رییس سازمان انرژی اتمی گفت: سازمان انرژی اتمی ایران از سال ۱۴۰۰ تا یک سال بعد از آن شاهد ۱۵۹ دستاورد فناوری و صنعتی بود که این مساله بیانگر یک جریان پویا، زنده و پرتلاش آن است.

اسلامی: سازمان انرژی اتمی ۱۵۹ دستاورد ملی داشته است

به گزارش قدس آنلاین، محمد اسلامی روز پنجشنبه در حاشیه رونمایی از نخستین سامانه پرتودهی شتابدهنده الکترونیکی CELV-۸ مجتمع صنعتی پرتودهی پارک علم و فناوری در قزوین، اظهار کرد: امروز به لطف الهی صنعت هسته‌ای کشور بومی، درون‌زا و رو به پیشرفت است، خوشبختانه جریان فعال ساز این حوزه در سال جاری نیز تدوام داشته تا جایی که روزانه شاهد اقدامات متعددی از آن هستیم.

وی ادامه داد: تمامی فرآیندهای مجتمع صنعتی پرتودهی، از ایده تا آغاز رونمای از آن طی یک سال به طول انجامیده که این کار یک رکورد ویژه محسوب می شود، همچنین اقدامات و کارهای سامانه شتابگر دوم این مجموعه نیز به انجام رسیده و تا ماه آینده تکمیل و وارد مدار خواهد شد.

اسلامی با اشاره به اینکه امروز به معنی واقعی کلمه به تحقق شعار راهبردی مقام معظم رهبری دست یافته‌ایم، تاکید کرد: کاربرد این پرتوها بیش از ۶ دهه است که به صنایع ورود پیدا کرده و ما هم به صورت محدود از آن بهره مند بودیم اما با برنامه ریزی های صورت گرفته سعی داریم به صورت گسترده در تمامی نقاط کشور از آن بهره مند شویم.

وی تصریح کرد: به واسطه وجود مجتمع صنعتی پرتودهی به خصوص در حوزه کشاورزی، باقیمانده آفات و سموم در محصولات کشاورزی از بین رفته و عوارض بی شماری که در این رابطه وجود دارد، کاهش پیدا می‌کند.

این مسوول با بیان اینکه در حال حاضر به طور تقریبی ۳۰ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شود، اظهار کرد: با انجام عملیات پرتو دهی می‌توان از ضایعات محصولات کشاورزی جلوگیری کرد و ماندگاری آن را افزایش داد، این یک خدمت انسان دوستانه است که به معیشت خانوارها نیز کمک می‌کند.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه قزوین قطب صنعتی است و از شریان‌های اصلی لجستیکی کشور نیز محسوب می‌شود، یادآور شد: امروز با مزیت‌های چند منظوره‌ای روبرو هستیم که توان صنعتی استان را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

وی به طرح چشمه نور اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه تحقیقات بنیادی متولی این طرح است، چشمه نور در قزوین یک کار بزرگ و در تراز جهانی محسوب می‌شود که البته اعتبارات مالی بزرگی را هم می طلبد.

اسلامی خاطرنشان کرد: اقدام تعهدی ما این بوده که در این طرح مشارکت کنیم، خواهش می‌کنم این موضوع را سیاسی نکنید، این مساله نظرات مخالف و موافق دارد، ضمن اینکه همه باید برای آن همکاری و تعامل داشته باشیم.

براساس این گزارش، مرکز پرتودهی صنعتی قزوین در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار احداث شده و پرتودهی مواد و محصولات پلیمری، استریلیزاسیون محصولات یک‌ بار مصرف پزشکی، میکروب‌زدایی و از بین بردن آفات انبارمانی مواد غذایی، انجام آزمون‌های پلیمری به‌ منظور بررسی خواص و کنترل کیفی مواد و تعیین بار میکروبی مواد غذایی قبل و بعد از پرتودهی از جمله مهمترین خدمات و فعالیت‌های این مجموعه به شمار می‌آید.

ساختمان محل قرار گیری این سامانه در مدت‌ زمانی کمتر از ۶ ماه برای بهره‌برداری آماده شد و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و در فاز دوم، توسعه فعالیت مجتمع صنعتی پرتودهی قزوین از شتابدهنده "رودوترون" بهره‌برداری می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.