چهاردهمین دیوارنگاره حرم مطهر رضوی، صبح دیروز، رونمایی شد؛ یک اثر ۸۰ متری که به نقش محوری زنان در تحولات تاریخی و سیاسی و اجتماعی ایران اسلامی می‌پردازد.

دیوارنگاره‌ای برای «هویت زن مسلمان»

دیوارنگاره که حاصل هنرمندی هنرمند مشهدی «مصطفی شفیعی کدکنی» است، روایتی از نقش و جایگاه والای زن را در گذر تاریخ و عرصه‌های مختلف فردی، عبادی و اجتماعی به تصویر کشیده شده است. آستان قدس رضوی با هدف تقویت فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی در زمینه حفظ ارزش جایگاه زن در اسلام، چهاردهمین دیوارنگاره حرم مطهر رضوی را با عنوان «هویت زن مسلمان» آماده ساخته و دیروز از آن رونمایی کرد.

نمایشی از گفتمان انقلاب اسلامی

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی در بست شیخ بهایی حرم مطهر رضوی، جایی که دیوارنگاره نصب شده و امتداد یافته می‌گوید: تلاش ما این بوده که در طراحی این دیوارنگاره، گفتمان انقلاب را درباره ارزش والای زن به تصویر بکشیم و متجلی کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین شریعتی‌نژاد ادامه می‌دهد: آنچه در حوادث سال گذشته کشور پررنگ بود، تلاش برای تقابل گفتمانی بود و شاید هیچ‌کدام از وقایع انقلاب اسلامی و فتنه‌هایی که با آن روبه‌رو بوده ایم، به اندازه اتفاقات سال گذشته، تقابل گفتمانی نداشت.

می‌گوید: تقابلی که با آن مواجهیم، تقابل بین دو گفتمان انقلاب و اسلام ناب محمدی با گفتمان غرب درباره هویت زن است، که اگرچه گفتمان غرب به ظاهر مفهوم آزادی را ارائه کرده اما آثار مخرب آن همه جهان را درگیر خود کرده است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین شریعتی‌نژاد افزود: در مقابل گفتمان بی‌ارزش و بی‌مایه غرب، گفتمان ارزشمند اسلام درباره زن در کلام پیامبر گرامی اسلام وجود دارد که جایگاه واقعی زن را مورد توجه قرار داده است.

او خاطرنشان می‌کند: آنچه در اتفاقات سال گذشته رخ داد، به ظاهر مربوط به حجاب بود اما پشت پرده آن هدف گرفتن هویت زن مسلمان بود و به همین دلیل باید فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی در این حوزه را تقویت کرد که دیوارنگاره جدید حرم مطهر نیز با همین هدف انجام شده است.

حضور فعال زن از صدر اسلام تا روزگار معاصر

مصطفی شفیعی کدکنی طراح دیوارنگاره «هویت زن مسلمان» است. او چند کلمه‌ای درباره اثری که خلق کرده توضیح می‌دهد. می‌گوید: سبک کار این دیوارنگاره «هویت زن مسلمان» به صورت نقاشی دیجیتال و چاپی است که در ابعاد ۱۰ در ۸۰ متر چاپ شده است.

اضافه می‌کند: دیوارنگاره، روایتی انسان‌محور است که حضور زن در متن تحولات اجتماعی؛ از صدر اسلام تا روزگار معاصر. شروع کار، به حضرت خدیجه ام‌المومنین اشاره دارد و حمایتی که ایشان از رسالت حضرت ختمی‌مرتبت داشته‌اند.

شفیعی کدکنی می‌گوید: در ادامه بخش صدر اسلام، روایت به شخصیت‌های همچون فاطمه بنت اسد، حضرت صدیقه اطهر(س)، حضرت زینب(س) می‌رسد و در ادامه نمایی از گلباران پیکر مطهر حضرت رضا(ع) توسط زنان نوغان به نمایش درآمده است.

طراح دیوارنگاره «هویت زن مسلمان» می‌گوید: گلی که در دست این زنان است، دست به دست شده و در کار جریان می‌یابد؛ چنانکه هم در نمای ساخت مسجد گوهرشاد حضو دارد و هم در نمای واقعه قیام گوهرشاد.

مصطفی شفیعی کدکنی می‌گوید: حضور زنان در انقاب اسلامی، نقش پررنگ مادران و همسران شهدا، پرستاری در جنگ، افتخار آفرینی زنان در عرصه‌های ورزشی، حضور زنان در مقابله با کرونا، تربیت نسل جدید و در قالب آموزگار و... بخش‌های دیگری از این دیوارنگاره هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.