۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 935662

دستیار دبیرکل ناتو اعلام کرد که کمک به اوکراین به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود.

کمک به اوکراین دشوارتر می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، «دیوید ون ویل»، دستیار دبیرکل ناتو گفته است که هر چه درگیری‌ها در اوکراین بیشتر طول بکشد، کمک رسانی به کی‌یف برای کشورهای ائتلاف دشوارتر می‌شود، اما تحت هیچ شرایطی نباید این کمک‌ها متوقف شود.

این در حالی است که ساعاتی پیش از این نیز، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) سه شنبه در سخنانی اعلام کرد: وضعیت در میدان جنگ دشوار است، بنابراین اکنون مهم‌تر است که کمک‌هایمان را پایدارتر کرده و آن را افزایش دهیم!

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی پیش از ورود به نشست وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل در این خصوص ادامه داد: روسیه نباید [در جنگ] پیروز شود و اوکراین باید استقلال خود را حفظ کند.

این در حالیست که «ینس استولتنبرگ» در ادامه از پاسخ به سوالاتی درباره اطلاعات فاش شده درباره نقش اوکراین در انفجار خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا (نورد استریم) خودداری کرد.

این در حالیست که وی پیشتر در این خصوص گفته بود: درگیری در اوکراین به زودی پایان نخواهد یافت. بسیاری از درگیری‌ها بیشتر از آنچه در ابتدا انتظار می‌رود به طول می‌انجامد و ما باید برای درگیری طولانی مدت در اوکراین آماده شویم.

وی ۱۶ شهریور ماه در نشست کمیته امور خارجی پارلمان اروپا بر تداوم حمایت ناتو از اوکراین تاکید کرده بود.

دبیر کل ناتو در سخنان خود ادعا کرده بود که ناتو قصد ندارد بر آتش نزاع اوکراین بدمد، اما حمایت از اوکراین همچنان ادامه خواهد داشت.

استولتنبرگ با اشاره به تأثیر جنگ اوکراین بر همکاری میان ناتو و اتحادیه اروپا گفته بود: نزاع در اوکراین اهمیت همکاری میان ناتو و اتحادیه اروپا را بیش از پیش کرده است. اوکراین در جریان ضدحملات خود به تدریج اراضی جدیدی را تصاحب خواهد کرد! اوکراین بیش از هر زمان دیگری به عضویت در اتحادیه اروپا نزدیک شده است! ما حضور خود در جبهه‌های شرقی را افزایش دادیم و آمادگی داریم تا از تمامی اعضای ناتو حمایت کنیم. سوئد به زودی به عضویت ناتو در خواهد آمد.

از سوی دیگر، وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه در بیانیه‌ای در خصوص روند ادامه عملیات ویژه روسیه در اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرد: در محور کوپیانسک، ۸ حمله نیروهای مسلح اوکراین دفع شد و تلفات دشمن بالغ بر ۱۵۵ نیروی نظامی و ۲ خودرو وانت بود.

وزارت دفاع روسیه در این خصوص می‌افزاید: در محور دونتسک جنوبی، یک حمله کی‌یف دفع شد. دشمن بالغ بر ۶۰ نیروی نظامی و دو نفربر زرهی خود را از دست داد.

بیانیه مذکور در ادامه اضافه می‌کند: در محور کراسنولیمانسک، ۶ حمله نیروهای مسلح اوکراین دفع شد و بالغ بر ۲۱۰ نیروی نظامی دشمن کشته و زخمی شدند. در محور زاپروژیا نیروهای اوکراین در منطقه رابوتینا حدود ۷۵ نیروی نظامی و ۲ خودروی زرهی خود را از دست دادند.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: در محور دونتسک، ۵ حمله نیروهای مسلح اوکراین دفع شد و حدود ۳۰۰ نیروی نظامی کی‌یف کشته و زخمی شدند.

ضدحملات ارتش اوکراین که از ماه‌ها پیش مقامات و رسانه‌های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشده‌اند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین تا پیش از این مدام تأکید می‌کرد ارتش اوکراین عزم خود را جزم کرده که در ضدحملات بهاره، نه‌تنها مناطق شرقی ازدست‌رفته را از روسیه پس بگیرد، بلکه آخرین سرباز روس‌ها را نیز از شبه‌جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ پس از برگزاری همه‌پرسی به خاک روسیه الحاق شد، اخراج کند؛ اما خبرهای میدان جنگ تاکنون چشم‌انداز روشنی را پیش چشم زلنسکی و غربی‌ها قرار نداده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.