۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 934980

یکی از مسائل رایجی که زوج درمانگر ها در جلسات زوج درمانی با آن رو به رو هستند، مسئله رفاقت با همسر است. یک نمونه از شکایت هایی که خانم یا آقا میکنند این است که همسر من آنقدری که با بهترین دوستش خوب است، با من خوب نیست و این در حالی است که به نظر میرسد زن و مرد، باید بهترین رفیق همدیگر باشند.

چطور بهترین دوست همسرمان باشیم؟

الهه ضمیری- خبرنگار تحریریه جوان قدس : نکته ای که وجود دارد این است که اگر شما میخواهید بهترین رفیق همسرتان باشید، این رابطه ساختنی است و نه بودنی. یعنی رابطه شما از ابتدا اینگونه نیست که شما بهترین دوست همسرتان باشید، باید یک سری اقداماتی انجام دهید و یک سری کار ها کنید که بتوانید به بهترین رفیق همسرتان تبدیل شوید.

 از جان گاتمن، روانشناس رابطه، سوالی پرسیدند. گفتند که اگر بخواهی خیلی کوتاه در یک جمله، هدف نظریه یا رویکرد زوج درمانی که معرفی کرده ای را بگویی، آن هدف چیست؟ جان گاتمن میگوید که من از یک جمله استفاده نمیکنم، من در یک کلمه میگویم (دوستی). یعنی میگوید هدف اصلی ما این است که دوستی و رفاقت بین زوجین ایجاد کنیم.

بنابراین، پژوهش های علمی راهکار هایی در جهت ایجاد رفاقت در رابطه داده است.

در این گزارش، قرار است ۷ راهکار برگرفته از متون علمی را معرفی کنیم. این راهکار ها به این شکل اختباس شده، که آمدند و دیدند دو فرد، که بهترین دوست و رفیق یکدیگرند، چه کار هایی در رابطه شان انجام میدهند، پژوهشگران همان رفتار ها را مدنظر گرفتند و با توجه به آنها میگویند که باید در رابطه زوج ها هم این رفتار ها شکل بگیرد.

۷ راهکار برای ایجاد دوستی و رفاقت با همسر

۱-به اهداف و آرزو های همدیگر اهمیت دهید. یعنی با  اعمال و کلامتان، به شریک عاطفیتان این پیام را بدهید که من به اهداف و آرزو های تو احترام میگذارم و اگر تو بخواهی حاضر هستم تا جایی که میتوانم به تو کمک کنم.

۲-انتظارات واقع بینانه از هم داشته باشید. اصلی ترین تفاوت رابطه دوستانه و عاطفی، اختلاف در میزان انتظارات طرفین از یکدیگر است. یعنی اینکه درست در لحظه ای که طرفین با هم وارد رابطه میشوند و برچسب زن و شوهر روی آنها میخورد، انتظارات آنها از هم به شکل چشمگیری افزایش پیدا میکند. سعی کنید تا جایی که میتوانید، انتظاراتتان از همدیگر را واقع بینانه و به اندازه کنید. قطعا این جملاتی که میگویند از هیچکس انتظار نداشته باش یا از عزیزانت انتظار نداشته باش، جملات زردی اند که کاملا غیر منطقی هستند. در اینجا تاکید بر این است که سعی کنید انتظاراتتان از یکدیگر را واقع بینانه نگه دارید.

۳-بیشتر ببخشید. برای اینکه بهترین دوست همسرتان باشید، بهتر است دلخوری درباره مسائلی که خط قرمزتان نیست را طولانی نکنید و ببخشید. قطعا درباره مسائلی که خط قرمز رابطه شماست باید با هم صحبت کنید و این مسئله حل شود، اما درباره مسائلی که مثلا در جمعی فرد چیزی گفته یا شوخی انجام گرفته، بهتر است این ها را نادیده بگیرید و ببخشید.

۴-فعالیت های مشترک داشته باشید. شما باید یک فعالیت مشترک که مورد علاقه هر دویتان باشد، داشته باشید. این فعالیت میتواند کافه رفتن باشد، فیلم دیدن باشد یا... این ها را پیدا کنید و به طور منظم هر هفته انجامش دهید.

۵-باهم بخندید. در کنار رسیدگی به مسائل جدی رابطه، حتما اوقاتی داشته باشید که با هم شوخی میکنید و با هم میخندید. این نکته را باید در نظر داشته باشید که طوری شوخی کنید که باعث دلخوری نشود. اما به طور کلی باید بدانید که یکی از ویژگی های دوستان خوب این است که با هم خیلی شوخی میکنند و میخنندند. پس این اتفاق باید در رابطه شما هم بیافتد.

۶-برای همدیگر وقت بگذارید. متاسفانه خیلی از درگیری های زوجین، در مسائل و مشکلات و روزمره است. حالا این مسائل میتواند رسیدگی به بچه ها، پرداخت اجازه خانه و... باشد، که باعث میشود طرفین وقت کافی را با هم نگذرانند. حتما حداقل هفته ای یک بار، قرار عاشقانه دو نفره داشته باشید. انجام این کار باعث میشود که کیفیت رفاقت شما افزایش پیدا کند.

۷-از یکدیگر قدردانی کنید. یکی از ویژگی های بهترین دوستان این است که بذای همدیگر، احساس خوب ایجاد میکنند. بهترین روش برای ایجاد حس خوب در رابطه عاطفی، قدردانی از همدیگر است. از صفات مثبت همدیگر، از اقدامات مثبت همدیگر و... به طور کلی، شما باید از هر موقعیتی که میتوانید فرصتی ایجاد کنید تا بتوانید از یکدیگر قدردانی کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.