معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به سناریوی محتمل جنگ دریایی آینده گفت: بی‌سرنشین و خودمختاری وسایل، شناورها، شبکه‌سازی و عملیات فوجی با تاکید بر ناپیدایی سناریوی آینده خواهد بود.

تحلیل سردار نوری‌نژاد از سناریوی متحمل جنگ دریایی آینده/ نقش انسان در صحنه ‌نبرد ‌حذف می‌شود

به گزارش قدس آنلاین،  سردار سرتیپ پاسدار محمد مهدی‌نژاد صبح امروز در همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدات نوپدید دریایی به‌همت نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه فناوری‌ها در طول تاریخ همواره دچار تحول بوده‌اند، اظهار داشت: امروزه عمر فناوری‌ها در عرصه‌های الکترونیک و سایبری و... در حد یک یا دو سال است و بلافاصله موارد جدید جایگزین می‌شوند.

فناوری‌های پیش‌رو و متحول‌کننده دنیای امروز

معاون‌ علوم، تحقیقات و فناوری ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به فناوری‌های پیش‌رو و متحول‌کننده دنیای امروز افزود: اتفاقات اخیر غزه جلوه‌گاهی از به‌کارگیری انواع فناوری‌های توسعه‌یافته است و رژیم صهیونیستی از این ابزارها برای کودک‌کشی و ظلم و جور استفاده کرده است.

مهدی‌نژاد اضافه کرد: آنچه که به عنوان تهدید در عرصه دریا مطرح است تحت تاثیر ۳ مولفه فناوری، منابع و مناسب خواهد بود بنابراین فقط توانایی تعیین‌کننده سناریوی جنگ نیست بلکه مناسبات و مباحث ژئوپلیتیکی نیز تعیین‌کننده خواهد بود.

تاکیدات رهبر ‌انقلاب در عرصه پیشرفت علمی کشور

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در عرصه پیشرفت علمی کشور خاطرنشان کرد: اگر امروز در عرصه علمی حرف برای گفتن داریم در واقع مرهون تفکرات، فرمایشات و پیگیری رهبر معظم انقلاب است.

معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: در سال ۲۰۲۳،‌ آمریکا ۷ فناوری را معرفی کرد تا بر سایر قدرت‌ها از جمله چین غلبه کند که ارتباطات پایدار، دیجیتال، فناوری کوانتومی و زیستی و استفاده از ظرفیت‌های ملی و فناوری‌های فضایی و هوش مصنوعی و رباتیک از جمله فناوری‌های مد نظر بوده است از طرفی چین مدعی شد که در حوزه هوش مصنوعی، اطلاعات کوانتومی، علوم مغز، زیست فناوری و سلامت و بیمارستانی و... باید حرف اول را در دنیا بزند و در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های بسیار کردند.

بشریت به سمت تحولات دیجیتالی در حال حرکت است

مهدی‌نژاد با بیان اینکه بشریت به سمت تحولات دیجیتالی در حال حرکت است تصریح کرد: فناوری‌های مدنظر ایران نیز شامل هوش مصنوعی، کوانتوم، ارتباطات امن و یکپارچه، پیشرانش هسته‌ای، ریز الکترونیک، واقعیت مجازی، واسط انسان و ماشین، انرژی مستقیم، فراصوت‌ها، سایبر و حس‌گری یکپارچه، مواد و ساخت پیشرفته و چاپگرهای چند بعدی و فناوری‌های برگرفته از هسته‌ای بوده که همه این موارد توسط ستادکل نیروهای مسلح در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: هوشمندی، خودمختاری، شبکه‌ای و همچنین تغییرات سریع فناور و قابلیت‌ها و غلبه بخش نرم‌افزار بر سخت‌افزار و تغییر رویکرد از بزرگ، نفیس،‌گران و اندک به سامانه کوچک، هوشمند، ارزان و پرشمار، کاهش حامل‌های انرژی و افزایش پنهان‌کاری از ویژگی‌های عمومی سامانه‌ها و آرایه‌های آینده ناشی از فناوری‌های نوپدید به‌شمار می‌روند.

سناریوی متحمل جنگ دریایی آینده

معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به سناریوی متحمل جنگ دریایی آینده گفت: بی‌سرنشین و خودمختاری وسایل، شناورها، شبکه‌سازی و عملیات فوجی با تاکید بر ناپیدایی سناریوی آینده خواهد بود و به عبارت دیگر نقش انسان در صحنه جلویی نبرد کم‌رنگ یا حذف می‌شود.

مهدی‌نژاد سناریوی جنگ آینده دریایی را تحت تاثیر سه عامل فناوری، منابع و مناسبات بین‌المللی تحت اراده الهی دانست و بیان کرد: با وجود تحولات علمی متعدد اما "انسان" همچنان نقش تعیین‌کننده و اساسی خواهد داشت و هرچقدر که از صحنه نبرد فاصله بگیرد اما اراده اوست که تعیین‌کننده است و مولفه‌هایی همچون روحیه شهادت طلبی و... باید مورد توجه باشد و تصور نکنیم که ابزار می‌تواند جایگزین این مولفه‌ها شود.

دستاوردهای دستیابی به فناوری‌های نوپدید

وی تضمین امنیت داخلی و حفظ منافع ملی با دستیابی به بازدارندگی و دست برتر نظامی را از جمله دستاوردهای دستیابی به فناوری‌های نوپدید دانست و اضافه کرد: در تعامل با کشورهایی مانند چین و همکاری در عرصه علم و فناوری باید با معامله برد_برد با این کشورها کار کنیم و نقش‌ خود را ایفا کنیم تا با سرعتِ بیشتر و کیفیت بهتر به فناوری‌های مدنظر دست پیدا کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.