرد: توسعه سامانه‌های نوین آبیاری باید به جد پیگیری شود و با اجرای این طرح‌ها باید بهره‌وری نیز بالا رود.

استاندار سمنان خاطرنشان کرد: باید آبی که از زمین استحصال می‌شود از روش درست و با استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری به کار گرفته شود تا با استفاده بهینه از منابع آبی به تولید در بخش کشاورزی بپردازیم.

هاشمی با تأکید بر اینکه در بخش کشاورزی باید به دنبال محصولات کم‌آب‌بر باشیم، افزود: تولید محصولات کم‌آب‌بر هم در حوزه محصولات باغی و هم زراعی باید پیگیری شود.

وی با تأکید بر اینکه آب موردنیاز کشت پاییزه کشاورزان گرمساری و آرادانی نیز باید تأمین شود، گفت: بیش از سه هزار و ۵۰۰ کشاورز در شهرستان گرمسار و آرادان فعالیت دارند و در حوزه کشت پاییزه نیز در این شهرستان‌ها، آب مصرفی آنها باید مدیریت و تأمین شود.

استاندار سمنان با تأکید بر اینکه نیاز است تا آب شرب روستاهای حوزه سد کالپوش تأمین شود، افزود: تأمین آب شرب و کشاورزی روستاهای کنار سد کالپوش اولویت است.

وی از دستگاه‌های اجرایی خواست تا ۱۵ دی‌ماه چاه‌های در اختیار خود را به کنتور هوشمند مجهز کنند.

هاشمی افزود: نصب کنتور هوشمند با هدف افزایش مدیریت مصرف باید در دستور کار قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.