حداد عادل به ضرورت رفع موانع تحولات علوم انسانی تاکید کرد و گفت: متأسفانه بعضاً دیده می‌شود برخی افراد در دانشگاه‌ها اعتقادی بر این تحولات در حوزه علوم انسانی ندارند.

رسیدن به تمدن نوین اسلامی با علوم انسانی غرب میسر نیست

به گزارش قدس آنلاین، حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخته و گفت: رسیدن به تمدن نوین اسلامی با علوم انسانی غرب میسر نیست حقیقت این است که در تمدن غربی به صورتی که بر جهان امروز حاکم است انسان بنیادی و اومانیست حاکم است. در علوم انسانی غرب، انسان برای اینکه خودش باشد باید در مقابل خدا بایستد و این تصور ایجاد شده که دین آمده تا انسان له شود و این آزادی که در غرب مقدس است این آزادی در نقطه مقابل عبادت و دین است.

وی با بیان اینکه در تمدن اسلامی، خدا و در تمدن غرب، انسان ابرانگاره است ابراز داشت: در تفکر نیچه صحبت از خدا نیست و سخن از ابرانسان است که هیچ تعریفی از انسان در این اندیشه نیست و فقط سخن از آزادی است؛ این جای نقد و بحث دارد که روشن‌ترین بحث و نقدش همین وضعیت کنونی جهان است. بنابراین جانشین کردن انسان به جای خدا نجات بخش جامعه بشری نیست.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: علوم انسانی اسلامی از نظر فلسفه کلی حرف برای گفتن دارد و روشن است اما لازم است در عمل نیز تلاش صورت بگیرد برای مثال تنها با نقد اومانیسم نمی‌شود آن را اسلامی کرد. برای مثال باید دانست اسلامی کردن علم روانشناسی به چه معنا است رسیدن به این مرحله نیازمند تلاش است بنابراین ضرورت دارد فلسفه این علم تبیین شود.

حداد عادل به ضرورت رفع موانع تحولات علوم انسانی تاکید کرد و گفت: متأسفانه بعضاً دیده می‌شود برخی افراد در دانشگاه‌ها اعتقادی بر این تحولات در حوزه علوم انسانی ندارند.

وی عنوان کرد: همه بودجه‌ای که در سال برای تحول علوم انسانی اختصاص داده شده بود سه میلیارد بود و این مبلغ تنها روی کاغذ بود و حتی کمتر از این رقم پرداخت می‌شد. با این وجود همه تمرکز ما در طول این چهارده سال اصلاح کتب درسی بود به گونه‌ای که امروز قریب به ششصد کتاب درسی جدید در دست تألیف داریم.

حداد عادل خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه‌ای که دارم اگر بخواهیم علوم انسانی اسلامی ما متحول و بومی سازی شود باید حداقل کاری یک پژوهشکده مستقلی برای تحول علوم انسانی تأسیس و افرادی نو برای آن انتخاب شوند که معتقد به این مهم باشند. متأسفانه حال علوم انسانی امروز اصلاً خوب نیست.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.