سازمان ملل در گزارشی دلیل اصلی مهاجرت دسته‌جمعی کشاورزان آسیای میانه بخصوص تاجیکستان را تغییرات آب و هوایی، خشکسالی و تخریب زمین‌های کشاورزی این منطقه اعلام کرد.

خشکسالی و تخریب زمین؛ دلیل مهاجرت دسته‌جمعی کشاورزان آسیای میانه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان زایی (UNCCD) در گزارشی با اعلام این مطلب نوشت: امروزه حدود ۳۰ درصد از زمین‌های کشاورزی در آسیای میانه در وضعیت بدی قرار دارند، ۹۵ درصد زمین‌ها مستعد تخریب هستند و این امر باعث شده است میلیون‌ها روستایی منطقه برای کار در کشورهای دیگر سرزمین خود را ترک کنند.

این گزارش می‌افزاید: کاهش بهره‌وری زمین‌های کشاورزی به این واقعیت منجر شده است که بیشتر ساکنان روستایی آسیای مرکزی بخصوص برای کار به روسیه و سایر کشورها می روند.

اولگا آندریوا، دبیر UNCCD، طی یک دوره آموزشی رسانه ای قبل از بیست و یکمین جلسه این سازمان در سمرقند که امروز برگزار خواهد شد، مفاد اصلی این مطالعه را با عنوان «رابطه بین تخریب زمین، تغییرات آب و هوا و مهاجرت در آسیای مرکزی» به خبرنگاران معرفی کرد.

وی گفت: تخریب زمین یک محرک مهم برای مهاجرت است، اگرچه تأثیر آن غیرمستقیم است. نویسندگان این مطالعه نتیجه گرفتند که تخریب زمین، همراه با فشار فزاینده انسانی ناشی از افزایش تعداد جمعیت و تراکم، به کاهش در دسترسی به زمین و منابع آب مولد و نیز کاهش عملکرد محصول و بهره‌وری دام منجر می‌شود.

نامناسب بودن کشتزارها و مراتع موجب افت درآمد و سطح زندگی جمعیت در آسیای میانه شده و روستائیان را مجبور به خروج از کشور در جستجوی درآمد می‌کند. وضعیت به گونه ای شده است که مهاجرانی که به روسیه می روند درآمد ماهانه بیش از کشاورزان دارند.
در آسیای مرکزی، جایی که خشکسالی و بیابان زایی باعث خسارت سالانه تقریباً ۶ میلیارد دلار می شود، سالانه ۲.۵ تا ۴.۳ میلیون نفر یا ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت فعال اقتصادی به کشورهای دیگر بخصوص روسیه مهاجرت می‌کنند.
به گفته منابع، در هر کشور منطقه، از ۲۰ تا بیش از ۲۹ درصد از اراضی تخریب شده و این روند رو به افزایش است.

بالاترین میزان در تاجیکستان است که دارای کمترین زمین در بین کشورهای منطقه و بیشترین درصد زمین های تخریب شده است.

بر اساس گزارش مرکز محیط زیست جوانان تاجیکستان، حدود ۹۵ درصد از این سرزمین به دلیل تخریب زیرساخت های آبیاری و زهکشی، فرسایش خاک و تأثیر منفی تغییرات آب و هوایی در معرض خطر افزایش بی ثباتی محیطی قرار دارد.

طی ۳۰ سال گذشته، حدود ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های قابل کشت در جمهوری تاجیکستان از کاربری کشاورزی خارج شده است.

کارشناسان سازمان ملل خاطرنشان کردند که عامل محدودکننده مهاجرت، کشاورزی پایدار است که کشورهای منطقه با مدل اقتصادی صادرات نیروی کار - تاجیکستان و قرقیزستان - باید برای جایگزینی صادرات نیروی کار با نتایج آن در آینده تلاش کنند.

امروز ۱۳ نوامبر ( ۲۲ آبان) اولین نشست سازمان ملل در مورد بیابان زدایی، تخریب زمین و خشکسالی در آسیای مرکزی کار خود را در سمرقند ازبکستان آغاز می کند. در این نشست نمایندگان کمیته حفاظت از محیط زیست زیر نظر دولت جمهوری تاجیکستان حضور دارند. آنها به همراه همکارانی از کشورهای دیگر در بحث و مناظره پیرامون این موضوع شرکت خواهند کرد.
اولین نشست در آسیای مرکزی، کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان زایی موضوعاتی مانند روندهای منطقه ای بیابان زایی، تخریب زمین و خشکسالی، ترویج حقوق زمین و مشارکت زنان در احیای زمین و مقاوم سازی در برابر خشکسالی و مشکلات طوفان های شن و گرد و غبار را مورد بحث قرار می دهد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.