مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: یک قلاده یوزپلنگ در شهرستان سبزوار مشاهده و حضور این گونه برای نخستین بار در این شهرستان تصویربرداری و مستندسازی شد.

ثبت حضور یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در ‌سبزوار
به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، مهدی اله پور اظهار کرد: دوستداران محیط زیست و محیط بانان سبزوار طی سال‌های گذشته حضور گونه یاد شده را گزارش کرده بودند لیکن مستندسازی تا کنون صورت نپذیرفته بود که این کار را محیط بان «بلال قانعی» به انجام رساند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اضافه کرد: زیستگاه‌های شهرستان سبزوار در حاشیه منطقه «توران» استان سمنان یکی از محلهای زندگی و دالان بسیار مهم گذر یوزپلنگ ایرانی است.

وی ادامه داد: این منطقه می‌تواند به عنوان زیستگاه اصلی این گونه در خراسان رضوی قلمداد شود چرا که بارها در فصول مختلف به خصوص فصل زمستان حضور این گونه توسط اشخاص محلی مشاهده و گزارش شده است که از غنای زیستی و امنیت مناطق شهرستان سبزوار برای زندگی این حیوان نشان دارد از این رو مطالعه و بررسی مناطق مستعد حضور یوز در استان که در مجاورت با پارک ملی توران قرار دارد از اهمیت خاصی برخوردار است.

اله پور گفت: از مهمترین فعالیت‌های این گونه ارزشمند در مناطق، «حفظ طعمه و ایجاد امنیت» در زیستگاه است که با اقدامات خوبی که طی چند سال اخیر در این مناطق صورت گرفته، احیای این مناطق غنی در دستور کار قرارگاه تحول محیط زیست استان با محوریت استانداری خراسان رضوی قرار گرفت و این امر به تصویب رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: در همین راستا برای حفظ و مشاهده یوزپلنگ در این منطقه مهم و ارزشمند تعدادی آبشخور و آب انبار راه اندازی شد و گشت‌های حفاظتی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سبزوار افزایش یافت همچنین آموزش جوامع محلی، توزیع بسته‌های زیست محیطی، دوربین گذاری و پایش دقیق مرزهای مشترک در دستور کار قرار گرفت و در حال انجام است.

وی اضافه کرد: آخرین مشاهده مستندسازی شده گونه یوزپلنگ استان خراسان رضوی در دوم خرداد ماه سال جاری در شهرستان جغتای به ثبت رسید و پس از پنج ماه این گونه در شهرستان سبزوار مشاهده شد.

اله پور با اشاره به اهمیت حضور این گونه ارزشمند در مناطق تحت حفاظت محیط زیست این استان، حفاظت و نجات این گونه ارزشمند را نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و استانداری خراسان رضوی دانست و عنوان کرد: برای حفاظت بهتر از این مناطق به افزایش تعداد خودرو، نیروی انسانی و اعتبار برای ایجاد پاسگاه محیط بانی جدید و نیز ساخت آبشخورهای بیشتری برای حفظ طعمه و حضور این گونه ارزشمند به صورت دائم در استان نیازمند هستیم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سبزوار هم در این خصوص گفت:با مشارکت فعال جوامع محلی و افزایش آموزش در راستای ارتقای فرهنگ حفظ محیط زیست مناطق حاشیه زیستگاه یوزپلنگ و انجام اقدامات حمایتی از این گونه چتر، می‌توان از این گونه ارزشمند در معرض خطر انقراض حفاظت کرد.

محمد رضا بسملی افزود: در سال جاری این اداره با مشارکت دوستداران محیط زیست اقدامات بسیار خوبی در خصوص فرهنگ سازی و آموزش و آگاه سازی مردم صورت داد که از جمله این اقدامات ارزشمند می توان به درج تصویر یوز با پیام های هشدار آمیز در جاده های حوزه شهرستان سبزوار اشاره کرد.

وی ادامه داد: پایش مناطق یوزخیز و نصب دوربین های پایشی در شهرستان های سبزوار و داورزن که محل تردد و حضور یوزپلنگ در استان است از برنامه های امسال این اداره است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.